Zdrav odnos
s novcem

Katarina Štimac: Razvijamo empatiju i emocije kod djece, učimo ih važnosti brige za okoliš i poštivanju različitosti

Katarina Štimac: Razvijamo empatiju i emocije kod djece, učimo ih važnosti brige za okoliš i poštivanju različitosti

Katarina Štimac poznata je i uspješna poduzetnica koja već nekoliko godina živi i radi u Barceloni. Vlasnica je The Brand Tale-a – poduzeća koje se bavi kreiranjem brendova, a odnedavno je u suradnji s prijateljicom Arminom Bavčić kreirala i pretplatnu kutiju Storybox za djecu. Veliki je zaljubljenik u modu, a vlastitu karijeru razvijala je na svjetskoj razini.

Katarina je ljubav prema marketingu i storytelling-u započela u djetinjstvu izradom DIY slikovnice za koju voli reći da je bila najbolji uvod u posao kojim se danas bavi.

Što nam je otkrila o radu u inozemstvu, investicijama i savjetima važnim za razvoj brenda otkrijte u nastavku!

  • ŽIN: Kako se kretao tvoj poslovni i poduzetnički put? Čime se sve sada baviš i što najviše voliš raditi?

Katarina: Radim od navršene punoljetnosti. Imala sam plan od teenage godina, zvala sam ga vrlo infantilno – kartom života. Poslije srednje škole sam dobila stopostotnu sportsku košarkašku stipendiju i odselila u Ameriku, u grad Towson na Towson University u državi Maryland i tamo sam uz studiranje i igranje košarke za sveučilište radila svakakve poslove kako bih si osigurala novac za džeparac. Tu sam upoznala Arminu Bavčić, prijateljicu i od nedavno poslovnu partnericu s kojom sam lansirala pretplatnu kutiju za djecu Storybox.

U istom tjednu kada sam diplomirala sam osigurala posao i odselila u državu Connecticut kao asistent menadžera za Abercrombie&Fitch modni brend, tu sam brzo napredovala i preuzimala sve više trgovina i zaposlenika i tu su me primijetili iz Ralph Laurena te sam preselila raditi u New York za Ralph Lauren gdje sam radila jednim dijelom biznis i planiranje razvoja biznisa, a drugim kreativu što sam i najviše voljela. Istovremeno sam radila u Showroomu visoke mode – Showroom Seven projektno na Fashion Week New York i trade shows.

Nakon nekoliko godina rada u SAD-u sam se vratila u Europu. Prvo u Hrvatsku pa u Budimpeštu, Madrid periodično pa u Barcelonu gdje sada živim već 12 godina. U Zagrebu sam radila za američku multinacionalku Procter & Gamble gdje sam imala divnog šefa i mentora i koji me usmjeravao prema modnim, PR i tehnološkim projektima prema mojim afinitetima. Promovirana sam u Budimpeštu na drugu poziciju i tu sam paralelno sa partnericom iz San Francisca lansirala modni ekološki online boutique Trendcy koji smo na koncu prodali tvrtki iz Kine.

Iz Budimpešte sam opet zbog ljubavi zaustavila korporativnu putanju karijere i preselila u Barcelonu. Virtualno sam sudjelovala u razvoju AR startup-a i mobilne aplikacije Golivecarda sa kolegama iz Procter & Gamblea i bankarskog sektora te tokom prve trudnoće otvorila svoju konzultantsku firmu gdje malim i srednjim kompanijama nudim točno ono što sam radila u korporaciji sa istom strukturom i ciljem, ali prilagođeno malom biznisu. Riječ je o cijelom paketu potrebnom za lansiranje uspješnog brenda – prodajnu i marketinšku strategiju, komunikacijski kalendar, web stranicu s webshop-om i edukaciju kako to sve voditi i koristiti.

Najviše volim rješavati probleme. Mislim da mi je najveća kvaliteta produktivnost, strpljenje s ljudima kojima je tehnologija bauk i problem -solving mentalitet.

  • ŽIN: Koja je razlika poslovati i raditi u Hrvatskoj, Europi i SAD-u?

Katarina: Najveća razlika poslovanja u Hrvatskoj naspram zapadnog svijeta jest upravo mentalitet i stav.

Prečesto mi treba previše vremena za promjenu stava iz ne može se u pokušati ću. Često slušam milijun razloga zašto nešto ne mogu pokušati. Kad se ta barijera prijeđe, bude lakše i krenemo biti produktivni. Također, postoji veliki strah od toga da ne uspiju i što će tko reći ako ne uspiju. Zbog velike birokracije osjeća se dosta apatije.

Nepoznavanje tehnologije ili engleskog jezika pa nastavno na to tehnologije često bude barijera za samostalno održavanje ili vođenje web shopa ili učenje novih digitalnih vještina.

  • ŽIN: Kakav je tvoj odnos prema novcu i je li se on mijenjao s godinama?

Katarina: Moj odnos prema novcu je generacijski prije bio onaj koji proizlazi iz strahopoštovanja, popraćen stresom, sramom, šuškanjem u kuhinji… Nekako sam na sreću uvijek s lakoćom radila i zaradila što bi amortiziralo onda povremena pogrešna ulaganja.

Sada novac smatram sredstvom za investiciju u budućnost svoje djece i izgradnju bogatstva za generacije poslije njihove, ali i odgovornost i blagoslov koji obvezuje na pomoć zajednici i projektima koji podižu kvalitetu života drugih u zajednici u kojoj živim.

  • ŽIN: Kako štediš i u što sve investiraš?

Katarina: Iz prihoda vlastite konzultantske firme, gotovinski štedim za sebe osobno pa onda odvojeno za školovanje svoje djece i to je nešto što radim na mjesečnom nivou. Dio odlazi u novoosnovani startup storybox.hr – pretplatne kutije za djecu koji je lansirala moja prijateljica i rekla bih često životna mentorica još iz fakultetnih dana Armina Bavčić.  Ovdje sa svojom firmom radim na strategiji i webu.

Foto: Storybox

  • ŽIN: Upravo si s kolegicom lansirala Storybox. O čemu se radi?

Katarina: Tako je. Moja dugogodišnja prijateljica, mentorica, cimerica, a uskoro i kuma Armina Bavčić jest definicija ženske snage i onoga što u Americi zovu: ona koja ima grit. Ona je i primjer žene koja potiče žene, ne samo riječima nego najčešće djelima. Armina je svoju bogatu korporativnu karijeru u sektoru financija i turizma te američko školovanje iskoristila kao odskočnu dasku za pokretanje Storyboxa.

Storybox je pretplatna kutija za djecu od 3 do 8 godina koja sadrži pomno odabranu slikovnicu, edukativne i zabavne radne listiće na temu slikovnice, igračkicu iznenađenja i DIY projekt za cijelu obitelj. Storybox je poput mjesečnog poklona koji stiže između 20-tog i 23-ćeg u mjesecu, kurirskom dostavom na ime Vašeg djeteta i djeca mu se jako razvesele.

Slikovnice koje biramo su prekrasno ilustrirane i vrlo su posebne (testirane sa barem četvero djece :)), pokrivaju teme kao što su empatija, emocije, briga o bližnjima i okolišu, obiteljske vrijednosti, poštivanje različitosti, aktivno sudjelovanje u zajednici u kojoj živimo, znatiželja i razvoj mašte.

Svim čitateljicama Žene i novac portala poklanjamo 20% popusta na godišnju ili polugodišnju pretplatu sa promo kodom ZIN20.

Foto: Storybox

  • ŽIN: Mogu li danas žene više zarađivati otkako online svijet briše granice i staklene stropove?

Katarina: Žene mogu sve, no ne mogu sve odjednom i tu dolazi često do raskoraka u karijerno tradicionalno najplodonosnijim godinama kada su i biološki najpogodnije godine za one koje žele imati djecu. Sama činjenica da tu dolazi nekad do potrebe izbora nas društveno i poslovno stavlja u drugačiji, lošiji položaj od muškaraca.

Mislim da tome možemo doskočiti jasnim postavljanjem osobnih granica s partnerom što rezultira većim poštovanjem, pametnijim odabirom partnera i mudrim odgojem sinova. Što znači da partneru nećemo biti mama, kuharica, čistačica i koji neće podrazumijevati tradicionalne muško-ženske uloge, koje ne odgovaraju velikom broju žena danas.

  • ŽIN: Iz tvog iskustva, u čemu najviše griješe mali poduzetnici?

Katarina: Mislim da je najveća pogreška previše improvizacije, početno (ne)planiranje lansiranja proizvoda i usluga, budžeta i izvora financiranja, nekada i nerealna slika kvalitete proizvoda koji ne bude uvijek spreman za prodaju i komercijalizaciju.

Nekad se desi da ne istraže postoji li uopće potražnja za tim proizvodom ili uslugom na tržištu koji je njima hobby ili osobno važan. Zbog toga je često važno uključiti nekoga tko je izvan biznisa i tko će postaviti prava pitanja.

Česta je greška koja postane začarani krug frustracije kada sami pokušaju naučiti (pod izlikom nedostatka novca ili dovoljno dobrih radnika) biti webshop menadžer, marketinški strateg, web dizajner, proizvodnja, računovođa itd. Kada poduzetnik to radi, onda vrijeme koje mu je potrebno za prodaju i zaradu ili proizvodnju utroši na pokušaje izrade nečega što se ne nauči tako lako i ostanu bez novca za plaćanje stručnjaka koji bi to napravio kvalitetnije i brže što bi dugoročno donijelo i do veće zarade.

  • ŽIN: Što je presudno znati o marketingu i IT-u/tehnologiji – koja su nam danas znanja nužna za opstanak?

Katarina: Mislim da je prvenstveno važno znati legalne obveze prema online i offline kupcima te limite i tu se osigurati legalno budući da u HR državni aparat djeluje prije kazneno nego edukacijski.

Svakako je važno znati da je vlasnik biznisa pravno i na svaki drugi način odgovoran za svoj webshop i sliku biznisa koju prikazuje na van. Za to nisu na kraju dana odgovorni niti programer, niti odvjetnik, niti marketingaš, niti računovođa.

Tu isprika nije loša sam s tehnologijom, nisam znala i drugi i upravo zbog toga nije svatko sposoban biti poduzetnik i preuzeti odgovornost i obvezu kontinuiranog učenja svega što je potrebno znati da bi dugoročno, legalno i uspješno poslovali. Tu je važno poznavati Zakon o zaštiti potrošača, Zaštita podataka na temelju Opće uredbe o zaštiti podataka, kako pripremiti web shop za GDPR itd.

  • ŽIN: Koji je najučinkovitiji oblik marketinga, a ipak cjenovno dostupan i malim poduzetnicima?

Katarina: Mislim da je najučinkovitije imati dobar marketinški miks online kanala koje mali poduzetnik koristi za marketing. Redovito, promatra statistiku, analizira i onda prema rezultatima ispravlja sadržaj.

Kao osnovne marketinške kanale bih navela email marketing gdje je najvažnije skupiti kontakte onih koji su ili zainteresirani za vaše usluge ili proizvode ili koji su ih već kupili da možete nastaviti komunikaciju i nastaviti prodaju istim i njima sličnim ljudima.

S obzirom na broj online platformi za marketinške usluge (Mailchimp, Hubspot, Meta Business – Facebook i Instagram oglasi, Google Ads, Canva itd.) od kojih mnoge imaju besplatni period probe ili dio usluga besplatnih, mislim da mali poduzetnik koji ima plan i pomoć s marketingom može jako uspješno i povoljno raditi na marketingu.

  • ŽIN: Moramo li svi imati web stranicu i webshop?

Katarina: Da. Mnogi se žale da ne znaju procijeniti učinkovitost ulaganja u digitalni marketing. Kako uopće možemo znati isplati li nam se angažirati agenciju ili ne?

Svaki kanal za digitalni marketing se može povezati sa web stanicom i jedan s drugim te sa Google analytics-om. Svaki kanal ima i svoju statistiku. Samo jako malo poduzetnika gleda i analizira tu statistiku. To obično rade one moje klijentice koje su i najuspješnije i koje najviše prodaju.

  • ŽIN: Kako uživaš u novcu? Voliš li više potrošiti na proizvode ili iskustva, putovanja, edukaciju ili nešto treće?

Katarina: Djevica sam po horoskopu. Mi uživamo dok radimo. 🙂

Rekla bih da si priuštim mali broj klasičnih modnih komada, ako govorimo o luksuznim proizvodima. Kupujem i puno previše knjiga. Dosta redovito vježbam reformer pilates, barre fitness i nekad jogu.

Redovito idem i na kozmetičke tretmane koji su mi dio mjesečne higijene. Kada se radi o uslugama, ulažem mjesečno u edukacije, to i moram zbog prirode posla gdje se mjesečno i tjedno stvari jako mijenjaju. Zbog obiteljske situacije ne putujemo koliko bismo htjeli.

  • ŽIN: Koje si pogreške napravila s novcem?

Katarina: Dosta sam ziheraš pa se ne sjećam neke kardinalne pogreške. Dosta sam velikodušna s novcem pa sam, kada sam bila manje iskusna, posudila novac ljudima koji ga nisu nikada vratili. U Americi sam naučila da se cijene pokušaji i proaktivnost, a ne gleda se bilo kakva investicija kao greška. Zato razlikujem samo manje i više profitabilne investicije. Sve ostalo je neprocjenjiva i poželjna životna škola.

  • ŽIN: Što bi voljela da ti je netko rekao dok si bila mlađa?

Katarina: Misli na sebe prvo a onda na sve druge. Empatija nije isto što i sažaljenje.

Odmor nije potraćeno vrijeme.

Žene ne plaču, one naplaćuju! 🙂

  • ŽIN: Što si naučila o novcu od svojih baka i djedova te roditelja?

Katarina: Od jedne bake sam naučila da uvijek moraš imati bankovni račun ili u njezinom slučaju limene kutije ispod kreveta s vlastitim novcem.

  • ŽIN: Što i kako učiš svoju djecu o novcu?

Katarina: Moje cure imaju 3 i 6 godina. Učim ih da nije lako doći do novca. Da sve stvari imaju svoju novčanu vrijednost i da kad se nešto pokvari, može se i popraviti ili od toga napraviti nešto drugo. Također, da nekad nije zamjenjivo.

Poklone dobiju za Božić i na rođendan. Starija kćer ima novčanik i učimo ju da treba nešto napraviti, kreirati, proizvesti (što nije dio osobne higijene ili dio brige o domu) da dođe do džeparca. Obično dobije jedan euro tjedno. Učimo ih da ljude ne vrednujemo prema tome koliko imaju novca ili stvari.

  • ŽIN: Vizija našeg portala su Financijski neovisne žene. Koja je tvoja poruka našim čitateljicama i čitateljima?

Katarina: Sa strane financija, moj savjet bi bio da imaju uvijek svoj vlastiti račun, odvojeno od partnera, s novcem dostatnim za sebe i djecu barem šest mjeseci života bez da rade. Da imaju životno osiguranje, osiguranje vlastite nekretnine, račun štednje za školovanje djece i ako je moguće, oporuku i predbračni ugovor napravljen dok se još vole.

Savjetujem da više čitaju djeci te da bez predrasuda, ega i sa strpljenjem savladaju osnove tehnološke pismenosti i ako je potrebno, engleskog jezika, ako ne zbog svog biznisa i web stranice i web shopa, onda zbog toga da imaju znanje osigurati i razumjeti što je bitno znati za sigurno odrastanje djeci u digitalnom svijetu u kojemu živimo.

Foto: Privatna arhiva Katarine Štimac

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Stručnjaci dijele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

BDP će do kraja 2024. rasti na 3,5 posto

Znate li što je to surferski mentalitet i kakvu poveznicu ima s biznisom?

Prijava za članice

Pretraga

znn