Kada smo bili pozvani da 20.10.2023. na 6. konferenciji o novcu, poduzetništvu i investiranju u organizaciji portala Žene i novac, održimo prezentaciju o Korporativnim obveznicama kao jednom od potencijalnih modela financiranja tvrtki, odnosno njihovih projekata, vrlo rado smo se odazvali jer navedena vrsta ulaganja nije toliko poznata u Hrvatskoj. Naše je mišljenje da ono što nije toliko poznato, o tome treba puno pričati i treba educirati. Najvažnija stvar je edukacija, edukacija, edukacija…
Pa krenimo redom.
Što je zapravo Obveznica?
Na internetu postoji puno definicija što je obveznica, ali se sve de facto svode na isto, ulaganje u određenu tvrtku kroz dug, a ne vlasništvo kao dionica. Za izdavatelja je obveznica zaduživanje, koje ima svoju cijenu, a za kupca ulaganje odnosno investicija, koja ima svoj povrat. Što to konkretno znači za imatelja, odnosno kupca te obveznice?
To znači da ste kao kupac obveznice uložili sredstva u izdavatelja obveznice, koji vam je za taj ulog ponudio određene benefite. Prilično jasno za sad… Benefiti mogu biti različiti, ali to ovisi o konstrukciji same obveznice, ali o tome ćemo malo kasnije.
Što je zapravo prikupljanje kapitala putem Obveznica?
Pronalazak istomišljenika koji vjeruju u viziju vlasnika poduzeća, koji, iako je ulaganje u korporativne obveznica klasificirano kao visokorizično ulaganje, vjeruju da neće izgubiti svoja uložena sredstva, a da će pritom imati zadovoljavajući prinos na uloženi kapital ili neke druge benefite.
Tko je Izdavatelj Korporativnih obveznica i tko to može biti?
Kada bilo gdje kažem da izdavatelj u Hrvatskoj može biti bilo koja pravna osoba bez obzira na veličinu, ljudi me gledaju u šoku i nevjerici. Također, gdje god da pričam o Korporativnim obveznicama prva reakcija ljudi je: Što nije to rezervirano samo za velike?. Sada se vraćamo na ono da o tome treba pričati i educirati.
Kada započinjete svoj poslovni put, ovisno čime se vaše malo poduzeće bavi, potrebna su neka ulaganja. Ta ulaganja obično dolaze iz vlastitog kapitala, posuđujete od rodbine, prijatelja ili u konačnici od Banke i to se uglavnom radi o manjim investicijama. Kako se vaše poduzeće razvija i raste, projekti, financiranje rasta, nove poslovne prilike postaju veći financijski zalogaji. Tada većina poduzetnika ode u poslovnu banku. Ukoliko ne uspiju dobiti financiranje, vrlo često odustaju od projekta ili prilike.
A što bi napravili kada bih vam rekao da samo operativno izdanje obveznica je proces koji vodi SKDD i da traje cca. 5 radnih dana. Za one koje žele više, o čemu ćemo malo kasnije, u Hrvatskoj postoji platforma na Zagrebačkoj burzi pod nazivom Progress tržište koje je upravo namijenjeno malim i srednjim poduzetnicima, kako bi u svojim poslovnim počecima mogli sudjelovati na tržištu kapitala.
Da zaključimo, izdavatelj obveznice može biti poduzeće koje tek započinje svoj poslovni put ili ono koje već ima poslovne prihode, a ima neke nove poslovne prilike, ali navedeno treba financirati, kao i naravno velika poduzeća. Mi ćemo se u ovim člancima držati malih i srednjih poduzeća.
Zašto izdavanje Obveznica, odnosno Obveznica vs. Kredit?
Kada podižete kredit za poslovni pothvat Banke imaju svoje procedure i procese. Kada ste na početku poslovnog puta, teško je za očekivati da će vam banka dati kredit bez kolaterala. Također, kada već imate poslovne prihode, a idete u ekspanziju poslovanja, ovisno o financijskom stanju poduzeća, opet je teško za očekivati da će vam banka dati kredit za ekspanziju bez kolaterala. Kada podižete kredit u Banci, vaš odnos se zasniva na odnosu 1:1 odnosno Klijent : Banka. To vas dovodi u situaciju da na neki način Banka diktira poslovni odnos jer je sredstva depozitara uložila u vas.
Kada krenete u financiranje poslovanja putem izdavanja obveznica priča je potpuno suprotna. Kod izdanja obveznica tražite istomišljenika koji vjeruju u vaše poslovanje kojih može biti 5, 10, 20, 50, itd. Obveznica ne smije biti ekskluzivna pa iznos minimalnog upisa mora biti 1.000 EUR. Kod ovakve konstrukcije otvara vam se mogućnost da zasnivate odnos 1:20 ili 1:50, što znači da sa druge strane imate veliki broj ulagača, s tim je i sam rizik ulagača je manji. Također, ovisno o samom projektu i kolaterizacija izdanja je puno manja.
Kako prikupiti kapital putem izdavanja Obveznica?
U Hrvatskoj dosta često čujemo od poduzetnika: Joj, kako ću to ja, tko će uložiti u mene?. Mi nikome ne govorimo da je to lako ili jednostavno, pogotovo sada kada „kreiramo“ tržište, ali moramo krenuti od nekud. Najvažnija misao je „Investitori ulažu u ljude“ – ako imate dobar projekt, sami vjerujete u taj projekt, u njegov uspjeh i taj entuzijazam možete prenijeti na investitore, pronaći ćete ih.
Također, vrlo bitna misao je da kao i u svemu što radite u životu, „pravi projekt, u pravo vrijeme, za pravog investitora“. Pronalazak kapitala za vaše poslovne pothvate je izuzetno težak i stresan posao i ne treba gubiti nadu ukoliko se „odmah“ ne prikupi kapital. Pozitivnu energiju treba imati u cijelom procesu, i kako mi jako puno pričamo o načinima investiranja, tako i vi morate puno pričati o svom projektu, jer pogađate, kvalitetna edukacija investitora je pola obavljenog posla.
Foto: Unsplash