Zdrav odnos
s novcem

Od košarkaške karijere do proizvodnje prirodne kozmetike: Upoznajte Moniku Kovač, suvlasnicu brenda KuSshh

Od košarkaške karijere do proizvodnje prirodne kozmetike: Upoznajte Moniku Kovač, suvlasnicu brenda KuSshh

Monika Kovač bivša je košarkašica koja se nakon ozljede koljena odlučila na potpuni zaokret u karijeri – uzgoj i preradu ljekovitog bilja na Otoku Krku. S ciljem pronalaska tišine i mira nakon odlaska iz velikog grada, zajedno s dugogodišnjom prijateljicom kupila je zemljište na otoku Krku nakon čega je ideja o proizvodnji ekoloških proizvoda došla potpuno prirodno. Danas su vlasnice brenda KuSshh koji u svojoj ponudi osim prirodne kozmetike nudi i eterična ulja, alkoholna i bezalkoholna pića, maslinovo ulje pa čak i liniju za ljubimce.

  • Suvlasnica si poznatog hrvatskog brenda za uzgoj i preradu ljekovitog bilja. Možeš li nam reći nešto više o tome? Zašto poduzetništvo i kako ste uopće došle na ideju o proizvodnji eko proizvoda?

Monika: U poduzetništvo sam ušla još pred kraj profesionalne košarkaške karijere. Okidač za to je bila teška ozljeda koljena i prvi put suočavanje sa pitanjem: Što ću raditi kada više neću moći igrati košarku? Od čega ću ostvarivati prihode za život? Tvrtku sam osnovala 2003. i paralelno uz košarku počela svoj poduzetnički put, pretežno kroz ugostiteljsku djelatnost. U jednom trenutku imala sam tri ugostiteljska objekta i vinoteku.

Došlo je do zasićenje i umora jer je bavljenje ugostiteljstvom vrlo naporan i iscrpljujući posao. Nives je u poduzetništvu duže od mene, već 30 godina suvlasnica u tvrtki koja se bavi poslovima zaštite na radu i zaštite od požara. Nives i ja se poznajemo još od djetinjstva i prvih košarkaških početaka.

Svaka je imala svoj biznis i kupovina zemljišta na Krku je bilo ulaganje u gušt, mjesto gdje se možemo maknuti od svakodnevice, otići boraviti u prirodi i pomalo se baviti poljoprivredom. Interesantno je da smo u početku bile tri, no jedna od ulagačica u zemljište je odustala u prvoj godini. Kada smo kupile zemljište krajem 2015. nismo imale ideju o bilo kakvoj proizvodnji. Kupovina zemlje je bila moja ideja i želja da bavljenjem poljoprivredom i boravkom u prirodi zadovoljim potrebu za fizičkom aktivnošću na koje je moje tijelo naviklo.

Budući da se radilo o malo većem zemljištu i da o uzgoju bilja nisam ništa znala, bilo je olakšanje da nas smo dvije. Primile smo se posla i prvo izvukle dva kamiona smeća sa parcele, zatim krčile šikare i promatrale vegetaciju. Pošto je prevladavalo samoniklo ljekovito bilje, bilo je logično da krenemo sa uzgojem biljaka kojemu je to prirodno stanište.

Započele smo edukaciju o agrotehničkim mjerama koje trebamo provesti na samom zemljištu, upisala sam edukaciju o uzgoju i preradi ljekovitog bilja i tamo se pomalo umrežila sa ljudima koji su nam pomogli savjetima. Bilo je potrebno napraviti pikamiranje, ripanje i dubinsko frezanje kako bi zemljište uopće priveli poljoprivrednoj namjeni i tek nakon toga nabaviti kvalitetan sadni materijal. Boravak u prirodi, fizički rad, proces učenja sasvim nečeg novog mi je godio. Cijeli proces stvaranja me toliko ispunjavao da mi nije bilo teško raditi cijele dane na plantaži. Rezultat svega je moje preseljenje na Krk i plantaža ljekovitog bilja u ekološkom uzgoju na 32000 m2. Boravkom u prirodi i upoznavajući blagodati ljekovitog bilja počinjemo razmišljati da ih pretočimo u krajnji proizvod. Opet se budi poduzetnički crv i kreće razmišljanje o proizvodima, imenu, vizualu, ambalaži i brendiranju…

Cijeli brand kuSshh je inspiriran prirodnim ljepotama Krka, geolokacijom, poviješću i lokalnim govorom. Svi ti elementi se protežu kroz vizualni identitet, ime branda te kroz mirise, okuse i kvalitetu proizvoda. Kusshh je mladi brand prisutan na tržištu tek tri godine. Mislim da je malo pretenciozno reći da je poznat, imamo veliku vidljivost na otoku Krku gdje su nas prepoznalo domaće stanovništvo koji rade u turizmu, ali i strani turisti koji cijene lokalno, kvalitetno i malo drugačiju ponudu.

Posebno nas vesele kupci koji su probali našu prirodnu kozmetiku i sad se već redovno vraćaju. Pomalo nas prepoznaju na Kvarneru, u Primorsko-goranskoj županiji te u Zagrebu i Sloveniji.

Foto: Monika Kovač i Nives Matić

  • Što sve danas imate u ponudi? Koliko se biljnih vrsta danas može pronaći na imanju? Po čemu vas ljudi prepoznaju?

Monika: Danas u ponudi imamo liniju kozmetičkih proizvoda za njegu lica i ruku, sapune, eterična ulja, hidrolate, alkoholna pića (ginove, rakije i likere), maslinova ulja (ekstra djevičansko i aromatizirana), prirodne sokove, liniju za njegu kućnih ljubimaca. Na plantaži je najviše zastupljeno smilje, a uz njega imamo još 40-ak različitih biljnih vrsta, odnosno preko 80.000 biljaka.

Ljudi nas prepoznaju po drugačijem vizualu, kvaliteti te po autentičnosti zbog veličine i ljepote plantaže koju sami obrađujemo. Na tržište plasiramo samo proizvode s kojima smo mi zadovoljne. Sudjelujemo u svim procesima proizvodnje – od uzgoja, odabira sirovina, ambalaže, pa do mirisa, okusa i izgleda. Od početka smo se dogovorile da nema kompromisa kad je riječ o kvaliteti. Potvrdu o kvaliteti smo dobile i u vidu medalja na međunarodnim natjecanjima.

Foto: KuSshh plantaža na otoku Krku

  • Vaši proizvodi imaju vrlo posebnu i upečatljivu ambalažu. Koliko vam je vizualni identitet pomogao u izgradnji brenda?

Monika: Jako nam je bitan vizualni identitet. Njega smo prenijele i na logo, ambalažu, izgled trgovina, mjesta gdje se prezentiramo.

Nastojimo i da je ambalaža ekološka i kvalitetna, pa tako našu kozmetiku pakiramo u kvalitetnu miron ambalažu, staklo koje štiti sastojke proizvoda i budući da je od stakla, ostavlja manje štetan otisak na okoliš. Od kada smo zasnovale plantažu, stavile prve proizvode na tržište i otvorili vlastite dućane često doživljavamo odobravanje i vau efekt. Jer sve što radimo je malo posebnije i drugačije od ostale ponude na Krku.

Foto: KuSshh

  • Kakav je tvoj odnos s novcem?

Monika: Prva asocijacija mi je na mladenačke dane kada je krilatica bila: Novac nije problem, novca nema. Mogu se kategorizirati u osobe kojima on nije od presudne važnosti, no volim ga uvijek imati ponešto sa strane jer mi pruža mir, stabilnost i neovisnost. S godinama kada sam riješila stambeno pitanje, počela sam ulagati u mirovinski fond, uložila u jedan start up kako bi malo disperzirala rizik od ulaganja u vlastiti tvrtku.

  • Na što najviše voliš potrošiti novac? Edukacije, putovanja ili nešto potpuno treće?

Monika: Novac volim potrošiti na druženje i uveseljavanje prijatelja, putovanja, ali i u edukacije. Slaba sam na malu djecu loših startnih pozicija za život i na napuštene životinje pa često doniram udrugama.

  • Što su te o novcu učili bake, djedovi i roditelji?

Monika: Uvijek su mi govorili štedi, čuvaj za crne dane, ali i da poštenim radom možeš zaraditi i da ništa nije sramota raditi. Mislim da su to lijepi i istiniti postulati kojih se i danas ja držim.

  • Jeste li u pokretanju posla napravile neke pogreške? Ako da, koje?

Monika: Pogrešaka je bilo, a vjerojatno će ih i u buduće biti teško je posložiti savršeno poslovanje. Najbitnije je da se iz pogrešaka uči i da se ne ponavljaju iste. Budući da živimo u Hrvatskoj gdje se pravila igre često mijenjaju, teško je sve predvidjeti. Njihovoj mašti da nam otežaju nema kraja. Zato mislim da je prilagodljivost i brza reakcija na promjene ključna u HR poduzetništvu.

  • Možemo reći da ste vrlo svestrane. Pa, što možemo očekivati od vas u budućnosti?

Monika: Od KuSshha se može očekivati puno novih, kreativnih i inovativnih proizvoda, otvaranje plantaže za posjetitelje uz izgradnju gospodarske zgrade gdje bi mirisima, okusima i osjećajima tišine zaokružile KuSshh priču.

 

Foto: Nacrt gospodarske zgrade

Foto: Privatna arhiva Monike Kovač

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Održana još jedna promocija knjige “Ne radi se o novcu, radi se o nama” u jedinstvenom ambijentu imanja KuSshh na Krku

Planirate investirati u obveznice? Evo koje biste pojmove trebali znati razlikovati ako ste potpuni početnik

Malene Rydahl: Istraživanja su pokazala da novac ne utječe na sreću kod samo 1% ljudi

Prijava za članice

Pretraga

znn