Zdrav odnos
s novcem

Imate poslovnu ideju, ali ne i novac? Donosimo 7 metoda financiranja poduzetničkog pothvata

Imate poslovnu ideju, ali ne i novac? Donosimo 7 metoda financiranja poduzetničkog pothvata

Imate poslovnu ideju (ili business spreman za sljedeću fazu razvoja), a ne znate kako naći kapital? Zapravo ne znate uopće od kuda krenuti.

Za početak, možete li uvjeriti nekoga da je vaša poslovna ideja, odnosno proizvod ili usluga nešto u što vrijedi uložiti? Traženje kapitala je prodaja, prodaja ideje za novac, pa se stoga najprije zapitajte: Zašto bi netko dao novce (bilo pozajmicu ili investiciju) u ono što nudim? Što čini moju ideju, odnosno proizvod ili uslugu jedinstvenom? Ukoliko to ne možete objasniti ili naći bar jedinstvene karakteristike (možda vaša ideja i nije tako sjajna?), možete li kratko i jasno reći zbog čega bi netko vaš proizvod/uslugu kupovao?

Treba vam poslovni plan te dobra prodajna prezentacija (tzv. sales deck)

Iz vaše prezentacije, mora biti jasno o kakvoj se ideji – proizvodu ili usluzi radi , što ju čini posebnom te koje su joj prednosti u odnosnu na konkurenciju, posebno ako potencijalni investitor nema nikakvih ili malo predznanja o tome.

Analiza tržišta, razvoj proizvoda/usluge i potencijal rasta te objašnjenje za što vam treba novac – na što ga planirate utrošiti i koje ciljeve planirate time ostvariti, su neki od važnih elemenata vašeg poslovnog plana i sales pitch-a, koji ima za cilj uvjeriti potencijalnog investitora da će mu vaša poslovna ideja donijeti značajan povrat investicije.

Pored toga, iskustvo, edukacija i znanje (tko su ključni ljudi koji će uspješno sprovesti poslovni plan) i naravno financijski pokazatelji su također vrlo važni, jer loša provedba plana može uništiti i najbolju ideju, i zato su vam potrebni sjajni ljudi, koji isti mogu sprovesti.

Kada ste sve to napravili (ali ne samo za potencijalne ulagače, nego i za sebe), spremni ste krenuti u akciju nabave kapitala.

Foto: Pexels

7 opcija za financiranje poduzetničkog pothvata

1. Obitelj i prijatelji

Nakon što ste iscrpili vlastita sredstva, ovo je moguće najbrži put jer često ne morate prolaziti kompliciran proces za druge izvore kapitala. Tu su opcije pozajmica ili ulaganje, a prednost ulaganja je da ćete lakše dobiti veći iznos odmah i nema mjesečnog povrata novca u ratama.

No, ne zaboravite da se radi o vašoj obitelji i prijateljima, koji su nezamjenjivi, pa im treba predstaviti poslovni plan i sav rizik ulaganja, jednako kao da se radi o nekom drugom investitoru. Budite iskreni i imajte u vidu da oni taj novac mogu izgubiti, a onda se i vaš međusobni odnos može promijeniti.

2. Kredit banke za mala i srednja poduzeća

Ovo može funkcionirati ukoliko već imate etabliran posao i trebaju vam sredstva za slijedeću fazu razvoja poslovanja, ali teško za start-up sa tek poslovnom idejom. Tu je i pitanje otplate u ratama uz visoke kamate.

3. Bespovratna sredstva

Postoje opcije za poduzetnike početnike i određene projekte, ali su vezani za natječaje i upitno je odgovaraju li vaše poslovanje ili poslovna ideja kriterijima natječaja.

4. Poslovni anđeli

To su obično poslovni ljudi, često poduzetnici koji bilo vode uspješne firme ili su već imali exit iz svoga poslovnoga pothvata te traže ulagačke prilike u ranoj fazi razvoja poslovanja s velikim potencijalom rasta i povrata investicije.

Poslovni anđeli često traže projekte iz područja/industrije koja ih zanima, pa se znaju strastveno s time povezati, no poslovni plan i posebno brojke vam isto moraju funkcionirati. Anđeli često mogu pomoći ne samo sa novcima, nego i kontaktima, te iskustvom u managementu i mogu biti zainteresirani za aktivno uključenje u poslovanja u kom slučaju je pitanje da li ste vi spremni izgubiti punu kontrolu. Poslovni anđeli često grade investicijski portfelj, ulažu u više firmi koje odgovaraju njihovim kriterijima.

5. Fondovi rizičnog kapitala (VC Funds)

Pažljivo selektiraju svoje investicije i očekuju udio u vlasništvu za svoje ulaganje te često žele i odlučivati o važnim odlukama. Njih zanimaju projekti brzog i velikog rasta jer im je krajnji cilj dovesti vaš business na nivo na kojemu je dovoljno velik da mogu prodati svoj udio većoj firmi ili nekom drugom fondu.

To trebate imati na umu kada razmišljate o izvoru kapitala. Premda je pristup VC-u obično korak nakon poslovnih anđela, jer oni ako prepoznaju potencijal velikog i brzog rasta mogu biti spremni uložiti milijune, isto tako oni mogu ući i u puno ranijoj fazi kada se radi tek o odličnoj poslovnoj ideji.

6. Kontakti iz slične industrije

Pitanje networkinga, obilaska raznih poslovnih konferencija i sajmova vezanih za vaše područje poslovanje zahtjeva dosta istraživačkoga rada, no povezivanje sa relevantnim pojedincima kojima možete pitchati svoju ideju i pitati za preporuku, vas isto može dovesti do vašeg investitora.

7. Crowdfunding (grupno financiranje)

Crowdfunding web stranice odnosno platforme mogu pomoći poduzetnicima da privuku mnogobrojne investitore. To je relativno novi način financiranja novoga proizvoda ili usluge, ali može pomoći poduzetnicima da inicijalno pokrenu svoju novu kompaniju, odnosno razviju proizvod ili uslugu.

To funkcionira na način da zadate ciljani iznos koji želite prikupiti i vremenski period, u kojem ljudi koji se oduševe idejom doniraju razne iznose, no kvaka je u tome da ako ne prikupite ciljana sredstva, ne dobijete ništa od skupljenih sredstava.

Među najpoznatijim platformama su Indiegogo i Kickstarter koji omogućuju Reward-based grupno skupljanje novca bazirano na nagradi. Na taj način poduzetnik ne ostaje bez udjela, a ulagač-donator dobije neku nagradu npr. Proizvod kada bude napravljen recimo kroz 18 mjeseci (npr. donator uplati 500 USD, a proizvod na tržištu kasnije košta 900 USD, pa donator zapravo dobije proizvod po proizvodnoj cijeni, jer je pomogao da se proizvod razvije sa ranom donacijom) ili dobije majicu kao zahvalu ili nešto treće, pa je to onda win-win.

Postoje i druge vrste crowdfunding platformi poput onih baziranih na pozajmicama ili onima kojima ulagač dobiva mali udio u kompaniji npr. OurCrowd ili Founderbeam platforma (zadnja omogućuje ulagačinma i trženje udjelima).

Prije nego se odlučite kako financirati svoju poslovnu ideju, dobro se pripremite i budite spremni odgovoriti na sva pitanja vezano za vaš poslovni plan i na što planirate potrošiti ulaganje. Također, budite spremni pričati i o vašim dosadašnjim uspjesima, ali i neuspjesima, jer će tako potencijalni ulagač dobiti više povjerenja u vas kao osnivača i lakše će se odlučiti dati vam svoj novac.

Konačno, nije samo poduzetnik taj koji treba opravdati ulagačevo povjerenje. Vi kao poduzetnik biste također trebali napraviti provjeru vaših potencijalnih ulagača, bilo individualaca ili firme, saznati o njihovim dosadašnjim poslovnim pothvatima i investicijama i koliko žele biti uključeni u poslovanje vaše firme, jer je to odnos koji može trajati godinama pa je bitno da i vi odradite domaću zadaću i ne požalite svoj izbor.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Stručnjaci dijele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

BDP će do kraja 2024. rasti na 3,5 posto

Znate li što je to surferski mentalitet i kakvu poveznicu ima s biznisom?

Prijava za članice

Pretraga

znn