Zdrav odnos
s novcem

Kako prodati svoju firmu? Bez plaćanja poreza do financijske slobode i neovisnosti

Kako prodati svoju firmu? Bez plaćanja poreza do financijske slobode i neovisnosti

Poduzetništvo je samo jedan od i nikako nije jedini put do financijske neovisnosti. I nije za svakoga najbolji.

Imati vlastiti biznis kao i u slučaju ostalih oblika imovine može nam donositi zaradu na dva načina, s jedne strane kroz dobit (ako je uopće imamo te godine) koja je rezultat uspješnog poslovanja i u suštini nagrada za preuzeti rizik i plaću koja je i naknada za uloženo vrijeme i koju si moramo isplaćivati. (Usput nemojte raditi pogrešku kao većina poduzetnika, isplatite si fer plaću za svoj rad, jer ako će Vas danas sutra netko zamijeniti na direktorskoj poziciji, ta osoba neće raditi taj posao za 600injak eura, zar ne, a važno je prikazati realne troškove poslovanja da znamo na čemu smo).

S druge strane biznis nam može donijeti nezamislivo višestruku zaradu ako i kad ga prodamo. Dakle, kad doslovce iz ničega, iz nule stvorimo novu vrijednost i onda u nekom trenutku to prodamo za X iznos.

Upravo je jedan od izvrsnih iako rijetkih načina za postizanje financijske slobode prodaja vlastitog biznisa. Izgraditi nešto iz ničega i prodati to, i još je sav taj novac u većini zemalja svijeta pa i kod nas u cijelosti neoporeziv, dakle čisti keš zvuči kao san snova.

No to ne može (a i ne mora i ne treba) svatko. Nije svaki biznis moguće prodati, ne jedino zbog toga ali najviše iz razloga što vlasnici ne znaju posložiti biznis da bude sustav neovisan o njima dakle da radi bez njih, bez samog vlasnika (tko to želi naučiti – javite se za bildanje biznisa).

Ljeto i godišnji odmori često su vrijeme za razmišljanje o ovome pa je sad dobro vrijeme za ovu kolumnu.

Što kad jednostavno ne možemo više?

Kad pokrećemo vlastiti biznis, imamo romantičnu sliku, sad ćemo mi biti sam svoj gazda, radit ćemo kad, koliko, s kim, kada i gdje mi to želimo i onda se nakon par godina mnogi dovedu u situaciju da su robovi svog posla, pucaju po šavovima i dolaze mi na savjetovanje i kažu: ne mogu više, hoću sve prodati i poslati u pm…

Srećom uglavnom im kroz individualno savjetovanje ili kroz moj autorski program za poduzetnike Bildanje biznisa uspijem povratiti smisao i prisjetim ih strasti zbog koje su krenuli i naučim ih kako da pametnije rade i da ne budu rob svog posla, a kako točno – ovdje pronađite više detalja.

Vratimo se tome da ipak unatoč detaljnom promišljanju odlučujete prodati svoju firmu ne brinite postoji nekoliko jasnih poslovnih koraka oko prodaje firme, o čemu sam već detaljno pisala.

Iako je biznis u pitanju i čeka Vas puno analiziranja i brojki, ovdje se radi i o jako puno emocija jer se poduzetnici identificiraju sa svojom firmom, to je njima način života, to su oni, pa sam o emocijama pisala u zasebnom blogu.

Ok i na kraju budete taj rijetki sretnik, prodali ste firmu i što sad?

Ja sam do sada imala 2 i pol exita, dva puta sam prodala cijelu firmu i u postojećoj sam tri puta sam prodavala dva udjela, svaki od 20 posto. Nikad mi to nije bio plan kad sam kretala, jednostavno se dogodilo putem kao logičan korak.

Najteže mi je bilo prvi put jer sam se sama sebi čudila, pa kako nešto što sam mislila da će mi biti strast do kraja života i da je to-to, da me više jednostavno ne zanima. Trebalo mi je vremena da sebi dozvolim da se predomislim i da si dopustim slijediti i druge poslovne ideje i nove poslovne strasti koje su ušle u moj život. Kako zaposlenici svakih tri do pet godina mijenjaju poslove pa i cijele karijere, zašto to ne bi radili i poduzetnici?

Ono što sam pogriješila, odnosno što bih napravila drugačije sada jest da bi se prvo odmorila. Uzela bih cijelu godinu dana slobodno. Ne bih jurila odmah u idući poduzetnički projekt. Sve ostalo bih ponovila. No, tada mi je dijete bilo malo pa slobodna godina i ne bi bila slobodna, ali u neko dogledno vrijeme ona to zaista i može biti.

Inače, mnogi mladi start up-ovi danas i kreću odmah kod ideje s namjerom exita, dakle da sve nakon nekog vremena prodaju. Svatko ima svoj pristup.

Mnogi nikad neće ni pomisliti prodavati svoju firmu. Netko želi samo nešto malo, nešto svoje, netko želi izgraditi obiteljsku tradiciju koja će se prenositi/nasljeđivati s koljena na koljeno.

Bilo kako bilo, i kad prodate sve, opet ste sami s hrpom vlastitih emocija, kao i prije, iako ste sad i puni para. Pa budite pametni. Evo što tada učiniti.

Što god odlučili, ne zaboravite i uživati u tom novcu i dati dio natrag zajednici. Jer ste rijetki sretnik. I jer će Vas to dodatno usrećiti.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn