Zdrav odnos
s novcem

Vodič za poslovna partnerstva: Koje vrste poslovnih partnerstva postoje i kako ih je najbolje posložiti?

Vodič za poslovna partnerstva: Koje vrste poslovnih partnerstva postoje i kako ih je najbolje posložiti?

Već neko vrijeme se u poslovnoj zajednici priča o investicijama – jedni trebaju investicije za pokretanje i/ili razvoj poslovanja, drugi žele biti investitori. Pravno, investitori koji primaju i daju investicije ulaze u različite oblike poslovnih partnerstava.

Naime, ekonomija i pravo idu ruku pod ruku. Ono što je događaj u stvarnostima ima svoj odraz u ekonomskom i pravnom aspektu poslovanja.

Koje resurse trebaš, odnosno koje resurse imaš i možeš dati?

Prije svega, jedni i drugi smatraju da je investicija isključivo novac. To ipak, nije točno. Investicija je resurs koji imaš, a ulažeš ga u drugog – to može biti znanje kako proizvesti proizvod odnosno pružati uslugu, voditi biznis (biti manager), znanje prodaje, marketinga, prava, računovodstva, dizajna, kontakti, baze kupaca, poslovni ugled, već postojeći proizvod, know how… Resursi koji su predmet primanja i davanja odredit će vrstu pravnog odnosa u koji se ulazi.

Bez obzira o kojim resursima je riječ – oni će doći kroz ljude odnosno kroz različite oblike poslovnih partnerstava – ona koja nastaju temeljem ugovora i koja nastaju osnivanjem firme.

Vrste poslovnih partnerstava

Kod financijskih poslovnih partnerstva, predmet odnosa je novac. Pravni odnos može biti – darovanje (bilo da poduzetnik sam ulaže u svoje poslovanje bilo da ulažu tzv. 3F – friends, family, fools), zajam (od banke koja se bavi davanjem zajmova kao djelatnošću, do drugih ljudi ili njihovih firmi), sredstva za poticanje poslovanja koja se mogu dobiti od EU fondova, države i slično, crowdfunding, private equity, venture capital, tajno društvo, poslovni anđeli, inkubatori i akceleratori.

Ukoliko je predmet odnosa nešto drugo gore navedeno, uz novac ili umjesto njega, odnos u koji će se ulaziti može biti npr. ugovor o distribuciji, licenci, franšizi, joint venture, klaster.

Kod zajedničkog osnivanja firme (equity poslovna partnerstva), samostalnost se može izgubiti (ako se drugačije ne dogovori i/ili se tako želi), a neslaganje poslovnih partnera u tom slučaju neminovno ima loše (nekad i pogubne) posljedice na poslovanje.

Značaj uređenosti poslovnih partnerstava

Velika je snaga u poslovnim partnerstvima. 80% poslovanja koje su danas vrijedna milijarde dolara i čija imena svi znamo nastala su kroz poslovna partnerstva. Čak i oni koji nisu zajedno osnivali poslovanja (u smislu da su zajednički osnovali firmu), imali su različite oblike suradnika odnosno ugovornih poslovnih partnera. To nije niti čudno ako uzmemo u obzir – your networth is equal to your network. Radi se o dijeljenju resursa, uštedama, skraćivanju vremena, sinergiji…

S druge strane, 50-80% poslovnih partnerstava ne uspije. Kada se pogledaju razlozi neuspjeha, to su različiti oblici ishitrenog ulaženja u poslovna partnerstva bez da se razumije – što ja trebam i što mi druga osoba može i/ili želi dati, što želimo raditi i kamo idemo, a onda da se to sve stavi na papir i da se predvide pravni osigurači (kao oni koji nas štite od strujnog udara) koji će se aktivirati ako se situacije dogode i zaštiti svakog od poslovnih partnera pojedinačno i zajedničko poslovanje.

Oni koji žele saznati više o ovoj temi mogu to pročitati u mojoj knjizi Uspješna poslovna partnerstva.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Kako napisati kvalitetno priopćenje za medije?

linkedin-profil

Ako tražite posao, pazite na ove 3 tipične greške na LinkedInu

Koliko koštaju estetski tretmani?

Prijava za članice

Pretraga

znn