Zdrav odnos
s novcem

Kako smanjiti otpad hrane na minimum?

Kako smanjiti otpad hrane na minimum?

U povodu Svjetskog dana hrane Željka Maras, osnivačica brenda Jedem doma, savjetuje vam kako se možete početi racionalnije odnositi prema hrani

Svake godine 16. listopada obilježava se Svjetski dan hrane, s ciljem promicanja svijesti o problemu gladi u svijetu, ali i sigurnosti i važnosti hranjive i racionalne prehrane za sve.

U povodu toga organizacija Ujedinjenih naroda za hranu i poljoprivredu (FAO) poziva građane, vlade, poljoprivrednike, korporacije i mlade diljem svijeta da poduzmu mjere i ostvare cilj #ZeroHunger do 2030. godine.

Neke od fascinantnih činjenica u povodu ovog dana:

  • 821 milijun ljudi diljem svijeta još uvijek pati od gladi iako se u svijetu proizvodi dovoljno hrane da se svi nahrane. 60% njih su žene.
  • Oko 70% ekstremno siromašnih u svijetu živi u ruralnim područjima. Većina njih ovisi o poljoprivredi.
  • Svake godine glad ubije više ljudi nego malarija, tuberkuloza i AIDS zajedno.
  • Gotovo 45% smrti dojenčadi povezano je s pothranjenošću.
  • 1,9 milijardi ljudi (više od četvrtine svjetske populacije) ima prekomjernu težinu. Od toga je 672 milijuna pretilo. Pretilost odraslih posvuda raste ubrzanim tempom.
  • Svake godine 3,4 milijuna ljudi umre zbog prekomjerne težine i pretilosti. U mnogim zemljama više ljudi umire od pretilosti nego od ubojstava.
  • 3,5 trilijuna dolara (USD) godišnji je trošak globalne ekonomije zbog pothranjenosti.
  • Do 2050. poljoprivreda će trebati proizvesti gotovo 50% više hrane, stočne hrane i biogoriva nego što je proizvela 2012. kako bi zadovoljila potražnju.
  • Jedna trećina hrane proizvedene u svijetu se gubi ili baca.

U svjetlu toga, svatko od nas može napraviti korak prema racionalnijem ponašanju, uštedjeti novac i smanjiti bacanje hrane.

Osvijestite koliko bacate

Upoznajte svoj otpad! Znati koliko hrane bacate izvrstan je motiv za smanjenje bacanja hrane. Postoji nekoliko načina na koje možete izmjeriti koliko hrane bacate u svom kućanstvu. Što detaljnije i više znate o svom ponašanju, vjerojatnije je da ćete početi implementirati pozitivne promjene.

Foto: Unsplash

Metoda 1.: Mjerenje u posudi

Skupljajte ostatke kućne hrane u posudu čiji volumen znate, poput prazne posude za sladoled, dva dana. Zabilježite volumen ili težinu otpada svaki dan prije nego što ga bacite na uobičajeni način.

Metoda 2.: Očistite hladnjak i slikajte višak

Prije sljedećeg odlaska u trgovinu očistite svu neželjenu hranu ili hranu kojoj je istekao rok trajanja iz hladnjaka i smočnice i stavite je na stol ili kuhinjsku klupu. Snimite fotografiju i spremite je. Koristit ćete ovu sliku kao svoju osnovu za usporedbu s poboljšanjima u budućnosti.

To bi vam trebalo dati dobru predodžbu o tome kolika je vaša prosječna količina otpada od hrane.

Metoda 3.: Započnite dnevnik bacanja hrane

Bilježite sav otpad od hrane u kućanstvu najmanje tjedan dana. Skupite ostatke hrane i otpatke s tanjura (hranu koja je poslužena, ali nije pojedena) u spremnik svaki dan i zabilježite količinu, vrstu hrane, koliko je ona mogla koštati i zašto se baca.

Planirajte svoje obroke

Planiranje obroka i pripremanje popisa za kupnju namirnica može vam značajno uštedjeti vrijeme i novac. Pomaže pri odlasku u shopping i čini život puno lakšim kada znate što je za večeru i imate sve sastojke koji su vam potrebni.

Kako ćete planirati obroke, ovisi o vama. Možete početi planiranjem tri večere ili svakog obroka za cijeli tjedan. O ovoj sam temi osobno dosta govorila u svojim kulinarskim radionicama, a i cijeli koncept Jedem doma počivao je upravo na postulatima pretpripreme i planiranja obroka.

  • Razmislite o tome koja jela želite kuhati za sljedeći tjedan i zapišite sastojke za svaki recept.
  • Provjerite koji se sastojci mogu koristiti u više od jednog obroka, kao što je mljeveno meso u špagetima bolognese jednu večer i lazanjama drugu večer.
  • Kada kuhate obroke poput juha i variva, razmislite možete li zamrznuti dodatne porcije. Na taj način ih samo trebate podgrijati za jednostavan obrok drugi put.

Planiranje obroka ima mnoge prednosti:

Štedi novac

Ako kupujete prema popisu sastavljenom iz vašeg plana obroka, manja je vjerojatnost da ćete impulzivno kupovati ili se odlučiti za naručivanje hrane jer ćete sve što vam treba već imati kod kuće.

Pri sastavljanju popisa možete koristiti aplikacije na pametnom telefonu ili jednostavno zapišite na stari dobri način – olovka i papir na kuhinjskoj klupi ili zalijepljeni za hladnjak bit će vam vrijedni saveznici.

Štedi vrijeme

Planirajte svoje obroke kao što to čine profesionalci s jelima poput juha, variva ili složenaca. Upotrijebite sastojke koje možete skuhati jednom i pojesti dvaput, kao što je goveđa juha, iz koje ćete meso i povrće iskoristiti u tortillama sljedeći dan. Planiranjem dvaju obroka s istim sastojcima provodit ćete manje vremena u kupnji i manje vremena u kuhinji pripremajući jela.

Vakumiranje i zamrzavanje hrane

Riječ je o izvrsnim trikovima da uvijek pri ruci imate kvalitetne brze obroke za užurbane dane u tjednu.

Vakumirati možete gotovo sve – od salate, variva, mesa, ribe, pa čak i tjestenine i riže. Tim jednostavnim postupkom produljit ćete uobičajeni rok trajanje namirnica u hladnjaku 3-5 puta.

Zamrzavanje je pak oduvijek prisutno u kulinarskoj tradiciji našeg podneblja. Skuhajte veće količine juha, variva i jela u umacima te ih zamrznite za buduću uporabu.

Foto: Unsplash

Minimalizirajte bacanje hrane

Kupovati samo onu hranu u onim količinama koje su vam stvarno potrebne najbolji je način da izbjegnete bacanje hrane.

Dopuštanjem drugima da se sami posluže tijekom obroka izbjegava se višak hrane u tanjurima. Članovi kućanstva i gosti koji nisu završili svoje obroke generiraju veliki otpad hrane. Dopustite li im da sami napune svoje tanjure, dobit ćete ne samo manje otpada nego i zadovoljne goste koji jedu vrstu hrane i količine koje im odgovaraju.

U trgovinama

Provjera cijene artikala prema težini na naljepnicama na policama u trgovini ili na internetu može vam pomoći uštedjeti novac. Samo zato što je neki artikl jeftiniji ne znači nužno da dobivate najbolje za svoj novac. Usporedite jedinične cijene različitih robnih marki ili usporedite cijenu svježeg i smrznutog proizvoda kako biste dobili najbolju vrijednost za novac za artikl koji vam je potreban.

Potražite datume Upotrebljivo do i Najbolje upotrijebiti do i provjerite hoćete li proizvod moći upotrijebiti na vrijeme.

Spakirajte svoje teške namirnice na dno torbe ili u zasebnu vrećicu kako biste izbjegli nagnječenje i drobljenje voća ili povrća.

Savršene porcije

Priprema i kuhanje prave količine hrane jedan je od najboljih načina za uštedu novca i smanjenje bacanja hrane. Možete slijediti recept ili koristiti kalkulator veličine porcije da biste izmjerili količinu hrane koja vam je potrebna.

Previše kuhanja jedan je od glavnih razloga bacanja hranu. Studija iz 2019. pokazala je da obitelji s djecom imaju manju vjerojatnost da će uzeti u obzir veličinu porcija većinu vremena kada pripremaju hranu. Obitelji su također vjerojatnije pripremale suvišnu hranu, bilo za budući planirani obrok, za svaki slučaj, ili zbog nepredvidivosti toga koliko su članovi kućanstva gladni.

Posluživanje porcija prave veličine osigurava da će svi imati dovoljno, a istovremeno smanjuje rizik od otpada.

Šake nam mogu biti zgodan vodič koji pokazuje koju količinu namirnica trebamo:

  • Krumpir, riža, tjestenina i mahunarke neka budu veličine vaše stisnute šake.
  • Voće, orašasti plodovi i sjemenke trebaju biti u količini koliko vam stane na dlan.
  • Povrće bi trebali bi biti jednaki količini dva dlana.
  • Meso i jaja trebaju biti veličine i debljine vašeg dlana.
  • Sir, namazi i preljevi neka budu veličine vašeg palca.

Pravilno skladištenje

Pravilnim skladištenjem hrana će dulje vremena ostati svježija i uštedjet će vam vrijeme i novac. Pogledajte ove savjete za čuvanje hrane kod kuće i kako čitati naljepnice s datumom na pakiranju kako biste što bolje iskoristili hranu koju kupujete.

Papirnati ručnici obavezni su za ono voće i povrće koje izlučuje vlagu, kao što su gljive, jagode i krastavci, koji se mogu brzo pokvariti nakon što se počnu rositi. Upijte ovu vlagu stavljanjem jednog ili dva papirnata ručnika na vrh i/ili dno hermetički zatvorene posude i mijenjanjem papirnatih ručnika svakih nekoliko dana.

Rok trajanja

Iako nam oznaka Rok valjanosti govori do kojeg datuma je hrana sigurna za jelo, to nije tako jednostavno za svježu hranu i hranu s oznakom datuma Najbolje upotrijebiti do. Ona znači da je hrana još uvijek dobra za jelo nakon tog datuma, ovisno o tome kako je proizvod pohranjen, je li bio otvoren i je li prošao test mirisanja hrane.

Frižider

Rotiranje hrane pomicanjem najstarijih predmeta na prednji dio hladnjaka znači da ćete znati koja se hrana tamo nalazi i što jesti kao prioritet. Provjerite je li temperatura između 3 – 4 stupnja Celzijusa i provjerite rade li brtve na vratima.

Pričekajte da se kuhana hrana ohladi prije nego što je pospremite u hladnjak, tako da vaš hladnjak ne mora toliko raditi.

Hranu držite pokrivenom ili pohranjujte u zatvorenim posudama kako bi dulje ostala svježa.

Foto: Unsplash

Zamrzivač

Zamrzivač radi kao funkcija ‘pauze’ na vašoj hrani. Što se hrana brže zamrzne, to brže prestaje prirodni proces kvarenja. Provjerite je li temperatura postavljena na -18 stupnjeva Celzijusa i provjerite rade li brtve na vratima.

Zamrznite hranu u zatvorenim spremnicima, zamotajte je u foliju ili upotrijebite vrećice s patentnim zatvaračem za višekratnu upotrebu kako biste izbjegli smrzotine i kontaminaciju.

Označite spremnike s datumom i spremajte hranu u pojedinačne ili obiteljske porcije, tako da trebate odmrznuti samo ono što vam je potrebno. Provjerite imate li prostora u zamrzivaču prije nego što ga trebate napuniti.

Ostava

Kako bi vaša smočnica bila prikladna za skladištenje, pobrinite se da temperatura ostane između 10 – 21 stupanj Celzijusa i držite predmete iz smočnice dalje od izravne sunčeve svjetlosti i izvora topline poput pećnice jer će se brže pokvariti. Provjerite imaju li limenke i staklenke napuknuća, nabubrenja ili pukotine, što sugerira da hrana nije sigurna za jelo.

Koristite hermetičke spremnike za čuvanje riže, brašna, žitarica, žitarica, orašastih plodova, šećera i tjestenine.

Držite kruh na sobnoj temperaturi, a ne u hladnjaku. Ako ne mislite da ćete štrucu pojesti prije nego što postane ustajala, stavite je u zamrzivač. Pekmez, proizvode od rajčice, dugotrajna mlijeka, umake i konzerve čuvajte u smočnici do otvaranja, a zatim u hladnjaku.

Često čišćenje polica i rotiranje hrane u smočnici smanjit će vjerojatnost štetočina te smanjiti mogućnost da neke namirnice zagubite ili zaboravite.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Održana još jedna promocija knjige “Ne radi se o novcu, radi se o nama” u jedinstvenom ambijentu imanja KuSshh na Krku

Planirate investirati u obveznice? Evo koje biste pojmove trebali znati razlikovati ako ste potpuni početnik

Malene Rydahl: Istraživanja su pokazala da novac ne utječe na sreću kod samo 1% ljudi

Prijava za članice

Pretraga

znn