Nekidan me prijateljica, koja ima nekoliko biznisa, zamolila da ju spojim s ciljano jednom osobom koja je poslovni anđeo investitor jer kako kaže za njen najnoviji start-up joj je važno da dobije smart money i misli da ga može dobiti baš od te osobe.
Kaže mi – sviđa joj se njen način razmišljanja i energija. Da, baš te riječi je navela kao važne kod odabira osobe koju želi za partnera u svom projektu, a ne samo X 000 EUR-a.
Naravno da sam ih spojila i vjerujem da ćemo uskoro vidjeti uspješne plodove te suradnje, no da se vratimo na temu tzv. pametnog novca/kapitala.
Poslovni anđeli
Prvo, tko su poslovni anđeli?
To su ljudi, investitori koji ulažu svoj novac u tuđe biznise, pojedinačno ili ponekad i udruženi i kroz fondove.
Neki od njih i imaju ili su imali, pa su prodali vlastite biznise, dok neki ulažu u razne dionice poznatih kompanija i druge instrumente pa evo dio novaca žele riskirati i u start-upove.
A što su start up-ovi?
Poduzetnici početnici s nekom idejom koju pokušavaju realizirati. Start-up odnosno početna faza poslovanja je vrlo osjetljiva i fokus joj je na traženju pravog poslovnog modela odnosno načina na koji će osigurati razvoj i rast poslovanja tj. radi se na proizvodu i shvaćanju tko kupuje, što kupuje, zašto kupuje, koliko često, i postavljanju sistema/procesa kako i koliko te koliko često plaća za to.
Obično se pod start-up misli na brzorastuće skalabilne firme. Dakle ne nužno IT (aplikacije, softveri) no oni to u najvećoj mjeri jesu, pa ta dva pojma često poistovjećujemo.
A što znači skalabilno? Da uz porast prihoda, troškovi ne rastu jednakom brzinom, odnosno da prihodi rastu eksponencijalno, a troškovi linearno.
Zašto bi netko investirao u start-up i što dobiva time?
Investiranje, posebno u start-upove je rizično, kao i sve.
Investitori ulažu prije svega u TIM, dakle u osobu, a ne toliko ideju. Zato što dobar tim i od loše ideje zna napraviti nešto, a obrnuto ne vrijedi. I najbolju ideju na svijetu, loša ekipa će uništiti.
Dakle, investitori ulažu novac i u zamjenu traže tzv. equity – odnosno udio u firmi. Npr. krećete i netko u Vas uloži 20 000 eura i želi za to 10% udjela u vašoj novoosnovanoj firmi. Dakle želi biti suvlasnik u omjeru 1/10.
I sad se netko neiskusan u počecima pita, ali to je moja ideja, zašto bi ja njemu/njoj dao 10, 20, 30, 50% svoje firme.
Prvo ne daješ mu nego prodaješ, a on/a kupuje. U zamjenu za što? Dobivaš novac, a često i pametan novac. (ideje, kontakte, znanje, iskustvo, mentorstvo)
Nije li bolje imati 50% od velike torte nego 100% malog kolača?
Na nama je sa svih strana da procijenimo kolike su šanse da ta torta ako se upustimo u zajedničku suradnju ima šanse biti velika, ili ćemo i ovako ili onako ostati s malim kolačem.
Nitko to ne može znati sa sigurnošću. Ja bih uvijek rekla da pogledate sve planove, brojke i analizirate i predvidite sve što Vas veseli i padne Vam napamet, ali slušajte i intuiciju. Pa ako ništa prije, onda nas je Corona naučila da ne možemo sve isplanirati, predvidjeti i kontrolirati, zar ne?. Zato je važno ulagati u tim, u čovjeka, imati vjeru i povjerenje u njega/nju uz naravno procjenu koliko je ideja potencijalno zanimljiva tržištu.
Bilo kako bilo, IZVEDBA je uvijek puuuno važnija od ideja.
Svi imamo milijune ideja svakodnevno. Ali samo se 3% ljudi usudi pokušati ostvariti svoje snove.
Zato sam ja osobno alergična kad mi sa strane bilo tko sipa ideje i soli pamet, a tko nije poduzetnik.
Osim ako ga nisam sama pitala i platila za to da me savjetuje, naravno.
Dakle, da zaključimo kakav je to smart money odnosno pametan novac.
Onaj kad uz novac osoba koja ulaže svoj novac u vas i vaš projekt/ideju dobivate odnosno ulaže i svoje znanje, iskustvo, kontakte, podršku. A to je uvijek pametnije nego samo uzeti novac.
Uz sve ovo ostalo, daje Vama i vašem projektu puno veću vrijednost i veće su Vam šanse za uspjeh.
Osobno imam iskustvo prodaje dvije firme u cijelosti, također i iskustvo godinu dana bivanja u Udruzi CRANE (Hrvatska udruga poslovnih anđela) te bogato iskustvo mentoriranja na raznim start-up natjecanjima uz naravno iskustvo kontinuiranog podučavanja poduzetnika u svim fazama (početak, rast i prodaja posla) i najvažnije za ovu temu na čemu sam i najzahvalnija, imam i osobno iskustvo smart moneya.
Dakle, znam kako je to kad osobe ulože u mene i moj biznis i nove projekte, i uz novac puno više sam profitirala od njihovog iskustva, životne i poslovne mudrosti, njihove podrške, ideja i kontakata. I profitiramo svaki dan jer sve ide obostrano.
Zato, ako ćete za nešto tražiti novac, tražite pametan novac da dobijete sve u paketu.
P.S. Kad bilo što tražite pa i ovo, stavite se u cipele potencijalnih investitora, što je tu za njega/nju i vodite računa da investitor želi minimizirati rizik te što brži povrat i što veću i bržu zaradu i naravno svatko ima i druge motive (postoji uvijek i niz podsvjesnih neizgovorenih žudnji koje svatko od nas ima i koje zapravo upravljaju većinom našeg ponašanja.)
P.P.S. Iznenadit ćete se kad krenete tražiti novac da Vam u stvari više treba nešto drugo i da bez novca možete učiniti puno više toga nego što ste na prvu mislili. Radi se o tzv. resourcefullnessu – snalažljivosti – da uvijek iz postojećih resursa izvučemo maksimum ma kakvi oni bili u datom trenutku.
Kristina Ercegović – Poslovna savjetnica s 20 godina iskustva u malom poduzetništvu.
Foto: Unsplash