Kakeibo se doslovno prevodi kao household account book, odnosno – dnevnik budžetiranja ili knjiga štednje.
Kakeibo je smislila prva japanska novinarska Hani Motoko kako bi pomogla ženama koje su u gužvi.
Prije koju godinu je izašla i engleska verzija knjige koju je napisala Fumiko Chiba. Knjiga je svojevrstan dnevnik praćenja svojih prihoda i rashoda, dok samo par stranica uistinu objašnjavaju metodu.
Autorica Chiba napominje kako je kakeibo bio odličan za osnaživanje žena oko financijske neovisnosti. Kakeibo im je dao kontrolu nad financijama i dao uvid u važnost odlučivanja o istome.
U bilježnicu svaki mjesec upisujte svoje prihode i troškove, a cilj je na kraju svakog mjeseca imati ušteđen novac.
Ipak, fokus je na svjesnom upravljanju novcem i svjesnom trošenju. Nema excelica, online dnevnika i zapisivanja bilješki u mobitel. Sve pišete ručno na papir kako biste osvijestili svoj odnos s novcem i na što najviše trošite.
Stručnjaci tvrde kako je kakeibo tehnikom moguće uštedjeti do 35% novca svaki mjesec.
Fokus je na kvaliteti onoga što već posjedujete
Chiba navodi da je prava vrijednost i naglasak na stvarima koje već posjedujemo, a ne na kvantiteti toga što posjedujemo. Ušteda novca ustvari samo znači pametno trošenje novca, navodi Chiba u knjizi.
Autorica napominje slično kao i mi na portalu – razdvojite svoje potrebe od želja. Primjerice, hrana je potreba, no svakodnevno ručanje i večeranje u restoranu je želja. Nove hlače za poslovni sastanak su potreba, ali ako imate već petero komada sličnih u ormaru – onda su samo želja.
Cilj je staviti fokus na kvalitetu onoga što već imamo.
Ovo su ključna pitanja koja se trebate pitati kod kakeiba:
-Koliko novca imam?
-Koliko želim uštedjeti?
-Koliko trošim?
-Kako mogu poboljšati financijsku situaciju?
Dvije bilježnice za praćenje financija
Dakle, za ovo će vam trebati dvije bilježnice – jedna veća i jedna manja. U veću ćete upisati vaše prihode i na što planirate potrošiti novac te koliko želite uštedjeti, dok ćete drugu, manju, nositi uvijek sa sobom i zapisivati na što ste sve i gdje potrošili novac.
Kod prihoda ćete napisati sve što ste zaradili – plaću, novac od rada online, prodaje auta itd.
Kod štednje ćete upisati za što sve želite štedjeti – edukacije, novi mobitel itd.
Kod troškova ćete zapisati sve ono što morate platiti – račune (struju, internet), osiguranje auta i sl.
Troškovi po kategorijama
Nakon što ste napravili plan prihoda i dijela rashoda, podijelit ćete ostale troškove u sljedeće kategorije:
–troškovi života (hrana, proizvodi za čišćenje, lijekovi…)
–kultura i edukacije (ulaznice za muzeje, seminari, knjige…)
–zabava (kino ulaznice, kozmetika, sva odjeća koju vjerojatno nećete nikad ni nositi…)
–drugo (sve ostalo što ne možete svrstati u ove kategorije)
Na kraju svakog mjeseca, uvidjet ćete na što najviše trošite te kako se zaista može uštedjeti na nečemu što niste ni sanjali. Primjerice, možda ćete shvatiti kako previše jedete u restoranima, a nikad ne kuhate i tako ne štedite na hrani.
Svjesno upravljanje novcem
Danas postoji mnogo online i kartičnih metoda plaćanja. Ponekad ni ne razmišljamo trebamo li nešto kupiti, već samo peglamo kartice.
Dobro je upitati samu sebe – treba li mi to zaista? Recimo, osobno koristim metodu odgađanja kupnje. Ako jedan dan nešto jako želim, pričekam i razmislim treba li mi to zaista – prespavam kupnju. Često se dogodi da dođem do zaključka da mi to nešto stvarno nije potrebno.
Mi na portalu često govorimo upravo o mjesečnom budžetiranju gdje naša Ivana često govori o benefitima 50:30:20 modela upravljanja novcem.
Najvažnija poruka knjige je svakako – svjesno upravljanje novcem.
Foto: Pexels