Pristup kapitalu definiramo kao mogućnost poslovnog subjekta da osigura financijska sredstva odnosno kapital koji je nužan za financiranje redovnih aktivnosti ili novih projekata. Ovaj pristup uključuje razne izvore kapitala koji mogu biti: vlastita ušteđena novčana sredstva, zajmovi privatnih osoba, primjerice vlasničke pozajmice, zajmovi privatnih investitora koji mogu biti od strane drugih pravnih osoba ili zajmovi poslovnih banaka te javna sredstva dobivena putem natječaja za bespovratna sredstva za konkretne aktivnosti ili projekte.
Važnost kapitala u poljoprivredi
Dobro razumijevanje različitih opcija pristupa kapitalu igra ključnu ulogu u pokretanju i razvoju poslovanja, omogućujući poduzećima, odnosno obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima (OPG) da financiraju redovno poslovanje kao što su priprema tla, sadnja i sjetva, održavanje usjeva, održavanje opreme i infrastrukture, proširenje te uvođenje novih proizvoda ili usluga.
Pristup kapitalu ključan je za održivost i rast poljoprivrednih gospodarstava koja se suočavaju s brojnim izazovima u osiguravanju sredstava potrebnih za redovno poslovanje. Upravo zato, razumijevanje kako poboljšati pristup kapitalu može biti razlika između uspjeha i neuspjeha.
Kako poboljšati pristup kapitalu?
Jedan od temeljnih koraka ka boljem pristupu financijskim sredstvima jest izrada kvalitetnog poslovnog plana. Dobar poslovni plan olakšava i uvelike doprinosi privlačenju pojedinačnih investitora te pomaže kod pozitivnih odluka o odobravanju financiranja putem kredita ili bespovratnih sredstava iz EU fondova. U suštini, poslovni plan detaljno opisuje zamišljeni poslovni model, strategiju rasta gospodarstva, navodi projekcije prihoda i troškova te povrat ulaganja u investiciju. Krajnji zaključak uspješnog poslovnog modela posljedično je povećanje prihoda od prodaje te nastanak dobiti na kraju poslovne godine.
Diversifikacija prihoda također je bitna za uspješno poslovanje, a ona se postiže uvođenjem novih i raznolikih proizvedenih proizvoda. Proširivanjem spektra proizvedenih proizvoda, poljoprivrednici mogu smanjiti rizik i stvoriti stabilniju osnovu za privlačenje investicija. Ova strategija ne samo da povećava financijsku sigurnost već i otvara nove tržišne prilike.
Isto tako, temeljito istraživanje tržišta te ciljanih kupaca također su neophodni za uspjeh. Dobro poznavanje tržišta na kojem se proizvod prodaje kao i dobro poznavanje potreba ciljanih kupaca nužno je za što bolje prihvaćanje pojedinih proizvoda na tržištu te ostvarivanje pozitivnih novčanih tokova koji proizlaze iz financijskog toka novca. U konačnici, ovaj proces omogućuje ostvarenje što većeg povrata na investiciju.
Važno je istaknuti i ulogu koju konzultanti za poljoprivredu mogu imati jer pomažu poljoprivrednicima u odabiru odgovarajućeg načina financiranja. Obzirom da je na raspolaganju značajan broj raznih potpora i poticaja, razgovor sa konzultantima će poljoprivrednicima pružiti jasnu sliku koja konkretna potpora ili poticaj je prilagođen za njihovo poslovanje i investicijske planove koje namjeravaju realizirati. U ovom procesu poljoprivrednicima mogu pomoći i alati poput EU kalkulatora koji na temelju osnovnih podataka o gospodarstvu i planiranih ulaganja pregledava usklađenost s uvjetima EU natječaja za poljoprivrednike.
Važnost kontinuirane edukacije i usavršavanja
Osim gore navedenih strategija, uspjeh u poljoprivredi zahtijeva kontinuiranu edukaciju i usavršavanje. Praćenje novih tehnologija, pravnih i regulatornih obveza, kao i najboljih praksi u upravljanju resursima – vodom, tlom, biljem i životinjama, ključno je za održavanje konkurentnosti.
Poboljšanje pristupa kapitalu zahtijeva sinergiju dugoročnog planiranja, strateškog upravljanja i inovativnosti. Uključivanjem različitih strategija i tehnika, od izrade kvalitetnog poslovnog plana do kontinuirane edukacije, poljoprivrednici mogu osigurati stabilno i čvrsto polazište za uspješno poslovanje. Možemo zaključiti da je ključna otvorenost prema novim mogućnostima i prilagodba promjenama u okruženju.
Foto: Unsplash