Zdrav odnos
s novcem

Prodaja riječima: Kako započeti karijeru u copywritingu?

Prodaja riječima: Kako započeti karijeru u copywritingu?

Neispunjujuće. Kada bih mogla odabrati jednu riječ koja opisuje moje iskustvo rada u Hrvatskoj prije nego što sam postala copywriter, to bi bila ta riječ.

Radilo se o tipičnim poslovima od jutra do mraka. Poslovima koji nahrane obitelj. Jesu li bili baš toliko grozni? Ne. Jesam li s njima postigla svoj puni potencijal? Također ne.

Umjesto poslovnog ispunjenja, radilo se o preživljavanju. No jedno je bilo sigurno – nije to karijerni put koji sam zamišljala od malih nogu. Trebam li se držati čopora i uživati u njegovoj sigurnosti ili se odvažiti te krenuti u potragu za svojom strašću u divljinu, poput vuka samotnjaka? Isplati li se riskirati? Odgovor na to je – da.

Bilo je vrijeme za promjenu. Bila sam spremna. Čitala sam tada o kreativcima koji kreiraju sadržaj za mrežne stranice i društvene mreže, kao i o copywritingu. Sve u vezi toga me privlačilo. Gotovo kao da je opisivalo upravo mene.
Kao dijete, uvijek sam imala knjigu (ili više njih) na noćnom ormariću. Ako mi je nešto išlo od ruke, bilo je to pisanje.
To je bilo to. Moja prilika. Moj posao iz snova.

Foto: Unsplash

Sve dok to više nije bio.

Iskreno, započeti vlastitu tvrtku bio je pothvat o kojem sam sanjala, ali koji je sa sobom donosio brojna ograničenja i stroge rokove. Morala sam pronaći klijente i učiniti to brzo kako bi se moj san napokon uspio realizirati.

Moja prva stanica? Upwork. Platforma koja povezuje klijente s piscima, ali i drugim profesijama. Kada sam došla do prvog klijenta, bila sam izvan sebe. Moj entuzijazam je vrlo brzo splasnuo jer sam provodila dane pišući 6.000 riječi (nekad i više) za 35 dolara. Često je bila riječ o člancima od 1.000 riječi za 10 dolara.

Radila sam ono što volim, ali pod koju cijenu?

Istina je, u tom sam poslu bila nova. Amaterka. Nisam imala nikoga tko bi me vodio i savjetovao što da radim.
Danas, pet godina kasnije, radim svoj posao iz snova, surađujem s kvalitetnim klijentima, čak sam zaposlila još jednog člana tima.

Isto možete postići i vi. I to bez mnogobrojnih prepreka koje sam morala svladati kako bih došla do pozicije na kojoj sam danas. Ovo pišem kako bih podijelila pogreške koje sam napravila, a kako ih vi sami ne bi trebali prolaziti.

Pisanje sadržaja (content writing) ili copywriting?

Znate s riječima i želite da vam one budu alat kojim ćete graditi svoju novu karijeru? Sviđa vam se sviđa ideja rada od kuće, mjesta s kojeg možete slobodno organizirati svoje vrijeme?

Zvuči kao da je copywriting posao po vašoj mjeri.

Foto: Unsplash

Ipak, pisanje u marketinške svrhe jako je široko područje. Trebate li se fokusirati na društvene mreže, web stranice, e-mailove ili nešto sasvim drugo? Koja je uopće razlika između copywritinga i pisanja sadržaja (content writinga)? I koji je najbolji posao pisanja za početnike?

Vjerojatno znate one tekstove napisane na reklamama, mrežnim stranicama i e-mailovima? To pišu copywriteri.
Copywriter riječima povezuje korisnike i brend. Potiče kupce da se emotivno povežu s proizvodom ili uslugom. Privlači pažnju. Stvara interes. Pobuđuje želju u kupcu. Prodaje. Dakle, tvoj posao je probuditi želju kod potencijalnih kupaca, motivirati ih da kupe proizvod ili se angažiraju s brendom. U osnovi svega, igrate se s riječima kao bi nešto prodali.

I onda su tu pisci sadržaja. Dok je primarna svrha copywritinga prodaja, pisanje sadržaja (content writing) gradi reputaciju brenda, ali i dugoročne veze s potencijalnim kupcima. Čuli ste o blogovima. Čitali ste blog objave. Možda i redovito pratite neki blog. Većina tekstopisaca u marketingu započinje upravo pisanjem sadržaja.

Kao što sam spomenula, moji počeci su izgledali ovako – dugi sati pisanja blog članaka za šaku kikirikija. To je nešto što vi ne biste trebali raditi. Takve zamke početnike čekaju na svakom kutku. Jedna od njih su farme sadržaja (takozvani content farms ili content mills) koji zapošljavaju veliki broj freelancera kako bi generirali veliki broj sadržaja za mrežne stranice, a pisane su za algoritam tražilice Google. Naknada za takav rad je minimalna, a od vas se očekuje puno.

Foto: Unsplash

Radeći za takve stranice, pisanje će vam postati mrsko, a dugi sati rada i stres može rezultirati burnoutom (ili tzv. sindromom sagorijevanja). Istina je da kvalitetne klijente koji bolje plaćaju možete lakše pronaći kao iskusniji pisac, odnosno kada i sami pružate kvalitetan rad koji opravdava više cijene.

Pisanje blog objava je jedno od najpopularnijih spisateljskih poslova koje se nudi na tržištu, ali ga mnoge tvrtke rade krivo. Upravo zato traže copywritere kako bi preuzeli taj posao. Dobro napisane, blog objave su jedan od najučinkovitijih načina na koji možete podizati svijest o svojem brendu.

Da biste pridobili vjernost vaše ciljane publike, važno je da sadržaj koji kreirate bude relevantan i koristan, odnosno da im daje određenu vrijednost. Sjajan je to način uz koji manja poslovanja mogu osigurati više posjetitelja na svojim stranicama, poboljšati svoju marketinšku strategiju i naposljetku, privući više kupaca. Upravo iz tog razloga, iskusni brendovi traže pisce za svoje blogove.

Da, ali kako i gdje možete naučiti sve o pisanju dobrog teksta (copyja)? Dobro pitanje.

Ulaganje u tečajeve ili službene edukacije

Na internetu je dostupno mnogo informacija uz koje možete naučiti osnove pisanja, kao i pronaći primjere dobrih reklama, ali potrebno je neko vrijeme dok ne pronađete prave savjete i relevantne izvore.

Ukoliko niste sigurni je li copywriting za vas, razmislite isplati li se ulagati u tečajeve. Počnite s onim što je dostupno. Čitajte blogove marketinških agencija, portala specijaliziranih za marketing, knjiga koje su napisali copywriteri ili slušajte podcast u kojem gostuju stručnjaci.

Za one koji se ozbiljnije žele baviti copywritingom, upisivanje tečaja je dobar početak. Preporučujem ih jer su meni uštedjeli puno vremena te pružili konkretne savjete o pisanju, povratne informacije, ali i informacije o tome kako najbolje komunicirati s klijentima te ciljanom publikom.

Ne samo da ćete razviti vještinu pomoću vještih copywritera koji iza sebe već imaju godine iskustva, već ćete ispisati mnoštvo primjera koje ćete poboljšavati uz njihovo vodstvo. Najbolja stvar u vezi toga je da ćete te iste primjere moći uvrstiti u svoj portfolio te pokazati budućim klijentima.

Danas ima puno sjajnih tečajeva koje možete završiti svojim tempom i naučiti pisati tekst koji prodaje iz prve ruke, i to od iskusnih copywritera koji znaju što rade.

Treniranje copywriting mišića

Kao što kaže Stephen King: Želite se baviti s pisanjem, prije svega morate raditi dvije stvari: puno čitati i puno pisati.
Iako se pisanje u marketinške svrhe znatno razlikuje od pisanja romana, čitanje je zaista najstariji trik u knjizi.

Foto: Unsplash

Što čitati?

Romane, zbirke pjesama, kratke priče, knjige o marketingu ili pisanju, memoare, knjige o područjima o kojem pišete, a najvažnije – knjige u kojima vi uživate jer ćete ih čitati puno i redovito.

Susrest ćete se s drugačijim stilovima pisanja, idejama i pričama, a isto će se odraziti u vašem pisanju. Odrastajući u Australiji, znala sam se pretvarati da sam bolesna kako bih čitala Harryja Pottera umjesto odlaska u školu. Drugačije riječi i svjetovi će vam pomoći da proširite svoj vokabular i horizonte i ključni su kako biste postali copywriter koji uspješno prodaje vlastitim riječima.

Osim čitanja, upamtite da je pisanje stvar vježbe. Što više pišete, postajete bolji.

Kako trenirati copywriting mišiće? Nekoliko načina na koje možete vježbati su:

● Pisanje kampanja za tvrtke koje već postoje (npr. kampanja za noć vještica za Coca Colu).

● Poboljšate copy koji već postoji (npr. odaberite reklamu koja vam je ponuđena na Facebooku i napišite je bolje).

● Javite se neprofitnim udrugama te za njih pišite volonterski.

● Napravite vlastitu mrežnu stranicu koja predstavlja vaše usluge i znanje iz određenog područja o kojem pišete.

Trebaju li vam službene kvalifikacije ili diplome?

Iza svakog sjajnog copywritera je jedinstveno iskustvo te ne postoji jedan pravi put koji vodi od početka karijere u pisanju do toga da postanete najbolji tekstopisac koji možete biti.

Na primjer, uz znanje iz inženjerstva ili financija, možete se specijalizirati kao copywriter koji je stručnjak u tim područjima. To vam olakšava posao jer pišete o temama koje su vam već dobro poznate. Unatoč tome, najviše copywritera ima diplome iz engleskog jezika, novinarstva, komunikologije i ekonomije (marketinga).

Ipak, imajte na umu da sama kvalifikacija (diploma ili položen tečaj) nije garancija da ćete dobiti unosne poslove pisanja. Ono što klijenti žele znati je – znate li obavljati svoj posao te postići ciljeve zadane marketinškim kampanjama.

Dakle, njih ne zanima certifikat stečenog znanja nego njegova primjena. Za to vam je potreban portfolio. Što nas vodi do…

Predstavljanje sebe i svojih vještina

Svojim klijentima morate dati do znanja da postojite i da ste upravo vi tekstopisci koje bi trebali zaposliti za rad na projektima. Da, vrijeme je da prodate sami sebe – i pod time mislim da pokažete što znate raditi. Nemojte biti sramežljivi, iskažite se.

Vrijeme je da dokažete da ste izvrsni u poslu koji obavljate. Fokusirajte se na kvalitetu umjesto kvantitete jer će primjeri vaših tekstova i rada odrediti vašu budućnost kao tekstopisca.

Napravite vlastitu mrežnu stranicu ili društvene mreže koje prikazuju da ste najbolji u onom čime se bavite. Ažurirajte svoj LinkedIn i naglasite da tražite posao.

Foto: Unsplash

Nemojte zaboraviti proslaviti kada dobijete unosnog klijenta – jer to neće nitko drugi učiniti umjesto vas. Nakon nekog vremena, klijenti će vas pronalaziti sami.

Kako do prvih klijenata ili posla u copywritingu?

Pronalaženje prvog klijenta ili posla u copywritingu

Ljepota interneta je u tome što imate cijeli svijet nadohvat ruke. Postoje platforme specijalizirane za poslove pisanja, marketinške agencije i tvrtke, kao i klijenti koje možete kontaktirati i predložiti im suradnju.

Agencije i tvrtke koje imaju svoje marketinške timove često traže copywritere. Radeći u agencijama, imat ćete prilike raditi s većim brendovima, a kao dio manjeg tima neke tvrtke specijalizirati se za uže područje kojim se ona bavi (poput lijekova ili proteinskih proizvoda). Druga opcija je da klijente nađete sami.

Kome slati e-mailove? Odgovorite na ova pitanja:

● Na kojem jeziku pišete?

● Koje je vaše područje interesa/stručnosti?

● Koje tvrtke predstavljaju vrijednosti koje su vama važne?

S obzirom da sam iz Australije i engleski mi je materinski jezik, pišem na engleskom jeziku. Zbog rada u modnoj industriji i znanja koje sam tamo stekla, radim s modnim brendovima. Pritom želim ispričati priču brendova koji se zalažu za samoodrživu modu jer se njihove poklapaju s mojim vrijednostima.

Pronalazak klijenata svakako je dugotrajan proces. Većina ljudi neće postići rezultate preko noći, uključujući mene. Ali vam jednom krene, bit ćete nezaustavljivi.

Isplati li se danas graditi karijeru u pisanju?

Mnogo je pompe oko AI alata i moguće smrti copywritinga kao profesije. Iako se može iskoristiti kao koristan alat, nikada neće moći zamijeniti vještog pisca – samo prosječnog.

To je stvarno istina. Sjetite se vaše omiljene marketinške kampanje. Ona pametno osmišljena, koja je na vas ostavila snažan dojam. Jedna koja meni pada na pamet je: Disneyland je najsretnije mjesto na svijetu.

Zašto ona djeluje? Zato jer je ljudska, povezana jednostavnom i jasnom porukom porukom koja ima dublje značenje za ljude.

Ljudi traže kvalitetan sadržaj. Nešto novo. Nešto s čime se mogu povezati. Upravo iz tog razloga, tekst koji je generirala umjetna inteligencija ne može zamijeniti tekst koji je napisao čovjek koji razumije ljudsko ponašanje i emocije osobe s druge strane ekrana.

Dakle, isplati li se postati copywriterom? Isplati se raditi bilo što ako imate vremena, motivacije i strasti za time, bilo da se radi o copywritingu ili nečem drugom.

Meni se isplatilo jer se na posao vozim s osmijehom na licu. Isplatilo se jer mi je ponedjeljak omiljen dan u tjednu. Zato što mogu sama organizirati svoj raspored kako bih provela više vremena s ljudima koje volim.

Meni se isplatilo riskirati. Možda će se i vama.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podjelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

5 savjeta kako uštedjeti na osiguranju kuće

Je li Hrvatska porezna oaza ili samo pustinja?

Kako stojite financijski? Donosimo 5 izazova za procjenu osobne financijske situacije!

Prijava za članice

Pretraga

znn