Najteže je gledati prilike oko sebe, pogotovo u svojoj obitelji, a ne imati mogućnost iskoristiti iste. U privatnom smještaju, prilika je ako primjerice naši roditelji ili partnerova obitelj imaju nekretninu koja stoji i ne iskorištava svoj potencijal.
Najčešće se radi o starijim roditeljima koji nemaju dovoljno digitalnih znanja, ali imaju jednu, dvije, tri smještajne jedinice; stanove, apartmane, kuće, kućice u polju, kleti i slično. S obzirom da su te nekretnine stvarali u vrijeme kad su imali više novca, a to je bilo prije 20 ili više godina, u to vrijeme su to bile jako kvalitetne nekretnine. Danas, namještaj u tim objektima može biti očuvan, ali nije više u skladu s onim što je gost spreman platiti. Mnogi detalji u takvim objektima su spremni za renoviranje. Ali oni nemaju novca za to.
Najčešće rade s lokalnom turističkom agencijom koja im uzima veliki postotak, ponekad sami plate neki oglas, ali nerijetko završe s natpisom apartmani na cesti. Gledaju svoje susjede koji odlično rade, a oni jedva da popune period od 15.07. do 15.08.
U tom vremenskom razdoblju dolaze gosti koji vrlo često dovedu nekoliko gostiju viška, pola supermarketa, kuhaju, roštiljaju po čitave dane, stalno im nešto treba, stalno nešto pitaju i stalno nešto prigovaraju. Da ne govorimo kako izgleda cjenkanje prije dogovora, koliko se čeka da plate avans i slično.
Ti roditelji iz godine u godinu imaju sve teže goste, sve niže cijene, sve lošije apartmane, sve manje gostiju, a sve više rade i imaju sve manje snage i volje. I naravno da se stalno tuže. Tuže se svojoj djeci, svojim unucima, svojim nevjestama.
Uvijek se nađe netko tko jasno vidi što sve treba složiti da čitav taj posao bude isplativiji.
Foto: Pexels
Zašto se apartmani često ne podižu na višu razinu?
1.Prvi slučaj
Kao netko tko se razumije u posao i financije, preuzmete apartmane od svojih roditelja te se obvežete da ćete im pomoći sve voditi. Kupite brojne sitnice kojima ćete uljepšati i sakriti dotrajalost njihovog uređenja. Pozovete fotografa i platite profesionalne fotografije.
Otkažete sve agencije, oglasnike, stare goste, mjesecima proučavate trikove na Booking-u i Airbnb-u kako bi postavili oglas koji će donijeti kvalitetne rezervacije uz dobre cijene (više od onih po kojima su roditelji prodavali).
Održavate komunikaciju s gostima – kad tko dolazi, odlazi, prikupljate njihove dokumente, prijavljujete ih na eVisitor, izdajete račune, organizirate čišćenje, pranje posteljine i ostalo.
I prođe sezona s minimalno 40 posto višim prihodima nego prethodnih godina. Vrijeme je za podijeliti novac. Uzimate svojih cca 30 posto. Na kraju sezone roditelji se sjete da imaju još dvoje djece i da nije pošteno da ste vi dobili 30 posto od ukupne zarade, a ostalo dvoje djece ništa. Vi ste poduzetnik, a njih dvoje rade, imaju malu djecu, uvijek im treba. I tako se zarada dijeli na način da jedan dio ide roditeljima, jedan dio vama, a ostalo bratu i sestri, po mogućnosti da svi dobiju jednako.
U drugoj sezoni padne entuzijazam i objekt se vrati na upravljanje roditeljima. Osim frustracije, dobili ste i iskustvo, savladali ste jednu novu vještinu.
2. Drugi slučaj
Ovakvi objekti su u pravilu maksimalno pet minuta od šljunčane plaže, s velikim terasama i prekrasnim pogledom. Svatko vidi u njima potencijal, vi pogotovo. Kako odoljeti, a da ne uzmete to u svoje ruke.
Ponudite roditeljima da ćete uzeti dva apartmana, vi ćete im malo obnoviti; promijeniti stolariju, vrata, podove, kuhinju, kupaonicu, novi krevet i kauč u dnevnom boravku. Nije malo ulaganje.
Brat ne želi ulagati ništa, djeca su još mala, ima kredit za stan, on i supruga rade po čitave dane, nema se kad s time baviti. Predlažete roditeljima da ćete preuzeti sve troškove uređenja, da ćete vi sve voditi i njima od bruto zarade dati 20 posto ili im plaćati neki fiksni mjesečni iznos, režije, dom ili nešto treće.
U početku to roditeljima izgleda kao odlično rješenje, ali se prije konačnog dogovora sjete što će s bratom. Nije pošteno da kćeri ostave dva apartmana i da ona na tome zarađuje, a brat ništa. Tu se zaboravi računati da će kćer uložiti. Ovaj scenarij najčešće završi tako da je najbolje ostaviti kako je bilo.
Roditelji će to voditi kako su vodili, pa dok traje.
3. Treći slučaj
Roditelji više ne mogu oglašavati, ulagati, čistiti, dočekivati goste i slično. Osim toga, radili su čitav život, imaju mirovine od kojih mogu pristojno živjeti.
Djeca ponude roditeljima da se odmah podijele, kome što ide, kako bi mogli urediti svoj apartman, ljeti dolaziti s obitelji, a kad ih nema, iznajmljivati i imati dodatne prihode. Možda čak da jedan postotak daju roditeljima ako im treba pomoć.
I ovo izgleda kao početna dobra ideja, ali vrlo brzo roditelji zaključe kako djeca misle da su prestari, da ne mogu ništa, žele im oduzeti njihovo, to je nešto za što su čitav život radili i sad kad mogu uživati u prihodima od toga, ona im to oduzimaju.
Iako je ovo, pravno, najbolje rješenje za sve, vrlo često završi kao i prethodno. Roditelji će i dalje to voditi kako su vodili, pa dok traje, traje.
Kad vidite lijepe kamene kuće, okućnice u cvijeću, uz samo more ili plažu s prekrasnim velikim terasama i još ljepšim pogledom na more, a unutrašnjost apartmana je prilično loša i cijena nije visoka (ali za ono što apartman nudi nije ni najmanje niska), sjetite se ovog teksta.
Ono što je najgore je to što najpoduzetniji član obitelji koji želi nešto konkretno napraviti na kraju postane najomraženiji jer je upravo on uzrok većine svađa do kojih je došlo. Ako su djeca manje poduzetna ili ako mogu obuzdati u sebi poduzetnički duh i umjesto strašću voditi se razumom, ostaviti će sve roditeljima, roditelji s tablom apartmani stoje na cesti ili im puni agencija koja uzme 40 posto provizije.
Muče se i rade čitavo ljeto, malo zarade. Prigovaraju djeci da im ne pomažu, djeca se ne svađaju međusobno ni s roditeljima, gosti imaju smještaj po jeftinoj cijeni, nije baš reprezentativan, ali su dobra lokacija i cijena… svima dobro.
Ako na odličnim lokacijama vidite lijepu renoviranu kuću s bazenom i novom fasadom, renoviranim apartmanima, bed box krevetima, luksuznim balkonskim namještajem, prezentiranu fantastičnim fotografijama, uz malo više cijene možete biti gotovo sigurni da je dogovor s roditeljima bio uspješan. Na sreću, sve je više ovakvih primjera.
Bez dobro promišljene financijske i imovinske osnove nema uspješnog poslovanja u ni jednom poslu, pa tako ni u ovome. Ali, nažalost, još uvijek je preveliki broj i onih koji ne spadaju u ovu kategoriju.
Foto: Pexels