Zdrav odnos
s novcem

Lider u 21. stoljeću: Ne mora biti savršen, ali mora znati kako motivirati i pokrenuti ljude

Lider u 21. stoljeću: Ne mora biti savršen, ali mora znati kako motivirati i pokrenuti ljude

O novom dobu liderstva svoja su iskustva iz modernog poslovnog svijeta podijelili Russell Dalgleish iz Škotske i Michael Anderson iz Kalifornije.

Russell je serijski poduzetnik, investitor, inovator i poslovni savjetnik i ističe kako nikada nije postojalo bolje vrijeme za pokretanje posla od ovoga danas. Suvremene tehnologije, omogućuju jeftina putovanja i besplatnu komunikaciju s bilo kime u svijetu, što znatno olakšava širenje poslovne strategije i globalni uspjeh bilo koje kompanije iz bilo koje zemlje.

U poduzetništvu 21. stoljeća najvažnije je iskoristiti mogućnosti koje se nude, a tu su prije svega važne društvene mreže kako bi korisnicima iskomunicirali svoju ponudu, smatra Russell. Za primjer navodi Twitter koji smatra odličnom platformom za dijeljenje iskustva i misli poput onoga što mi mislimo da će se dogoditi u svijetu, što je prilično važno za lidere u Velikoj Britaniji, a isto tako i u Hrvatskoj.

Također, ključno je istražiti konkurenciju i odlučiti koje će biti vaše prednosti na tržištu. Hrvatske tvrtke u svemu tome imaju jednake mogućnosti kao i one britanske ili američke, naglašava Russell. No, što nas onda sprječava da pokušamo ostvariti svoje snove, bez obzira na to gdje se nalazili? Odgovor je, kaže, u našoj glavi.

Prepoznajte strahove i – zanemarite ih

I Russell i Michael se slažu da najveći otpor sebi pružamo sami i to zbog straha od nečega novog. Svi se malo bojimo promjena, to je prirodna reakcija na nešto novo. Međutim, da bi bio inovativan, moraš riskirati, ističe Michael, osnivač instituta The Executive Joy. Hrabrost ne znači da nas nije strah, nego da me strah, ali ću svejedno to učiniti, jer znam da je potrebno.

U Hrvatskoj mnogi smatraju da je najveći problem u pokretanju vlastitog posla birokracija i svi je se bojimo k’o vrag tamjana. No, Russell naglašava da se i to može iskoristiti kao prednost – ako se većina ne usudi zbog birokracije, znači da ćemo imati manje konkurenata. Ipak, ono što nedostaje Hrvatskoj je mehanizam podrške, primjećuje Michael. U SAD-u se ne slavi neuspjeh, ali se slavi pokušaj, a ako ne uspijete iz prve, drugi će vas potaknuti da probate ponovo. Kod nas, nažalost, to nije čest slučaj, stoga treba raditi na razvoju zajednice koja će služiti kao podrška inovacijama. Jedno je sigurno – ako odustanete, to je garancija da nećete uspjeti.

Angažiranost zaposlenika u Hrvatskoj ispod prosjeka

Michael je također istaknuo da postoje neki mitovi o liderstvu koji često obeshrabruju pojedince. Primjerice, mnogi misle da se ne može naučiti kako biti vođa ili da vođa mora imati određene kompetencije i znati odgovore na sva pitanja. Međutim, to nije točno. Bilo tko može biti lider, poručuje poduzetnik iz Kalifornije, ali na vještinama treba raditi, nije dovoljno samo se roditi s time.

Ipak, to ne znači da vođa mora biti savršen, jer nitko ne može znati sve odgovore. Michael priznaje da ni sam nije bio dobar lider kada se počeo baviti poduzetništvom, ali je mnogo ulagao u svoju daljnju edukaciju nakon čega je njegova tvrtka bila sve uspješnija te naposljetku proglašena najboljim mjestom za rad u San Diegu.

Hrvatskoj nedostaje mehanizam podrške, ali Russell ipak smatra da netko iz Hrvatske ima jednake šanse za uspjeh kao netko iz Ujedinjenog Kraljevstva ili SAD-a.

Jedna od najvažnijih stvari koje je naučio je da se lider prepoznaje u angažmanu svojih zaposlenika. Naime, angažirani zaposlenici su oni koji vjeruju u svrhu tvrtke i zato se više trude. Prema Gallopovom istraživanju, angažman zaposlenika u Hrvatskoj je samo 3 posto, dok je svjetski prosjek 14 posto, naglasio je Michael.

Lider treba znati kako iskoristiti potencijal svojih zaposlenika i steći njihovo povjerenje. A da bi stekao povjerenje, lider mora biti autentičan. To znači da ne smije skrivati informacije o poslovanju od svojih zaposlenika ili tražiti od njih nešto što sam ne poštuje. Na primjer, ako zaposlenicima nije dopušteno da kasne na posao, onda ni vođa ne bi trebao kasniti. Isto tako, svatko treba pronaći svoj vlastiti stil, a ne kopirati druge.

Dragi leaderi, manageri, šefovi, rukovoditelji… ove vas brojke neće razveseliti! Gallupovo istraživanje pokazuje gdje su nadređeni “podbacili” u komunikaciji, emocionalnoj inteligenciji i drugim ključnim aspektima upravljanja. Da vidimo:

  • 78 posto zaposlenika smatra da njihovi leaderi nemaju jasnu viziju u kojem smjeru njihova kompanija ide. A vi ste mislili da svi „vuku“ u istom smjeru? Razmislite još jednom i provjerite.
  • 74 posto zaposlenika smatra da njihova organizacija ne drži obećanja dana klijentima. Kupci koji plaćaju su sretni kupci? Ne nužno. Mnogi jednostavno odu „bez pozdrava“.
  • 88 posto zaposlenika smatra da pri zapošljavanju nisu bili dobro uvedeni u posao. I naravno, rijetki su to napomenuli, jer se nisu usudili, pogotovo na početku karijere.
  • 86 posto zaposlenika dobiva feedback o svojem radu koji ih ne motivira na poboljšanja. Najčešće su to nemušto izrečene kritike, rijetko kad pohvala i ohrabrenje, jer većina leadera smatra da treba dati povratnu informaciju samo kad nešto „ne štima“.
  • Više od dvije trećine zaposlenika ima simptome burnout-a – Ovo nije bezazlen podatak, znajući što sve burnout znači u troškovima bolovanja, produktivnosti…
  • I posljednja brojka (upozorenje: ovo će boljeti!): Pola zaposlenika traži drugi posao. Razvijajte plan B, C, D… Zamislite scenarij da vas bilo koji zaposlenik napusti i unaprijed razmislite što možete učiniti i kako će se to odraziti na cjelokupno poslovanje.

Što kao leaderi možemo napraviti?

Russell i Michael poručuju svima da rade na svojoj emocionalnoj inteligenciji kako bi prije svega dobro upoznali svoje zaposlenike i predvidjeli moguće izazove. Leaderima predlažu i da se povezuju s drugim poduzetnicima, jer surađujući, svi imamo veće šanse za uspjeh – već dugo znamo da je networking poluga za svaki biznis.

Spoznaja samog sebe, dobre komunikacijske i socijalne vještine, emocionalna inteligencija (prepoznavanje i reguliranje svojih i tuđih negativnih raspoloženja), upravljanje vlastitim emocijama (stresom, strahom od neuspjeha), vođenje drugih prema zajedničkom cilju, povećanje učinkovitosti zaposlenika, sve su to vještine koje se mogu naučiti. Jedan od najmoćnijih alata kojeg ne samo današnji lideri, nego i zaposlenici, redovito primjenjuju je mindfulness, odnosno mindful leadership. Ova vještina omogućuje vam da se uvijek „uprisutnite“ te vam daje alate kako da ih pretočite u svoj život – poslovni, ali i privatni, jer su granice više nego ikad izbrisane.

Uvođenje mindfulnessa u organizaciju donosi niz dobrobiti koje su potvrđene istraživanjima. Prvo, prakticiranje mindfulnessa povezano je s poboljšanom sposobnošću koncentracije i upravljanja stresom među zaposlenicima. Ovo će donijeti bolju produktivnost i smanjenjem pogrešaka na radnom mjestu. K tome, mindfulness vježbe potiču razvoj emocionalne inteligencije, što će poboljšati međuljudske odnose i sposobnost rješavanja sukoba.

Također, istraživanja pokazuju da organizacije koje promiču mindfulness često bilježe nižu stopu fluktuacije zaposlenika i veću razinu angažiranosti. Konačno, integracija mindfulnessa u radnu kulturu može doprinijeti većoj prilagodljivosti organizacije na promjene u okruženju i povećati njezinu otpornost na stresne situacije.

Kroz redovitu praksu mindfulnessa, zaposlenici postaju osvješteniji o svojim potrebama, što rezultira većim osjećajem zadovoljstva na poslu. Također, mindfulness potiče dublje i bolje međuljudske odnose i razumijevanje unutar timova. Osjećaj sreće među zaposlenicima nije samo rezultat postignuća ciljeva, već i osjećaja povezanosti s vlastitim emocijama i okolinom, što mindfulness potiče. Stoga, implementacija mindfulness programa u organizaciji može biti ključni faktor u stvaranju radnog okruženja u kojem se potiče zadovoljstvo, sreća i osobni razvoj zaposlenika.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Osmijeh je tajna uspjeha: Kako ortodoncija doprinosi vašem poslovnom uspjehu?

Cijene najma stanova i dalje u porastu: Prosječan građanin ne može si priuštiti najam nekretnine jer on prelazi 70 % plaće

Poslodavci trebaju osvijestiti utjecaj mentalnog na fizičko zdravlje zaposlenika

Prijava za članice

Pretraga

znn