Zdrav odnos
s novcem

Zašto nam je novac toliko bitan i što bismo sve o njemu trebali znati?

Zašto Nam Je Novac Toliko Bitan

Zašto nam je novac toliko bitan i što bismo sve o njemu trebali znati?

Ovaj članak napisan je za Journal.hr.

Ako mi ne upravljamo novcem, on upravlja nama. Najčešći uzrok svađa je upravo novac. Mnogima je teže govoriti o novcu, nego o seksu. Rijetke su obitelji u kojima se otvoreno govori o novcu. Da bismo razumjeli zašto je novac toliko bitan moramo se vratiti na početak.

Novac sam po sebi je samo ideja, on je sredstvo koje je čovjek izmislio da si olakša život, alat koji služi za razmjenu vrijednosti.

Dakle, novac je sredstvo razmjene, metalni i papirnati znak i mjera vrijednosti roba i usluga, koristi se pri kupnji i prodaji roba i usluga. Novac je, dakle, sredstvo za dobivanje rada, roba i usluga. Čovjek ga je stvorio za čovjeka, kao ideju i čovjek njime treba i upravljati, a ne obratno.

Prije novca odvijala se robna razmjena. Da brutalno pojednostavnimo i ilustriramo. Jedna je osoba imala krumpir npr. druga je šivala odjeću. Ona koja je imala krumpir, a trebala je odjeću zamijenila je krumpir za odjeću.

Naravno s razvojem gospodarstva to je sve postalo nepraktično i ljudi su izmislili novac. Problem nije novac sam po sebi i čemu on služi. Niti se problemi nastali novcem rješavaju novcem (sjetimo se izreke A. Einsteina – Problemi se ne rješavaju na istoj razini na kojoj su nastali).
Novac

Zašto je novac toliko bitan?

Problem je što smo suvremeni život organizirali i podredili novcu, on nam je ponekad u Zapadnom svijetu kao Božanstvo.
Naša se vrijednost i uspjeh mjeri koliko novca imamo, koji auto vozimo, koju odjeću nosimo, gdje putujemo itd., sve je u količini. Više, jače, bolje, još, još i još, a problem je cijena tog i takvog uspjeha.

Ona je obično dizanje kredita, život iznad mogućnosti da bismo se mogli natjecati s ljudima oko sebe, s kojima nemamo iste startne pozicije, uspoređivati se s njima, zavidjeti jedni drugim što nema smisla jer svatko ima svoj put itd. 

Cijena takvog uspjeha je i zdravlje, narušeni obiteljski odnosi, izgaranje, osobno nezadovoljstvo, postajanjem rob svog posla da bismo održali ritam u toj i takvoj utrci života. 

Problem je što kupujemo što nam ne treba jer nam oglasi obećavaju da ćemo kad to kupimo tek onda biti sretni, i sama ta postavka da nismo ok i da trebamo XY proizvoda i usluga da nas učine ok i sretnima. Dovoljno dobrima. Vrijednima.

Dakle nije novac sam po sebi niti bitan niti problem, mi smo ga učinili PREbitnim.

Money

Sve što trebate znati o novcu

Što moramo znati? Bitno je znati dakle da je novac alat i sredstvo za plaćanje. Da ako mi ne upravljamo njime da će on nama.

Da upravljati novcem znači sljedeće:

Osvijestiti vlastitu vrijednost

A to znači znati da smo dovoljno dobri, da vrijedimo, da zaslužujemo, da nas ništa izvana neće usrećiti (na duge staze)

Iz prethodnog proizlazi i da ćemo znati naplatiti svoj trud i talent, jer ćemo znati da je naš talent nekom drugom lekcija koju je spreman platiti, da nećemo davati previše da bismo dokazali svoju vrijednost, da ćemo znati da su nam pravi prijatelji oni koji nas zaista podržavaju i  cijene naš rad i plaćaju našu punu cijenu, a ne žicaju nas popuste, da nećemo imati dvostruke kriterije, jedne prema kupcima, druge prema dobavljačima, dakle – nećemo s jedne strane žicati popuste, a s druge da nismo spremni smanjiti svoju cijenu itd.

Da ćemo znati koja su naša prava, da se nećemo odricati alimentacije i nasljedstva koja nam pripada, da ćemo znati zatražiti povišicu na poslu, zauzeti se za sebe uvijek asertivno i argumentirano itd.

Promijeniti način razmišljanja

Imati mentalni sklop obilja. To znači uvijek imati fokus na ono što imamo, a ne ono što nemamo. Nikad nitko nema sve. Uvijek možemo izvući maksimum iz toga što imamo. Biti zahvalan na tome. Ne uspoređivati se s drugima. Važan je naš put, naše životne lekcije naše putovanje.

Za transformaciju novčane situacije presudno je što mislimo o sebi i o novcu, o ljudima koji imaju novac, o zarađivanju novaca i sl.

Naučiti upravljati novcem

Ovaj dio zovemo čista matematika, nužan je, ali ne i dovoljan.

Upravljanje novcem znači što je novac i kako se on koristi kao alat te kako njime upravljati. Znati što su naše potrebe, a što želje. Ako nismo prije, korona nas je naučila razliku.

Naučiti pravilo 50:30:20, znati da je važno prvo platiti sebi, jer djeluje tzv. Parkinsonov zakon koji nas podsjeća da s porastom prihoda, rastu i naši troškovi, pa je najbolje prvo odvojiti novac za strane, idealno uštedjeti da imamo za 3 do 6 mjeseci ako nam se nešto nepredviđeno dogodi poput ovog sada.

Naučiti razliku između imovine (sve što imamo), prihoda (novac koji smo zaradili pasivno ili aktivno iz raznih izvora), novca, bogatstva (broj dana koji možemo živjeti ako sve rasprodamo što imamo), obilja (novac, zdravlje, obitelj, prijatelji i dr)  i niza financijskih pojmova s kojima se susrećemo.

Novac

Pritom je važno ne zaboraviti:

Ako s manjom količinom novaca nismo sretni i zadovoljni, nećemo to znati biti ni s većom.

Nije stvar u količini ni u novcu već moramo naučiti upravljati s onim što imamo – dakle, važno je da uvijek živimo barem malo ispod , a nikad iznad svojih mogućnosti!

Bez obzira na sve. Što je tu je, tu smo gdje jesmo. Uvijek postoji izlaz. Pitanje novca pitanje je emocija i uvjerenja, riječi, misli i navika s jedne i čiste matematike s druge strane.

Poanta je da ako mi ne upravljamo novcem, on upravlja nama!

Kako god i što god činili, važno je samo da svjesno upravljamo svojim životom i svojim novcem koji je usklađen s onim tko smo mi i do čega nam je stalo.

Kristina Ercegović – Poslovna savjetnica s 20 godina iskustva u malom poduzetništvu.

Foto: Unsplash, Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
što genercija z više ne kupuje

Generacija Z otkriva što više neće kupovati: Evo kako TikTok trend svjesne potrošnje mijenja navike potrošača

Fokus na kvalitetu i društveno odgovorno poslovanje okosnica su strategije Sane – petu godinu zaredom donirali su najviše hrane u kategoriji malih i srednjih poduzeća

Boris Vukić: Cilj generacijske tranzicije jest da tvrtka bude bolja nego što je bila dok je bila u rukama osnivača

Prijava za članice

Pretraga

znn