Zdrav odnos
s novcem

Što je samopromocija? Evo kako se predstaviti bez da zvučimo kao da se hvalimo!

Što je samopromocija? Evo kako se predstaviti bez da zvučimo kao da se hvalimo!

Samopromocija je čin predstavljanja sebe na način koji nam pomaže ostvariti profesionalne ciljeve. Uključuje govor o vještinama, iskustvu, kvalifikacijama i stručnosti našoj publici – potencijalnim klijentima, suradnicima, investitorima… A smatra se pravom umjetnošću. Ako je učinimo na pravi način, može stvoriti mogućnosti koje niste ni sanjali da postoje. Bez obzira volite li ili mrzite samopromociju, otvorit će vrata koje čekanje da nas drugi zamijete nikad neće.

Otkud nam negativna uvjerenja o samopromociji

Zašto nam je tako teško javno govoriti lijepo o sebi? Najčešće se javlja strah od toga da samopromocijom činimo da se drugi ljudi osjećaju loše zbog nas ili nas drugi vide arogantnima i bahatima. Ako se loše osjećate samo pri pomisli na samopromociju znajte da niste same. Pa hajdemo zajedno proći neke od rečenica koja smo slušali u djetinjstvu i koja su oblikovala naša uvjerenja o samopromociji. Sigurno ste neke od njih čuli i sami:

  • Skromnost je vrlina.
  • Tko se hvali, taj se kvari.
  • Samohvala niš’ ne valja.
  • Onaj tko se hvali sam, nema nikog da ga pohvali.
  • Ako želiš da se o tebi dobro misli, nemoj o sebi dobro govoriti.
  • Neka te drugi hvale, a ne vlastita usta.
  • Hvalisanje je početak sramote.
  • Hvaljenje samog sebe smatra se nepristojnim.

Samo jedna od ovih rečenica dovoljno puta nam ponovljena učinit će samopromociju našim najvećim neprijateljem.

Zašto bježimo od samopromocije

O samopromociji otvoreno govori Meredith Fineman u svojoj knjizi Brag Better, u kojoj pojašnjava da se radi o onim osobama koje se kvalificiraju kao tihe bez obzira na spol i one koje sjajno rade svoj posao, a ne znaju govoriti o tome. U knjizi podučava i kako savladati ovu finu umjetnost hvalisanja kako biste unaprijedili svoju karijeru.

Žene ipak imaju veću tendenciju umanjivati svoj uspjeh pa će tako često reći da su imale sreće raditi na dobrom projektu s dobrim suradnicima i neće pohvaliti sebe već će dati zasluge svojim suradnicima.

Međutim, što kad zaista moramo pričati o sebi, kad započinjemo vlastiti posao, kad se postavljamo kao ekspert u svojoj industriji, kad pitchamo investitore, kad je važno izložiti našu ideju i prezentirati je uvjerljivo, kad smo predavači na konferenciji ili kad moramo dati intervju u kojem trebamo govoriti o sebi?

Zašto je to toliko teško, posebno ženama?

Velik doprinos oko negativnog konteksta hvalisanja upravo je onaj da postoje ljudi koji se puno hvale, a mi smo razočarani njima jer ne obave posao kako treba, neovisno o spolu. Međutim, žene su povijesno imale pasivne uloge i često im se govorilo Ti samo šuti i budi lijepa ili Nemoj se isticati i taj segment ne treba zanemariti. Duboko nas određuju i naša prošla iskustva, obiteljski slomovi i kako se govorilo o uspjesima i postignućima u našem okruženju.

Foto: Pexels

Žene često na trenizima javnog nastupa s puno više anksioznosti i zabrinutosti govore o sebi:

  • Što ako se ne svidim ljudima?
  • Što ako ću zvučati bahato?
  • Bojim se govoriti u javnosti o sebi.
  • Ne želim pričati o sebi, ljudi imaju razne konotacije o meni.
  • Ne volim se izlagati, ne zaslužujem.
  • Ne volim govoriti o sebi javno.
  • Ja to ne mogu.
  • Sramim se.
  • Neka netko drugi govori o meni.

Krenemo li od onih žena koje rade za druge ovo je izuzetno važna vještina koju treba brusiti zbog:

  • Zauzimanja za sebe u predstavljanju vlastitih ideja i projekata.
  • Traženja povišice.
  • Isticanja vlastitih kompetencija kod veće vidljivosti.
  • Nepravednog preuzimanja zasluga.
  • Promaknuća.

Ako pak govorimo o tome da ste poduzetnica, tada je govorenje o vlastitim uspjesima presudno za vaš posao zbog:

  • Postavljanja kao ekspertice u svojoj branši.
  • Podizanja vidljivosti i priče o Vama.
  • Prodaje vaših proizvoda i usluga.
  • Utjecaja u vlastitoj industriji.
  • Stvaranju vlastitog brenda.

S jedne strane, da zastrašujuće je zbog svih uvjerenja koja su nam usađena kroz život, ali s druge strane neodoljivo je jer ovo moderno vrijeme traži od nas da gradimo vlastiti brend i pokažemo našu jedinstvenu svrhu svijetu. Jer netko tamo čeka upravo na nas, da se pojavimo. Da, baš nas.

Ali još je jedna istina: Ako mi ne govorimo o sebi, svojim uspjesima i postignućima, tko će?

Foto: Pexels

Kako ipak pobijediti strah od izloženosti i samopromocije

Manje-više, sve se vrti oko ova tri osnovna ograničavajuća uvjerenja:

  1. Nisam dovoljna (dovoljno dobra, pametna, stručna, lijepa, voljena, zaštićena, podržana…).
  2. Nisam vrijedna (biti vidljiva, bogata, neovisna, slobodna…).
  3. Ne zaslužujem (pažnju, pljesak, vidljivost, ljubav, uspjeh, publicitet, obilje…).

Ako gađamo simptom nećemo daleko stići, ali ako gađamo uzrok onda smo već na dobrom putu. U rješavanju korijena ovog straha leži svjestan rad na našim emocijama, osvještavanje naših unutarnjih pokretača i zabrana, mijenjanje uvjerenja, osvještavanje naših kvaliteta, postavljanju sebe na mjesto koje nam pripada u sustavu, okretanju energije da radi za nas, na radu s našim unutarnjim djetetom… kroz coaching, samocoaching i psihoterapiju.

Izloženost nam, u svakom pogledu, ne izgleda sigurno pa samim time i sami bježimo s pozornice, tražimo nekog da nas zamjeni i tako odlažemo taj susret sa samom sobom. Kad nismo izložene tada smo opet nevidljive i pitamo se je li moj posao i doprinos toliko beznačajan, ako nitko ne obraća pažnju na mene. Paralelno se otvara pitanje koliko stvarno vrijedimo sebi. I vraćamo se na naša uvjerenja, sliku o sebi, samopoštovanju i samopouzdanju.

Ako se ipak pitamo što je to što možemo sada učiniti za dobru samopromociju, tada su to:

1. Vježbe
2. Set vještina
3. Strategija

Idemo redom kroz korake samopromocije.

Vježbe osvještavanja, pripreme i pasivne samopromocije

1.Životopis

Uzmite papir i olovku i popišite sva svoja dostignuća; sve diplome, sve formalne, neformalne edukacije, znanstvene i stručne radove, sve vještine, talente, darove, poslove koje ste radili, nagrade koje ste dobili i ispunite svoj životopis s navedenim postignućima bez obzira koliko stranica ima (Europass CV je odlična forma).

2. Long bio – priče

Napišite dužu biografiju s obzirom na sve što ste napisali u životopisu – ova će verzija najviše služiti vama kad ćete pripremati vlastite priče

3. Short bio

Ovo je skraćena biografija na desetak rečenica koju ćete postaviti na vlastiti web i uz ponude koje šaljete, ali će poslužiti i kao najava da imate za razna gostovanja, konferencije, panele gdje vas najavljuju (prilagodite tekst događaju na kojem nastupate).

4. Two line bio

Skratite sve navedeno u dvije rečenice o sebi, tko ste, kome pomažete i što radite – ono što ćete staviti pod bio LinkedIn, Instagram, Facebook – redovito ih usklađujte i osvježavate novim postignućima.

5. Email potpis

Jako važno mjesto za pasivnu samopromociju u kojoj ćete uz svoje ime, prezime, poziciju i adresu dodati i fotografiju, link na web, podcast, YouTube ili neko postignuće koje se posebno ističe u vašoj karijeri.

7 vještina koje će vam trebati na putu samopromocije

1. Prepoznajte i potvrdite vlastite snage

Uspjeh zahtjeva dosljednost i duboko istraživanje sebe, svojih snaga, vrijednosti, talenata i vještina. Jednom kad ih sve popišete važno je dodavati novostečene kroz gore spomenute vježbe.

Možete si pomoći i tako da zamolite i svoje bliske suradnike, prijatelje ili članove obitelji da vam napišu vaše kvalitete. Vidjet ćete kako se neke ponavljaju – one su vaša supermoć.

2. Usavršite prezentacijske vještine

Svaki nastup i vidljivost traži dobru pripremu kroz jasnu strukturu i vježbanje izvedbe. Kod samopromocije važno je i kome se obraćate, koji je cilj govora i s kojim ih ključnim porukama želite ostaviti. Učinite sve da se osnažite upravo na ovom području i prezentirajte sa stavom!

3. Usvojite učinkovite komunikacijske vještine

Dobra komunikacija će svaki odnos čini još boljim. To se postiže osvještavanjem, usvajanjem i usavršavanjem komunikacijskih tehnika i alata. Upravo zato je važno da kroz svakodnevnu komunikaciju ostavljate trag i pažljivo birate riječi koje će služiti vašoj najboljoj promociji i snažno utjecati na sugovornike i publiku.

4. Naučite pripovijedati svoje priče

Naše priče su one koje nas emocionalno povezuju s publikom, a publiku potiču na promjenu. Usavršavanjem svoje vještine pripovijedanja kroz brojne kreativne tehnike učinit ćete vaše priče uvjerljivijima. Naučite generirati svoje priče i izvesti ih na zanimljiv i pamtljiv način jer ćete kroz priče doseći spontanu i najučinkovitiju samopromociju.

5. Stvarajte dugoročne odnose

Još jedna iznimno vrijedna vještina koja uključuje upoznavanje novih ljudi. Ona također zahtijeva da s njima gradite trajne odnose. Što bliskije veze uspostavite to će vas više ljudi htjeti promovirati drugima.

Jedna od važnijih karakteristika samopromocije uključuje i dobre dugoročne odnose kroz koje ponekad dolaze najbolji angažmani. Samopromocija je kažu vještina kojom pomažete drugima da pomognu vama.

6. Ulažite u osobni razvoj

Odličan način promicanja svojih vještina je traženje prilika za osobni razvoj. Za početak krenite u istraživanje vlastitih ograničavajućih uvjerenja, uđite dublje u vlastite razloge zašto izbjegavate samopromociju i uhvatite se u koštac s izazovima koji se pojavljuju jer to su oni koji su i spremni na rješavanje.

7. Budite autentični

Najbolje nas ljudi prihvaćaju kad smo iskreni i autentični, kad pokažemo svoju istinsku osobnost, naše vrijednosti i svrhu zbog koje radimo to što radimo. Jedna od vrijednosti modernog doba upravo je autentičnost. Istražite tko ste, što vas čini takvima kakvi jeste i tada se otvoreno pokažite pri svakoj prilici jer ćete tako na siguran način izgraditi pozitivnu reputaciju i doprijeti do zajednice svojih ljudi.

7 strategija samopromocije

1.Dijelite originalan sadržaj na društvevnim mrežama

Ako tek krećete, pronađite društvenu mrežu na kojoj želite graditi svoj brend. Ako već imate društvene mreže i spremni ste na njima dijeliti vlastiti sadržaj, olakšajte si i kreirajte jednak sadržaj za sve. Od sadržaja ovdje možete biti kreativni i dijeliti priče koje ste generirali u vježbama, svakodnevne situacije, besplatni sadržaj kojim educirate svoju publiku i osvještavate što je to što nudite i po čemu ste drukčiji od drugih.

To možete činiti kroz video sadržaj koji je trenutno najgledaniji od svih formata, postove, ali i razne suradnje kroz zajedničke lajvove kojima ćete brže doći do šire publike. Nemojte se bojati dijeliti svoje znanje besplatno, ljudi će vas i dalje plaćati za vaše usluge.

2. Gradite vlastiti brend, ne dopustite da ga drugi grade umjesto vas

Osobno brendiranje zahtjeva od nas stvaranje kohezivne online i offline prisutnosti putem vlastite web stranice, dobrih fotografija (koje nikako ne zanemarite), dosljednosti u vlastitim vrijednostima, gostovanjima, intervjuima, ali i dijeljenjem online sadržaja kroz društvene mreže.

Podijelite s publikom nove diplome, certifikate i priče iza njih, podijelite pozitivan feedback koji ste danas dobili, uspjeh na projektu, volonterski rad, nagrade i priznanja, zanimljivi uvid dana, što se događa behind the scene, ili pak intervju koji ste dali.

Zapamtite, stvaranje vlastitog brenda nije slučajna stvar. Upravo dosljednošću i dijeljenjem vlastitih uspjeha postajemo našoj publici stručnjak kojeg traži.

3. Umrežavajte se i posjećujte događaje s vašom ciljanom publikom

Neki se ljudi oslanjaju na umrežavanje kao način promicanja svojih vještina. Mogu prisustvovati raznim događanjima online i offline i održavati odnose s publikom. I upravo dijeljenjem vrijednosti i doprinosa drugima poboljšat ćete reputaciju unutar svog područja i dobiti nove suradnje. Umrežavanje gradi odnose i pomaže ljudima da pomisle na vas kada čuju za novu priliku.

4. Usredotočite se na pružanje vrijednosti

Kada je samopromocija napravljena dobro, to se obično tumači kao učinkovita komunikacija, uspješno upravljanje, umrežavanje, dijeljenje informacija ili izgradnja kvalitetnih odnosa. Sve su to one vrijednosti koje svatko od nas želi ostvariti s našim sugovornicima. Da bismo stvarali dobre odnose i kreirali odličnu samopromociju na nama je da se usredotočimo da dajemo što više vrijednosti u odnosu. To će zasigurno dovesti do win-win suradnje.

5. Nastupajte na konferencijama, podcastima i drugim javnim događajima

Ne izbjegavajte pozive na okrugle stolove, panele, konferencije, emisije, podcaste ili druga predavanja i nastupe. Radujte im se unaprijed. Uzmite stručnjake koji vas mogu pripremiti za svaku situaciju. Sve je moguće uvježbati i nastupati uvjerljivo i sigurno. Neka vam svaki nastup bude izazov s pozitivnim predznakom u kojem ćete dati svojoj publici dodanu vrijednost zbog koje vas prati ili kupuje od vas.

6. Surađujte na projektima

Suradnje s drugim stručnjacima ili drugim industrijama mogu u vaš svijet unijeti mnoge nove ljude koji kasnije mogu postati baš vaši kupci. Jedina bolja stvar od samopromocije su drugi ljudi koji nas promoviraju putem. Suradnje su izvrstan način samopromocije jer zajedno dijelite vrijednosti koje vas povezuju s publikom, klijentima ili zajednicom koja se širi i koju stvarate putem.

7. Pronađite ravnotežu

Pronalaženje ravnoteže ključno je za osiguranje učinkovitosti kod naših napora u samopromociji. Na primjer, idealno je biti samouvjeren kad ističete svoja postignuća, ali pritom ostati skromni. Također, ravnotežu možete pronaći i razumijevanjem svoje publike.

Uvijek će biti ljudi koji će biti glasniji i koji će privlačit više pažnje, na nama je da budemo ponosne na sebe, da budemo vidljive i stvorimo svoju strategiju kojom ćemo osvojiti svijet.

I za kraj, postoje trenuci kad se ne preporuča samopromocija. To je onda kad mikrofon treba dati nekom drugom, kad druge ljude treba pokrenuti u samopromociju, kad treba pohvaliti njihov rad i podržati ih da podijele hrabro svoju priču jer dovoljno je mjesta na pozornici za sve.

Ali to je naslov jedne druge kolumne.

Foto: Žene i novac

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn