Zdrav odnos
s novcem

Što je nabava – trošak ili kreator profita?

Što je nabava – trošak ili kreator profita?

Pisati o temama iz područja nabave uopće nije jednostavno. I to iz više razloga: na sam spomen nabave asocijacija je trošenje novaca, traženje popusta od dobavljača, borba s rokovima isporuke i sve to uopće nije zabavno. I to na prvi pogled i jeste tako. Posebno s pozicije mikro i malih poduzeća. Oni nemaju ni potrebne resurse, a ni vremena za detaljnije bavljenje nabavom, cijenama, istraživanjem tržišta i slično. No koliko trošak nabave u ukupnim troškovima poslovanja počinje uzimati značajan udio, tako se javlja i interes vlasnika/direktora za analizom i stvaranjem ušteda.

Zato je moje prvo pitanje kad radim konzultantske projekte ili mentoriranje: koliko iznosi vaš trošak nabave? Nakon toga radim detaljniju analizu što taj trošak uključuje. To je sagledavanje troška po tzv. nabavnim kategorijama.

Idući korak je da utvrdim koja nabavna kategorija ima značajniji udio da je vrijedno utrošiti vrijeme u analizu i ostvarenje ušteda. Jer zasigurno nema smisla baviti se istraživanjem tržišta primjerice uredskog materijala ukoliko je naša potrošnja papira, olovaka i registratora zanemariva.

Foto: Unsplash

Pregovaranje s dobavljačima

Bez obzira koliko neki trošak bio zanemariv, ipak želimo kupovati po tržišnim cijenama. I ne, to ne znači kupovati najjeftinije. Nebrojeno puta sam se susrela sa situacijama gdje je pritisak bio samo na cijenu – daj kupi što jeftinije, traži dodatni popust- neće oni na nama zarađivati i sl. Ovakve situacije najčešće dovode do loše kvalitete, reklamacija od naših krajnjih kupaca, škarta, nemogućnosti kontinuirane isporuke, kašnjenja i sl. A to će u konačnici rezultirati nezadovoljstvom naših krajnjih kupaca i smanjenjem prihoda. Zato je i segment pregovaranja s dobavljačima ključan, ne samo u dijelu cijene već u svim ostalim parametrima koje jedna nabava uključuje.

U situacijama kada imamo poduzeća s već značajnijim obimima nabave, uvode se nabavne strategije koje nisu puko cjenkanje s dobavljačima i traženje dodatnog popusta. Postoje određeni alati i strateške metode koje implementiram u poslovanje da bi poduzeće imalo troškove nabave pod kontrolom. U takvim situacijama težimo stvaranju inovacija i kreiranju dodatne vrijednosti za naše kupce. I to je onda gdje nabava ima stratešku vrijednost u kreiranju konkurentske prednosti i povećanju profita.

O tome sam pisala i u svojoj knjizi Operativna i strateška nabava, koja daje jasne smjernice od početka što je u stvari nabava, kako kreirati taj proces pa do ozbiljnih nabavnih strategija.

I sad, bez obzira jesmo li mikro poduzetnik ili veće poduzeće, nabava je sastavni dio poslovanja. Pitanje je samo kako je organizirana i koliko joj pridajemo pažnje. A da će nabave postati još važnija, povezano je s uvođenjem ESG kriterija u poslovanje i obveza izvještavanja. Za sad se ovaj segment odnosi samo na velika poduzeća, ali pitanje je trenutku kada će i mala i srednja poduzeća postati obveznici nefinancijskog izvještavanja. I tu nastupa nabava. Jer sve će krenuti od naših dobavljača i našeg lanca opskrbe. Biti će itekako važno s kakvim dobavljačima surađujemo, poštuju li parametre održivosti, kako se odnose prema zaposlenicima i sl.

Pod pojmom održivosti više neće biti dovoljno odvajati otpad ili posaditi drvo u lokalnoj zajednici. Upravo je sad vrijeme da svoju nabavu i lanac opskrbe počnemo pripremati u tom smjeru. I to zasigurno nije jeftino, ali održiva nabava vodi ka održivom poslovanju, a to će postati jedan od ključnih kriterija naših kupaca, financijskih institucija u segmentu financiranja, zakonske regulative izvještavanja i drugih.

 

Foto: Unsplash

Autor: mr.sc. Nataša Cikač- konzultantica za nabavu i lanac opskrbe

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn