Zelena ekonomija – pojam s kojim se svakodnevno suočavamo, ali i pojam za koji nismo uvijek sigurni kako ga konkretno uključiti u naše živote i poslovanje.
Što je zelena ekonomija?
Termin je prvi put upotrijebljen u izvješću Blueprint for a Green Economy 1989. godine u Velikoj Britaniji, a svoju današnju definiciju je dobio 2011. godine od Programa Ujedinjenih naroda za okoliš.
Ukratko, radi se o ekonomiji koja rezultira poboljšanom ljudskom dobrobiti i društvenom jednakošću uz značajno smanjenje rizika za okoliš i daljnje okolišne degradacije. Naglasak zelene ekonomije bazira se na: smanjenoj emisiji stakleničkih plinova, klimatskim promjenama, korištenju obnovljivih izvora energije, ekološkoj poljoprivrednoj proizvodnji, većoj energetskoj učinkovitosti, gospodarenju otpadom i recikliranju resursa, te razvoju zelenih tehnologija i arhitekture.
3 sektora zelene ekonomije
Kako i definicija kaže, tri su osnovna sektora u kojima zelena ekonomija sudjeluje: društvo, okoliš i ekonomija. Sva tri su usko povezana kako bi se stvorio ekonomski rast koji nema štetan utjecaj na okoliš i društvene nejednakosti.
Tim načelima se vodi i Europska komisija koja kroz brojne fondove i smjernice omogućava zemljama članicama razvoj novih zelenih tehnologija koje će onda generirati poslovni rast poduzetnika i biti okosnica politike zapošljavanja.
Jedan od takvih programa EU je i Obzor Europa koji prepoznaje pametan, održiv i uključiv rast, razvija resursno učinkovito, zelenije i konkurentnije gospodarstvo, a istovremeno pruža visoku razinu zaposlenosti, produktivnosti i društvena kohezija. Fokus programa EU za istraživanje i inovacije u okolišu temelji se na izazovima, financirajući cijeli ciklus istraživanja i inovacija.
Zelena ekonomija vs. mali i srednji poduzetnici
I, sad se vjerojatno pitate, zašto ja sad tu govorim o nekom znanstvenom programu, a vi ste samo mali poduzetnik ili mali poljoprivrednik koji radi i plasira svoje proizvode u Hrvatskoj?
Upravo malo i srednje poduzetništvo je jedan od pokretača gospodarstva koji igraju ključnu ulogu i u razvoju novih inovativnih projekata i tehnoloških rješenja. Drugim riječima, znanstvenici ne mogu bez vas, a ni vi ne možete bez znanstvenika!
Sinergija znanstvenog, privatnog i javnog sektora poznata još i kao triple helix je sasvim uobičajena u Europi, a vrijeme je i da hrvatski poduzetnici počnu koristiti blagodati takve suradnje.
Stoga ćemo ukratko opisati naše iskustvo rada na Horizon projektima, ali i navesti nekoliko interesantnih natječaja koji su planirani za 2021. godinu na razini Horizon Europe programa.
Horizon Europe program za poduzetnike
Naša tvrtka je 2013. počela s radom i odmah se uključila u pripremu projektnih prijedloga u okviru tadašnjih istraživačkih programa za financiranje. S obzirom na ekspertizu naših inženjera ali i misiju tvrtke, fokusirali smo se prvenstveno na natječaje vezane uz cirkularnu ekonomiju u poljoprivrednom i prehrambenom sektoru s velikim naglaskom na projekte koji se tiču implementacije obnovljivih izvora energije i prijenosa znanja o europskim trendovima u poljoprivredi za naše poljoprivrednike. Od 2013. godine, pripremili smo cijeli niz projektnih prijedloga, a trenutno imamo aktivno i u provedbi 3 velika istraživačka projekta: NUTRI-2-CYCLE, FERTIMANURE i SEA2LAND. Samo za usporedbu, radi se o projektima koji traju tri do četiri godine, imaju po 20 do 25 partnera u konzorciju i čiji budžeti iznose oko 7 milijuna EUR po konzorciju.
Najveće zadovoljstvo u takvim projektima ipak predstavlja činjenica da svakodnevno imate priliku surađivati s istraživačima i inovatorima diljem Europe i činjenica da radite na razvoju novih tehnologija ili usluga koje će danas-sutra pomoći poljoprivrednicima i poduzetnicima diljem Europe. U većini tih projekata, uključeni smo kao jedan od glavnih partnera za pripremu poslovnih planova i modela te analizu stavljanja novih proizvoda na tržište.
Dakle, ukratko bih rekla da je naše iskustvo rada na Horizon projektima i više nego odlično te kontinuirano radimo na pripremi novih projektnih prijedloga, kako za našu tvrtku, tako i za druge klijente (uključujući i strana sveučilišta).
A sad par informacija o natječajima koji su u najavi za ovu i sljedeću godinu a koji su fokusirani na održivi rast i zelenu ekonomiju.
Ako se pronađete u nekom od njih, nemojte se dugo premišljati, već počnite brainstormati kako vi i vaša tvrtka možete pomoći Europi u savladavanju nekih od izazova vezanih uz održivi rast i zelenu ekonomiju. Ako niste sigurni kako i otkud krenuti, slobodno se javite i podijelit ću s vama svoje iskustvo i tips & tricks.
Foto: Pexels