Zdrav odnos
s novcem

Slavica Grkeš: Dugogodišnje poslovno iskustvo mi pomaže da ne trebam toliko puno raditi, samo trebam raditi pametnije

slavica grkeš

Slavica Grkeš: Dugogodišnje poslovno iskustvo mi pomaže da ne trebam toliko puno raditi, samo trebam raditi pametnije

Razgovarali smo s poduzetnicom Slavicom Grkeš, direktoricom poznate dubrovačke turističke agencije Dominium Travel. Slavica je u vlastiti biznis krenula s nešto više od dvadeset godina, a nama je otkrila više o tome kako je pokrenula posao te kako je uspjela, zajedno sa svojim timom, preživjeti korona lockdown.

  • ŽIN: Kako ste krenuli u biznis i zašto?

Slavica: Dok sam završavala fakultet, radila sam pola radnog vremena za jednu stranu agenciju i primijetila na terenu, direktno s ljudima, koje im usluge nedostaju i koje su spremni platiti, tako da se oni više posvete samom zadovoljstvu gosta u destinaciji.

Prepoznala sam priliku pa sam radila noćne smjene kao barmenica kako bih skupila za početni kapital, a po danu razvijala posao agencije. Moja prednost je što je to bilo kad sam imala 23 godine pa sam imala snage, volje i elana. Da se to događa danas, ne bih baš mogla toliko sebe dati.

Tako da mi se potrefila sreća, mladost i prepoznavanje tržišta.

  • ŽIN: Kako ste uspjeli prebroditi koronu, odnosno krizu koja je uslijedila, a naročito se odrazila na turizam?

Slavica: Imam sreću što imam kolege koji rade sa mnom i što uvijek daju svoj maksimum. I tata i brat rade sa mnom pa smo i obiteljski-egzistencijalno vezani uz ovaj posao i odustajanje u nijednom momentu nije dolazilo u obzir.

Povezivanjem s kolegicama iz druge agencije, gdje smo se na jednom dijelu posla udružile i, dok su neki primali mjere i nisu radili, mi smo se svaki, ali baš svaki dan, uporno pojavljivale i radile kao da korona ne postoji i kao da će sezona normalno krenuti. I prošla i pretprošla.

Tako da smo odradile vrhunski posao i vratile se tamo gdje smo stali 2019. Od ove sezone, s naše strane, očekujemo da ćemo odraditi sve ono što smo trebale 2020. godine.

  • ŽIN: Imate li neke savjete za kolege u turizmu – što može bolje? Mislite li da se nešto promijenilo na bolje radi korona krize u turizmu? 

Slavica: Može bolje puno toga, ali isključivo organizacijom i konstantnim zajedničkim sjedanjem za stol. Svi dionici u turizmu, od najmanjih do najvećih, trebaju biti uključeni u apsolutno sve odluke jer svi kreiraju destinaciju i sliku o istoj.

Prošla su vremena kada se sve događalo stihijski i nikad nam se to više ne smije ponoviti.

Moramo odlučiti u kojem smjeru ćemo ići, ali ne striktno kao što se stalno ponavlja, da neki govore da moramo biti elitna destinacija, neki da smo kruzing destinacija i tako dalje.

Mi nudimo ponešto za svakog, samo destinacijski menadžment mora odraditi glavni posao, okrupniti male dionike i raditi na tome da zajednički stvore više proizvoda i tako disperzirati goste.

Sezona počinje za dva mjeseca, a apsolutno nitko nije upoznat (od nas u turizmu) što da očekujemo, na koja tržišta ciljamo, imamo li uopće kampanje ili jesu li već u funkciji, gdje su nam materijali koje šaljemo na van (video, novosti u destinaciji) koje komuniciramo sa stranim partnerima i agencijama, i sve ostalo što bi nama pomoglo da se pripremimo.

Što se uopće može promijeniti dok svak radi za sebe? Tek tad je show i kuršlus.

  • ŽIN: Imate li neki savjet za pripremu za sezonu 2022. i možda tips & tricks za uspjeti u biznisu turizma?

Slavica: Nemam nikakve posebne preporuke za baš ovu sezonu. Svake godine treba nastaviti ulagati, a primjećujem da su zadnje dvije godine – zbog smanjenih prihoda – ta ulaganja smanjena.

To nije dobro, a nije dobro što banke ne daju zajmove poduzetnicima u turizmu jer ih smatraju nesigurnima. Eto, baš kao banke se neće uspjeti naplatiti – haha.

Također, primijetila sam i neka ulaganja u turizam jer se smatralo da je to laka lova pa su se ljudi zalijetali i kupovali nekretnine očekujući brzi povrat investicije. Nije to baš tako…

Jedini tips & tricks je puno raditi. Prošla sam tu fazu i jednostavno je više ne želim onako kako sam je imala do sada, sada mi svo to iskustvo pomaže da ne moram više toliko puno raditi, samo raditi pametnije.

  • ŽIN: Kakav je vaš odnos s novcem?

Slavica: Izvrstan, bolji odnos od toga nemam, s njim uvijek znam na čemu sam. Volim te direktne odnose.

  • ŽIN: Koje ste greške oko novca napravili i što biste sada drugačije?

Slavica: Vraćala u biznise previše. Dugo vremena sam davala stotine sati besplatnih konzultacija, dok to nisam promijenila. Ne bih ništa drugačije. Pa morala sam i ja nekako potratiti svoje dvadesete.

  • ŽIN: Koji biste savjet dali mlađoj sebi?

Slavica: U vezi biznisa – spavaj, samo nastavi, sve će doći na svoje, a u vezi novca – on je kao i svi ostali, tek kad te zaboli briga, dođe i onda više ne znaš što ćeš s njim.

Foto: dubrovački vjesnik

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Wall Street porastao uz prevagu kupaca, ali ekonomski podaci nameću dozu opreza

Trinaest lekcija za budućnost FinTecha: Što nas je Money Motion 2025 naučio o digitalnim financijama u Europi

Nije svako zlo za zlo: Pouke koje nam donosi bolest

Pretraga

znn