Prevelika je konkurencija, stalno se povećavaju porezi, boravišne pristojbe, agencije su sve manje učinkovite, portali traže sve veće provizije, nekretnine su preskupe, ne mogu se više postići visoke cijene, a još i ta Corona. Isplati li se to uopće? Kaže mi prijateljica da njena susjeda… priče su koje kruže. No što je prava istina?
Da poslovanje s privatnim smještajem nije isplativo, ne bismo danas imali preko 120.000 iznjamljivača u Hrvatskoj i još minimalno 30.000 onih koji nisu registrirani, tj. rade na crno.
Ali … naravno da je uvijek neki, ali pa tako i ovdje.
Kad me netko pita isplati li se danas imati restoran, odgovoriti ću kao i za privatni smještaj; naravno da se isplati, itekako, ali ima tu jako puno ali.
U kojim slučajevima se ne isplati baviti iznajmljivanjem apartmana?
- ako se vaš objekt nalazi na lokaciji koja nije atraktivna
- ako nemate novaca nego dižete kredit kako bi kupili apartmane da bi ih iznajmljivali u destinaciji u kojoj je prosječna popunjenost 45 dana (većina morskih destinacija)
- ako očekujete relativno kratak povrat investicije (cca 5 godina)
- ako očekujete visoke prihode uz minimalne troškove
- ako ne znate kome se obraćate, tj. tko su vaši gosti
- ako se oslanjate na agenciju koja će čitav posao vođenja raditi umjesto vas za visoku proviziju
- ako se nećete baviti svojim gostima (ili ako ćete se previše baviti s njima)
- ako ćete plaćati servise za čišćenje, pranje, dočekivanje, booking iako nemate cijene koje to mogu podnijeti
- ako se vaš objekt ne razlikuje od 120.000 objekata drugih iznajmljivača
- ako niste ni po čemu posebni
- ako ne znate ništa o turizmu i privatnom smještaju niti imat volje to dublje proučiti
- ako gledate na ovaj posao kao na pasivni prihod, a pri tome imate objekt koji nema višu kvalitetu, ne može postići višu cijenu i još ste u kreditu
- ako ne mislite stalno nešto ulagati
- ako niste ništa računali, nego idete po intuiciji ili ste slušali prijateljicu koja ima susjedu koja ima dva apartmana na moru
- ako ne možete postići ni prosječnu cijenu
- ako objekt niste uskladili s trendovima na turističkom tržištu (hoću reći, nemate udobne i kvalitetne madrace, moderne kuhinje, ugodne ležaljke, udoban dnevni boravak, lijepu okućnicu… Sve ono što je gost spreman platiti) itd.
Pa kad se onda isplati?
Kad se isplati baviti iznajmljivanjem apartmana?
- ako ste naslijedili nekretninu (bez obzira gdje je i u kakvom stanju)
- ako ste kupili nekretninu od viška sredstava
- ako iznenada imate višak stambenog prostora
- ako ste uzeli kredit i dobro izračunali dobit (ne prihode)
- ako ste spremni pozabaviti se uređenjem vašeg objekta (bez obzira planirate li ulagati više ili manje sredstava, angažirati dizajnera ili biti sam svoj majstor od ličenja zidova pa nadalje)
- ako vam ne ovisi egzistencija o privatnom smještaju
- detaljno ste istražili aktivnosti koje vas očekuju
- kad znate što znači voditi sve sam
- znate što znači angažirati agenciju koja će za vas sve raditi i koji su troškovi
- znate ispravno procijeniti što vam je isplativije (pri tome više uzeti u obzir vrijeme koje će vam biti oduzeo nego novac koji ćete nekome platiti)
- educirate se o pripremi objekta za iznajmljivanje
- kad učite o kanalima prodaje, o bookingu, o tome kako napuniti objekt i po kojoj cijeni
- kad znate sve obveze iznajmljivača kako bi izbjegli stres od inspekcije ili plaćanje kazni
- ako shvaćate ovo kao još jedan dodatni posao kao i svaki drugi i tako mu pristupiti
- i ne izjednačavate ovaj posao s dugoročnim iznajmljivanjem stanova.
Kao i svaki posao, ako mu pristupite odgovorno, naučite sve o tome čime ćete se baviti, volite taj posao, ne zanemarite brojeve i budete fokusirani na njega, nema nikakve šanse da ne bude isplativ, nekad više, nekad manje.
Foto: Privatna arhiva, gostovanje na Sajmu GAST, Split, 2018.