Zdrav odnos
s novcem

Što kad hoću prodati svoj biznis? Kako kupiti udio ili tuđi biznis u cijelosti? Održana 2. konferencija o kupoprodaji biznisa

Što kad hoću prodati svoj biznis? Kako kupiti udio ili tuđi biznis u cijelosti? Održana 2. konferencija o kupoprodaji biznisa

U petak 10. studenog u zagrebačkom hotelu Esplanade u organizaciji portala Žene i novac održana je 2. konferencija o kupoprodaji biznisa. Konferenciju je otvorila Kristina Ercegović, osnivačica portala i poslovna savjetnica koja i sama ima iskustvo dva exita (prodaje biznisa) u cijelosti i jednog od 80 posto.

Održala je kratak govor o tome koliko je važno da se ne identificiramo sa svojim biznisom, da osvijestimo da je naš život puno više od posla, da stavimo fokus na kvalitetu života, da radimo više na biznisu nego u biznisu, da ne dozvolimo da postanemo rob svog posla i da se ne dovedemo u situaciju da imamo novaca, a da nemamo vremena te da čim prije postavimo svoj biznis tako da ne ovisi o nama, odnosno da on može funkcionirati i potom i rasti bez nas i prodati se ako to poželimo. U suprotnom kad nam je svega dosta i pregorimo, uništimo putem svoje zdravlje i odnose, dolazimo do točke hoću prodati svoj posao, dosta mi je svega, što sad, a niti smo mi niti naš biznis spreman na to.

Kasnije je Kristina vodila i panel u kojem su svoja iskustva prodaje biznisa podijelili i poznati poduzetnici Ante Mandić (koji je prodao IN2), Maja Jelisić Cooper (koja je prodala Klasik TV) te Vedrana Džanić (koja je prodala lanac dječjih vrtića ČIGRA). Dotakli su se tema; tko sam ja bez svog biznisa i što dalje? te što se događa kad se proda postojeći biznis.

Foto: Ante Mandić, Maja Jelisić Cooper, Vedrana Džanić i Kristina Ercegović

Svi su iskreno progovorili o krizi identiteta i promjeni dinamike te načina života i s publikom iskreno podijelili svoje pogreške i što bi sada učinili drugačije. Uglavnom je to više odmora i pažljivo investiranje.

Predavanja su započela konstatacijom kolege Luke Rožmana iz Mazarsa da M&A više nije tabu tema i da je važno da se razbila stigma da se poduzeća kupuju kad propadaju, već je to iz sljedećih razloga:

  • kad je vlasniku dosta svega,
  • kad nema nasljednika,
  • kad netko želi kupiti uhodani biznis umjesto rizičnog start-upa kao vid ulaganja,
  • kad je nekome cilj akvizicija talenata i naravno,
  • rast.

Luka je naveo i koje su opcije ako želimo napustiti svoje poduzeće:

  • preuzimaju ga nasljednici,
  • MBO – management buy out – odnosno opcija da ga zaposlenici otkupljuju,
  • možemo naći strateškog ili financijskog partnera. Dakle, idemo u prodaju ili (strateški je obično netko iz industrije/biznisa, a financijski fondovi ili slično kojima je cilj u 2,5 ili 7 godina ostvariti duplo veći rast i prodati onda taj biznis) i naravno ono što nitko ne želi;
  • likvidacija.

Izazovi u procesu kupoprodaje poduzeća bila je tema Lordana Hristova iz tvrtke Mazars koji je naveo kako su najčešći izazovi upravo:

  • neinformiranost,
  • nespremnost vlasnika na prodaju,
  • stanje u kojoj nema iskre – nismo kliknuli s kupcem. Ovo je posebno važno u slučaju financijskog investitora jer u tom slučaju od vlasnika se očekuje da ostane raditi kao manager neko vrijeme,
  • povjerljivost procesa, odnosno strah da ne procure informacije o prodaji što može izazvati paniku i sumnju da nešto nije u redu kod klijenata i dobavljača te strah kod zaposlenika da će ostati bez posla,
  • cijena u slučaju da ponuđena cijena jako odstupa od željene,
  • vlasnik se u sve miješa, odnosno ne sluša upute savjetnika,
  • postmerger akvizicija – ako to što smo kupili ne uspijemo iskoristiti i postići sinergijske efekte – bacili smo novac.

Foto: Lordan Hristov, Mazars

Odvjetnik Jasmin Avdagić, vlasnik Odvjetničkog ureda Avdagić ukazao je da je kupnja uhodanog biznisa odlična prilika te podsjetio na Židovsko pravilo o trećinama ulaganja. Napomenuo je kako za uspješno funkcioniranje partnerskih odnosa izuzetno važno unaprijed ugovoriti kako sve funkcionira, ali i kako kad ne funkcionira jer imati povjerenje u partnera nije dovoljno.

Foto: Odvjetnik Jasmin Avdagić

Iako su sudionici panela rekli da ne znaju nikoga tko je požalio zbog prodaje svog biznisa, Lordan Hristov iz Mazarsa rekao je da su istraživanja pokazala kako u SAD-u čak 75 posto poduzetnika to požali unutar prve godine. Razlog je upravo ta promjena identiteta o kojoj je Kristina govorila na početku i naglašavala kroz panel.

Prije same prodaje biznisa potrebno je dobro posložiti procese, počistiti bilancu (razdvojiti sve privatno od poslovnog), unaprijediti svoje poslovanje i povećati vrijednost svog biznisa čak i ako se na kraju ne odlučimo na prodaju.

Lordan je objasnio kako ide proces traženja kupca, od analize tržišta, procjene vrijednosti poduzeća, kako se piše tzv. Teaser (kratak dokument s osnovnim informacijama koje služe samo da se potencijalni kupac zainteresira), što sadrži NDA (ugovor o povjerljivosti) te INFO MEMO (dugačak izvještaj o poduzeću) i kako se dolazi do popisa potencijalnih kupaca, kako izgleda proces Due dillegenca (dubinske analize), procjena vrijednosti poduzeća, neobvezujuća pa obvezujuća ponuda te sklapanje ugovora, i naravno – proces nakon prodaje.

Odvjetnica Ivančica Bobek započela je svoje predavanje poražavajućim podatkom da na našim prostorima još uvijek nema kulture sklapanja ugovora. Objasnila je na što sve trebamo paziti kad kupujemo udio u tuđem biznisu i što sve trebamo pogledati i provjeriti:

  • Koliko je sudjelovanje u dobiti?
  • Kakav je učinak braka i nasljeđivanja?
  • Mogu li izaći iz društva kad hoću?
  • Mogu li prenijeti svoj dio trećima kad hoću?
  • Može li me partner izbaciti iz društva?
  • Što ako se ne slažemo? – Kaskadni način rješavanja sporova
  • Kako van ako se ne slažemo? – Fidovka/STA u polog
  • Tko će biti ovlašten i kako donositi koje odluke?

Foto: Odvjetnica Ivančica Bobek

Svima je bilo najzanimljivije pitanje bračne stečevine, a jedan se kolega iz publike našalio da nije ni znao koje probleme ima dok nije čuo ovo predavanje.

A što kažu gosti?

Odlična konferencija! Ne znam kako sam mogao 15 godina biti poduzetnik bez ovakvih informacija ili još važnije, bez poznavanja ljudi koji ovo razumiju i mogu me konzultirati, naglasio je poduzetnik D.S.

Kako je ovo aktualna tema s obje strane i kupca i prodavatelja, tradicija održavanja ove konferencije se nastavlja i iduće godine. Stavit ćemo još više naglasak na razmjenu iskustava, konkretne informacije te pitanje promjene identiteta poduzetnika nakon prodaje.

Veliko hvala i Časopisu i portalu Poduzetnik koji je podržao još jednu konferenciju i poklonio 3 godišnje pretplate sretnim dobitnicima, ali i OPG-u Madarinet na degustaciji domaćih agruma.

Sponzori konferencije: Mazars, odvjetnica Ivančica Bobek, Odvjetnički ured Avdagić, OPG Mandarinet

Medijski pokrovitelj: Portal Poduzetnik

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn