Mnogi biznisi (gotovo svi veliki) postavljeni su na način da im je cilj maksimizirati vrijednost dioničarima dakle investitorima. Je li to i koliko je to ispravno?
Iznenadit ćete se čitajući ovo – i ja sam kad sam došla prvi puta do ovakvih informacija.
Svi smo mi dio nekog sistema, pa su tako i naši (ili oni u kojima radimo) biznisi, sistemi koji imaju kao i svaki sistem sljedeća tri osnovna pravila/načela:
1. Pripadanje – svi u sistemu imaju pravo njemu pripadati.
Konkretno, to u praksi znači da moramo sve dionike uključiti, nikoga ne smijemo zanemariti, nikoga skrivati, negirati, isključivati i ničiji doprinos ne smijemo zaboraviti, umanjivati niti obezvrijeđivati.
Ne ide vam u poslu ili ne ide onako kako biste htjeli? Možda ste zaboravili da vam je, kad ste kretali u biznis, bivša cura/dečko dosta toga besplatno odradio/pomagao?
Je li (bivša) žena/muž zaslužan za dio uspjeha vaše firme – direktno (ako je radio besplatno u njoj) ili indirektno (tako što je preuzeo/la veći teret brige oko djece i kućanstva)? Imate li nešto ili nekog koga skrivate, za koga drugi ne znaju? Imate li neke tajne, nešto o čemu se kod vas baš i ne govori?
2. Poredak – svatko mora biti na svom, ne tuđem mjestu.
Poštujući poredak, poštujemo i načela mjesta i vremena. Da se zna tko je tu kronološki prije, tko kasnije i da se zna tko je gdje.
Mnogi od nas su, vjerujem, imali iskustva da ponekad zaposlenik zamijeni radno mjesto unutar iste firme i sve krene i procvjeta. Jednostavno svatko pronađe svoje mjesto.
Također, zna se tko je prvi došao. Da, ideje mladih kolega su vrijedne, no s pozicije menadžera i lidera prvo trebamo s poštovanjem poslušati što imaju za reći oni iskusniji koji tamo dulje rade i onda sve uzeti u obzir i donijeti odluke.
Tko je osnivač? Bez njega/nje nema ničega. A što ako su dva, tri ili više osnivača – uvijek je ideja nekom prvo došla u glavu, nije se spustila svima baš u istom trenutku, zar ne? Osnivač je onaj koji je to smislio u svojoj glavi prvi…
Foto: Pexels
3. Ravnoteža davanja i primanja
Dajemo li previše klijentima ili/i smo im previše dostupni, imamo li preniske cijene… i sve to jer imamo osjećaj manje vrijednosti? Znate li da na taj način dugoročno gubimo svoju moć i da nas sve manje poštuju?
Dobro se povremeno zapitati – želimo li se svidjeti svima/drugima ili želimo pošteno odraditi posao i zaraditi?
Priča o postavljanju zdravih granica i osjećaju vlastite vrijednosti te samopoštovanja ima pozadinu i u ovom načelu.
Poklanjate li nekom svoje proizvode i usluge jer on jadan nema novaca – pa onda to ne zna cijeniti pa se vi osjećate iskorišteno i kao da bacate bisere pred svinje. Imali ste dobru namjeru, a sad ste ljuti i puni zamjeranja… normalni ste, svima se to događa – samo osvijestite i prestanite.
Znači li ovo da nikad nećete pristati na kompenzaciju? Naravno da hoćete, ako to vama odgovara i ako je razmjena uravnotežena. Hoćete li ikad angažirati influencere – dati im nešto besplatno i platiti ih za to s ciljem da vas ispromoviraju – naravno opet ako postoji ravnoteža u davanju i primanju.
Hoćete li nekom ipak nekad nešto pokloniti ili ćete baš svaku sitnicu naplaćivati, smijete li pomagati drugima – naravno, ali mora postojati razmjena. Novac je energija. Vaš rad i znanje – proizvodi i usluge – sve je energija. Mora doći do razmjene energije. I to one uravnotežene.
Kako ćete znati – znat ćete po osjećaju. Bit ćete u miru. U suprotnom osjećat ćete zamjeranje i ljutnju, a ona druga strana teret i pritisak da vam je dužna. Samo moramo sve to osvijestiti i voditi računa da bude u ravnoteži. Inače dolazi do disbalansa u sistemu i sve se urušava kao kula od karata.
A nama jedan dan dok pijemo kavu nije jasno – pa kako?
Tko u poslu treba biti na prvom mjestu? Kupac ili osnivač ili investitori?
Često čujemo kupac je na prvom mjestu i da biznis postoji da rješava probleme kupaca odnosno u suštini biznisi kreiraju proizvode i usluge koji rješavaju probleme kupaca za koje su oni spremni platiti to rješenje i kupac nam zaista svima daje plaću.
Evo kako poredak treba izgledati:
1. Osnivač/ica- Zašto? Zato jer bez njega/nje ništa dalje ne bi postojalo.
2. Menadžment – koji upravlja poslovnim procesima.
3. Zaposlenici – koji rade s proizvodima i kupcima.
4. Proizvodi i usluge – I to kronološki. Nemojte zaboraviti čime ste se prvo bavili, ako se time i ne bavite više, neka to nađe svoje mjesto.
5. Kupac.
6. Investitori – oni daju samo novac i dolaze i kronološki na kraju, kad se sve ovo prije posloži, ako ne fizički, onda u glavi osnivača. Naravno mnogi ne daju samo novac i nije dati novac samo. Daju i znanje i kontakte, no uzimajući u obzir pravila sistema, ovo je redoslijed.
Razmislite štima li sve kod vas i što možete promijeniti i posložiti sukladno ovim trima načelima. Jeste li kupcima ili zaposlenicima dali preveliki značaj, sebi premali? Jeste li jednog investitora previše uvažili u odnosu na drugog, a bez razloga? Poštujete li hijerahiju (u svakom pogledu u odnosu na vrijeme i mjesto, tko je prvi investirao, zaposlio se…)?
Javite nam kako vam ide i ne zaboravite uživati na putu do uspjeha. U konačnici radi se o tome kakva osoba putem (p)ostajemo.
Foto: Pexels