Zdrav odnos
s novcem

Novac je i dalje tabu tema: Zašto žene posebno izbjegavaju pričati o novcu?

Novac je i dalje tabu tema: Zašto žene posebno izbjegavaju pričati o novcu?

Kad sam od Kristine čula da ljudi radije pričaju o seksu, nego o novcu, postale su mi jasne razmjere ove teme. Nakon te izjave sve više primjećujem nelagodu oko dogovora koji imaju veze s novcem. Na drugi način razumijem izjave od: Ma lako ćemo za plaćanje! do: Oni samo žele zaraditi novac.

Naravno da za tu nelagodu postoji i logično objašnjenje. Čvrsta je uzajamna veza između samopoštovanja i zarade. Istraživanja i praksa dokazuju da je nivo zarade uvjetovan osjećajem vlastite vrijednosti, ali i da nedostatak novaca umanjuje osjećaj samopoštovanja.

Kad djetetu ne mogu priuštiti kvalitetan obrok ili finu odjeću za školu, nelagoda u meni raste. Naravno da o tome želim pričati sve manje. – kaže mi prijateljica neki dan. Mnogo je takvih, bojim se. Sa druge strane, ekonomska pismenost i financijska neovisnost žena utječu na njihovo sudjelovanje u društvu, pravičnost i rodnu ravnopravnost.

Što žene kažu o razgovoru o financijama?

Upravo sam se vratila nakon mjesec dana studijskog putovanja u Španjolsku. Provela sam ukupno par mjeseci u zajednici 280 poduzetnica iz cijelog svijeta okupljenim oko projekta The Break. Sve su one posvećene društveno odgovornom poslovanju i održivom razvoju. One žele dati doprinos društvu, humanosti i okolišu i svjesne su da ekonomija ne može biti održiva ako poduzetnike motivira samo profit.

Foto: Pexels

Pitala sam i njih kakav je njihov odnos s novcem. Pitala sam ih koliko rado pričaju o novcu sa partnerima, prijateljima ili javno. Odgovori su bili donekle očekivani: možda u užem krugu povjerenja o novcu mogu pričati otvoreno. Većina osjeća nelagodu pri pomisli o javnoj diskusiji o novcu.

Važnije mi je da platim druge nego sebe.

Nikako da naučim sve što treba znati o porezima da bolje vodim financije svog biznisa.

Još uvijek učim, znam da mogu bolje upravljati novcem, zaraditi više, i postizati više.

Financije mi nisu draga tema, i uvijek me nešto iznenadi.

Previše se značaja pripisuje novcu, a ipak se ne priča o tome puno.

Sigurna sam da bi rodnu nejednakost u zaradama bilo moguće riješiti sa više znanja o ekonomiji, novcu i investicijama.

Sve su mi ove izjave tako bliske, kao da sam ih čula stotinama puta, u kojem god okruženju se našla – bez obzira na godine, obrazovanje ili druge odlike identiteta. Stalno balansiramo između: Život je kratak i treba uživati i Moramo uštedjeti novca za crne dane.

Većini nas su pretkinje ostavile kuharice zaprljane ostacima sastojaka kolača, za one savršene torte i tajne recepte koji se prenose generacijama. Nisam čula niti za jedan financijski planer ili investicijski recept kojeg su žene pisale svojim kćerima i unukama.

Možda u tome leži dio razloga zašto žene zarađuju manje? Možda će nove generacije bolje od nas savladati pravila igre sa kriptovalutama, NFT smart ugovorima ili novčanim tokovima? Na kraju, možda je vrijeme da preispitamo i poslovice?

Vrijeme odavno nije (i ne bi smjelo biti) isto što i novac

Znanje ženama odavno omogućuju da zarade više, da koriste više puta ono što kreiraju jednom i da budu na mjestima gdje nisu fizički prisutne. Tek kad takvi primjeri postanu jači influenceri od žena koje znaju unovčiti samo svoju pojavu ili ljepotu, umanjit će se i nepravda nejednakih zarada.

Kad žene zarađuju bolje, svima je bolje – posebno muškarcima, kojima se tako smanjuje pritisak očekivanja da budu i spasitelji i hranitelji.
Istovremeno, ženska mudrost donosi novu perspektivu, koja s više novca postiže i veći utjecaj, utiče na više ljudi i daju više slobode izbora – o našem vremenu, tijelu i odlukama.

Što može svaka od nas?

• Prvo, razdvojiti vrijeme i novac: prodavati efekte i rezultate, a ne svoje prisustvo.

• Drugo, prihvatiti novac kao sredstvo, a ne kao cilj.

• Konačno, pokazati poštovanje prema drugim ženama plaćajući punu cijenu i biti pažljive sa onim što je besplatno – jer besplatno u sebi često krije najvišu cijenu – naše vrijeme.

Želite nastaviti diskusiju? Odgovorite na ista pitanja i javite se ako želite čuti nove rezultate uskoro.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Fokus na kvalitetu i društveno odgovorno poslovanje okosnica su strategije Sane – petu godinu zaredom donirali su najviše hrane u kategoriji malih i srednjih poduzeća

Boris Vukić: Cilj generacijske tranzicije jest da tvrtka bude bolja nego što je bila dok je bila u rukama osnivača

Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Prijava za članice

Pretraga

znn