Prva pitanja koja se postavljaju nakon odluke da prodajem firmu su pitanja kako i gdje pronaći kupca te po kojoj cijeni prodati firmu, odnosno koliko vrijedi moje poslovanje. 10.11.2023. ćemo o tome slušati i na 2. konferenciji o kupoprodaji biznisa, a ovom članku pišemo o tome kako i gdje pronaći kupca.
Teaser
Da bismo pronašli kupca, osim što trebamo imati kontakte osoba koje bi za to mogle biti zainteresirane, a koje mogu biti konkurenti, vlasnici poslovanja koje je povezano s poslovanjem koje se prodaje, investitori koji žele uložiti u konkretno tržište, trebamo potencijalnom kupcu prezentirati naše poslovanje. To se u poslovnoj praksi čini dokumentom koji se naziva teaser, a koji sadrži važne i javne informacije o poslovanju, a na smisleni način prikazuje u čemu se sastoji vrijednost poslovanja.
Drugim riječima, umjesto da se na sastanku prepričava poslovanje, priprema se i šalje dokument koji to poslovanje prikazuje.
Primjerice, iznose se podaci na kojem tržištu se posluje, trendovi koji su zamijećeni i očekuju se na tom tržištu, kolika dobit je ostvarena u godini za koju su zadnje zaključena financijska izvješća i u nekoliko prethodnih godina (npr. prikazati rast dobiti), tko su vlasnici poslovanja, tko je direktor, broj zaposlenih…
Kod teasera je važno da je riječ o važnim podacima – koji potencijalnog kupca mogu zainteresirati za daljnji razgovor o potencijalnoj kupnji i da je riječ o javnim podacima – to je stadij razgovora o prodaji u kojem se još ne otkrivaju poslovne tajne, dakle, radi se o podacima koji su objavljeni u javnim registrima, u objavljenim financijskim izvješćima, koji su poznati na određenom tržištu, općenito podaci koji su javno objavljeni o poslovanju, nagrade, uspjesi, registrirana prava intelektualnog vlasništva.
Smisao je, na jednom mjestu, sažeti važne i javne podatke (na tri stranice), kako bi potencijalni kupac dobio prve informacije o poslovanju koje se prodaje i mogao donijeti odluku da je ozbiljno zainteresiran o tome saznati više. Važno je također napomenuti kako to često nije samo tekst, nego su dobrodošle tablice, grafikoni i sl. vizualna rješenja.
Information memorandum
Za potencijalne kupce koji su ozbiljno zainteresirani o poslovanju saznati više (dakle uži krug potencijalnih kupaca, njih nekoliko), priprema se information memorandum u kojem se otkrivaju tajni podaci – što je to konkurentska prednost poslovanja, što čini njegovu vrijednost, know how koji postoji i slično. Zbog toga što se otkivaju tajni podaci, slanju infomation memoranduma obično prethodi i sklapanje, odnosno potpisivanje NDA-a (Non discolosure agreementa, odnosno sporazuma o tajnosti).
Drugim riječima, navedeni dokumenti će na jasan i pregledan način pokazati potencijalnom kupcu u čemu se sastoji poslovna prilika u kupnji konkretnog poslovanja i bit će temelj za sve ostale korake koji će uslijediti u procesu prodaje odnosno kupnje poslovanja.
U idućem članku ćemo se osvrnuti na pitanje učinkovitosti NDA-a u zaštiti poslovnih tajni.
Tekst su napisale odvjetnica Ivančica Bobek i poslovna anđelica i investitorica Maja Jelisić Cooper.
Foto: Pexels