Zdrav odnos
s novcem

Marcel Majsan: Iako smo mi daleko od svjetskih lidera u online kupovini, još uvijek nije kasno za startanje online biznisa

Marcel Majsan: Iako smo mi daleko od svjetskih lidera u online kupovini, još uvijek nije kasno za startanje online biznisa

Marcel Majsan predsjednik je Udruge E-Commerce Hrvatska koju je osnovao 2015. godine nakon pokretanja istoimene Facebook grupe s ciljem kreiranja događanja, aktivnosti, edukacija i istraživanja koje pomažu trgovcima razviti ili poboljšati svoje poslovanje putem interneta. Pitali smo ga kakvo je danas stanje s online prodajom u Hrvatskoj, koje su karakteristike kvalitetnih webshopova, ali i koje je greške potrebno izbjeći ako želimo uspjeti. Evo što je savjetovao!

  • Kako si došao na ideju da osnuješ E-Commerce Hrvatska udrugu?

Marcel: Udrugu sam uz pomoć dva prijatelja osnovao u travnju 2015. godine, dva mjeseca nakon što sam pokrenuo Facebook grupu eCommerce Hrvatska. Iskreno, kada sam pokretao grupu nisam znao da će finalni ishod biti pokretanje udruge, već je ista nastala na nagovor tadašnjeg voditelja Službe za razvoj elektroničkog poslovanja (Ministarstvo gospodarstva), koji je pratio tu grupu.

Grupu sam pokrenuo kada sam se vratio kući s jednog Marketing Meetupa, inspiriran networkingom koji su Ilija i Petar iz Kontre omogućili marketingašima putem tih Meetupova. Cilj Facebook grupe je bio razmjena informacija u domeni ecommerce poslovanja, jer sam tada radio kao voditelj jednog webshopa, a u slobodno vrijeme sam držao edukacije na temu online prodaje i marketinga. Pisao sam blog na domeni marcelmajsan.com pa sam putem njega stekao prve pratitelje, stoga mi nije bilo teško okupiti ljude za prvi Meetup, koji smo od tada održali minimalno 50 puta.

Foto: Marcel Majsan 

  • Koja je bila početna svrha i vizija? Koja ti je bila nit vodilja i što si htio postići?

Marcel: U startu sam htio razviti web servis za informiranje web trgovaca i povezivanje s kvalitetnim nuditeljima usluge. Zapravo smo to jako brzo ostvarili, samo što smo taj cilj nadogradili s još jednim važnim ciljem, a to je povećanje povjerenja u online kupovinu koji smo počeli realizirati od kada smo postali distributeri prve globalne oznake povjerenja za webshopove.

  • Što sve danas radite odnosno nudite u sklopu Udruge? Što radite za svoje članove, ali i za širu javnost?

Marcel: Naša udruga danas okuplja preko 500 web trgovaca i 50+ provjerenih nuditelja usluga iz domene paymenta, developmenta, marketinga, prava, računovodstva, logistike i slično, odnosno svega što trgovcima pomaže u prodaji preko interneta.

I dalje nam je primarna misija informiranje i educiranje ecommerce zajednice, a to radimo putem naše Facebook grupe, web stranice, newslettera, podcasta i od nedavno, tiskanog izdanja eCommerce magazina koji dostavljamo na adresu svih naših članova. Kako bi internet učinili sigurnijim mjestom, omogućujemo besplatnu certifikaciju webshopa i sustav za prikupljanje recenzija za sve naše članove, a pokrenuli smo i web servis koji pomaže kupcima prepoznati sumnjive stranice na check.ecommerce.hr.

Također, svake godine organiziramo minimalno 6 meetupova i dvije konferencije, educiramo ljude kroz eCommerce Akademiju (od 8 tjedana), analiziramo webshopove svih naših članova (i dodjeljujemo nagrade za najbolje), te provodimo dva velika istraživanja – jedno istražuje navike online kupaca, a drugo otkriva krvnu sliku online trgovaca koji prodaju u Hrvatskoj.

  • Tko se sve može učlaniti i koje su pogodnosti za članove?

Marcel: Svi koji se bave online prodajom, svi koji se žele baviti online prodajom i svi koji pomažu onima koji se bave online prodajom (roba ili usluga), mogu postati naši članovi. I trebali bi, jer članarine kreću već od 100 eura godišnje, a uključuju besplatan upad na sva događanja za naše fizičke članove, dok web trgovcima uz to nudimo i besplatnu certifikaciju webshopa, koja im može pomoći povećati povjerenje u svoj brend te konzultacije i besplatnu analizu webshopa, koja im može poboljšati kompletno online poslovanje.

Treća kategorija članstva su nuditelji usluga, kojima omogućujemo promociju prema online trgovcima te pristup važnim podacima s tržišta. Važno je napomenuti da sve nuditelje usluga prije učlanjenja osobno provjeravamo, kako bi se uvjerili da prema našim trgovcima promoviramo samo kvalitetne usluge. Za trgovce imamo i premium opciju, koja uključuje eCommerce Akademiju i mentorski program, u kojem mogu iskoristiti 25 sati mentoringa od strane top domaćih ecommerce stručnjaka.

  • Online kupovina bilježi rapidan rast. Kako stoje stvari u Hrvatskoj?

Marcel: Kako i svuda u svijetu, online prodaja je i u Hrvatskoj eksplodirala nakon epidemije 2020. godine. Počeli su otvarati webshopove oni koji dosad nisu prodavali online, počeli su kupovati online novi ljudi, porasla je potražnja za internetskim stručnjacima i poraslo je povjerenje u online kupovinu općenito.

Iako smo mi još daleko od svjetskih lidera u online kupovini, dobra vijest je da zbog toga i dalje očekujemo veliki rast, tako da još uvijek nije kasno za startanje online biznisa. Ipak, ja uvijek volim napomenuti da ovo nije biznis za brzu i laku zaradu, jer je izgradnja kvalitetnog brenda online mukotrpan i dugotrajan proces. Konkurencija je danas veća nego ikad, oglašavanje i usluge za webshopove nisu bile nikad skuplje, a kupci nikad razmaženiji. No, kada prodajete online, ne podliježete granicama, tako da uvijek postoji mogućnost da se okušate na nekom drugom tržištu sa svojim brendom.

  • Što jedan webshop čini odličnim?

Marcel: Ako pitate Hrvate, dobar webshop je onaj koji ima dobre cijene, zadovoljne korisnike (dobre recenzije) te brzu i povoljnu dostavu. Više vjeruju domaćim webshopovima te im je jako važno da trgovac pruža različite mogućnosti plaćanja i povrata narudžbe. Kažu da vole plaćati karticama, iako 50 posto njih plaća kešom prilikom preuzimanja, a alarmantan je podatak da se preko 60 posto onih koji ne plaćaju karticom boji krađe podataka.

Dakle, ljudi generalno ne vjeruju nepoznatim webshopovima, ali vjeruju brendovima i recenzijama korisnika. Osim toga, dobar webshop mora biti jednostavan za korištenje, odnosno kupac mora lako naći ono što traži te brzo završiti kupovinu. A najbolji webshop je onaj koji ne zaboravi svog kupca nakon što završi s kupovinom, jer kvalitetna korisnička podrška čini najveću razliku između prosječnog i vrhunskog webshopa.

  • Što ljudi najčešće griješe kad lansiraju webshop?

Marcel: Najveća greška je pogrešna kalkulacija troškova koji su potrebni za kreiranje i vođenje uspješnog webshopa. Nakon toga, najčešće greška je što kreću u izradu webshopa bez stručnog znanja, bez voditelja projekta i bez konzultanta koji ih može upozoriti na najčešće greške. Skoro 10 godina sam radio kao konzultant za online prodaju, pa sam se nagledao svakakvih primjera – od onih koji su uložili 100.000 eura u webshop, a nisu uprihodili ništa, pa do onih koji su krenuli iz garaže i stvorili vrhunski brend bez puno novaca.

Danas više nisam toliko operativno u izgradnji webshopova, no iz priča koje čujem od svojih gostiju na podcastu, ljudi i dalje rade iste greške kao uvijek – ne naprave kvalitetnu strategiju i zaletavaju se u razvoj ili promociju webshopa bez dovoljno podataka. Šteta, jer im naša udruga u tome može itekako pomoći, a cijene članarina nam zaista nisu velike. Iskreno, članarine nam jedva pokrivaju trošak održavanja svih tih benefita, tako da mi zapravo zarađujemo na sponzorstvima. Bez naših partnera ne bi mogli raditi sve to što radimo i stoga nam je izuzetno bitno da se okružimo kvalitetnim partnerima koje možemo preporučiti našim trgovcima.

  • Kako zaraditi novac putem webshopa? Što je presudan faktor? Jedno je imati webshop, drugi webshop koji “mlati pare”?

Marcel: Jedino što vam mogu preporučiti je da izgradite brend kojem ljudi vjeruju. A brend ćete izgraditi tako da budete konzistentni svojom kvalitetom i konstantnim radom na poboljšanju webshopa. Ukratko, ne postoji recept za uspješan biznis koji mlati pare! Netko uspije to izgraditi jer je bio na pravom mjestu u pravo vrijeme, ali takvi su rijetki.

  • U tijeku su prijave na eCommAwards. Tko se može sve prijaviti, kolika je cijena, što svi prijavljeni dobivaju, a što dobivaju pobjednici?

Marcel: Mogu se prijaviti svi punopravni članovi naše udruge, koji su prijavljeni kao web trgovci (cijena članstva iznosi 300 € godišnje). Sudjelovanje na konferenciji je za njih besplatno, kao i analiza webshopa koju dobivaju od strane 6 vrhunskih stručnjaka iz 6 različitih područja – UX, SEO, Content, Buyer’s Journey, Analytics, Legal.

Svi prijavljeni dobivaju analizu njihovih najvećih propusta, a pobjednici osvajaju titulu najboljeg webshopa u pojedinoj kategoriji. No važno je napomenuti da je ovo više od samog natjecanja – cilj konferencije je razmjena iskustva i poboljšanje webshopa, što radimo kroz predavanja na temu najčešćih grešaka, prezentaciju rezultata istraživanja među online trgovcima i razgovore s pobjednicima.

  • Koji su kriteriji koji se uzimaju u obzir kod evaluacije i dodjele nagrada?

Marcel: Svaki od mentora ima svoje kriterije i svi kriteriji su javno dostupni te ih možete pogledati u formi intervjua s mentorima, koji su objavljeni na stranici projekta.

  • Kakvi su Vam daljnji planovi u Udruzi?

Marcel: Obzirom da svake godine pokrenemo barem jedan novi projekt, ove godine smo odlučili napraviti nešto drugačije – i ne pokrenuti ništa novo! Cilj je nastaviti raditi na poboljšanju dosadašnjih projekata i benefita za članove, u poboljšanju magazina koji smo nedavno pokrenuli, u širenju tima koji dijeli naše vrijednosti (integritet, lojalnost, povjerenje, stručnost) i u rastu broja članova kojima ćemo poboljšati online poslovanje. I zato smo vašim čitateljima koji nam se žele pridružiti odlučili ponuditi čak 30% popusta ako se učlane do kraja veljače uz kod: ZAOKRET30

Foto: Marcel Majsan

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podjelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Jere Dumanić: Cilj nam je postati nacionalni brend koji će pružati vrlo kvalitetne usluge mobilnih autopraonica diljem Hrvatske

Poduzetnik ste i nemate vremena? Katarina Zubatović otkrila je zašto vam treba virtualni asistent, ali i kako postati jedan

Hustle kultura: 3 načina kako da se rasteretite od ovog zabrinjavajućeg trenda

Prijava za članice

Pretraga

znn