Zdrav odnos
s novcem

Što nakon odluke da prodajem firmu? Kako pronaći kupca?

Što nakon odluke da prodajem firmu? Kako pronaći kupca?

Prva pitanja koja se postavljaju nakon odluke da prodajem firmu su pitanja kako i gdje pronaći kupca te po kojoj cijeni prodati firmu, odnosno koliko vrijedi moje poslovanje. 10.11.2023. ćemo o tome slušati i na 2. konferenciji o kupoprodaji biznisa, a ovom članku pišemo o tome kako i gdje pronaći kupca.

Teaser

Da bismo pronašli kupca, osim što trebamo imati kontakte osoba koje bi za to mogle biti zainteresirane, a koje mogu biti konkurenti, vlasnici poslovanja koje je povezano s poslovanjem koje se prodaje, investitori koji žele uložiti u konkretno tržište, trebamo potencijalnom kupcu prezentirati naše poslovanje. To se u poslovnoj praksi čini dokumentom koji se naziva teaser, a koji sadrži važne i javne informacije o poslovanju, a na smisleni način prikazuje u čemu se sastoji vrijednost poslovanja.

Drugim riječima, umjesto da se na sastanku prepričava poslovanje, priprema se i šalje dokument koji to poslovanje prikazuje.

Primjerice, iznose se podaci na kojem tržištu se posluje, trendovi koji su zamijećeni i očekuju se na tom tržištu, kolika dobit je ostvarena u godini za koju su zadnje zaključena financijska izvješća i u nekoliko prethodnih godina (npr. prikazati rast dobiti), tko su vlasnici poslovanja, tko je direktor, broj zaposlenih…

Kod teasera je važno da je riječ o važnim podacima – koji potencijalnog kupca mogu zainteresirati za daljnji razgovor o potencijalnoj kupnji i da je riječ o javnim podacima – to je stadij razgovora o prodaji u kojem se još ne otkrivaju poslovne tajne, dakle, radi se o podacima koji su objavljeni u javnim registrima, u objavljenim financijskim izvješćima, koji su poznati na određenom tržištu, općenito podaci koji su javno objavljeni o poslovanju, nagrade, uspjesi, registrirana prava intelektualnog vlasništva.

Smisao je, na jednom mjestu, sažeti važne i javne podatke (na tri stranice), kako bi potencijalni kupac dobio prve informacije o poslovanju koje se prodaje i mogao donijeti odluku da je ozbiljno zainteresiran o tome saznati više. Važno je također napomenuti kako to često nije samo tekst, nego su dobrodošle tablice, grafikoni i sl. vizualna rješenja.

Information memorandum

Za potencijalne kupce koji su ozbiljno zainteresirani o poslovanju saznati više (dakle uži krug potencijalnih kupaca, njih nekoliko), priprema se information memorandum u kojem se otkrivaju tajni podaci – što je to konkurentska prednost poslovanja, što čini njegovu vrijednost, know how koji postoji i slično. Zbog toga što se otkivaju tajni podaci, slanju infomation memoranduma obično prethodi i sklapanje, odnosno potpisivanje NDA-a (Non discolosure agreementa, odnosno sporazuma o tajnosti).

Drugim riječima, navedeni dokumenti će na jasan i pregledan način pokazati potencijalnom kupcu u čemu se sastoji poslovna prilika u kupnji konkretnog poslovanja i bit će temelj za sve ostale korake koji će uslijediti u procesu prodaje odnosno kupnje poslovanja.

U idućem članku ćemo se osvrnuti na pitanje učinkovitosti NDA-a u zaštiti poslovnih tajni.

Tekst su napisale odvjetnica Ivančica Bobek i poslovna anđelica i investitorica Maja Jelisić Cooper.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Stručnjaci dijele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

BDP će do kraja 2024. rasti na 3,5 posto

Znate li što je to surferski mentalitet i kakvu poveznicu ima s biznisom?

Prijava za članice

Pretraga

znn