Zdrav odnos
s novcem

Kako početi upravljati svojim financijama: 6 koraka kako upravljati novcem

upravljanje-novcem

Kako početi upravljati svojim financijama: 6 koraka kako upravljati novcem

Puno je tekstova na portalu i možda ste preplavljeni informacijama pa smo odlučili kratko sažeti ODAKLE krenuti.

Pitali smo Ivanu Gabrić Markovinović, našu redovnu kolumnisticu i predavačicu na konferencijama i radionicama, o tome kako u najkraćim crtama upravljati svojim novcem.

Ivana nam je pojednostavila cijelu priču na sljedeći način.

6 koraka upravljanja novcem

1. korak: Mini budžet

Kreirajte svoj tzv. mini mini budžet, dakle – bez obzira gdje god da jeste namjenski krenite štediti 100 kuna, 10 eura, koliko god možete, nije bitan iznos, samo KRENITE U AKCIJU. Dok ne uštedite 5 000 do 10 000 kuna (700 do 1400 eura).

Taj novac je tu za sve hitne i neplanirane stavke, poput pokvario se frižider i sl. Ako imamo ovaj budžet, manja je vjerojatnost da ćemo posegnuti za posudbom ili dodatnim zaduživanjem.

2. korak: Prestajemo kreirati nove dugove

Prestajemo kreirati nove dugove ako već nismo! Pogotovo one koji se odnose na impulzivne odluke o kupnji.

3. korak: Štedimo i otplaćujemo dug po dug

Nastavljamo štedjeti i krećemo otplaćivati dug po dug, prvo onaj najmanji pa veći pa najveći. Zašto tim redom? Da dobijemo momentum i osjećaj postignuća. Tako polako otplaćujemo kratkoročne dugove pa srednjoročne.

Naravno, nastojimo čim prije otplatiti i one s najvišom kamatom. Dugovi se mogu reprogramirati ili refinancirati na način da se postojeći dug zamijeni s onim s nižom kamatom ili povoljnijim uvjetima trajanje otplate i sl.

U slučaju nedoumice otplatiti neki kredit/dug ili investirati. Gledamo zdravorazumski, ako nam je dug po 2 %, a investicijom/štednjom možemo dobiti/zaraditi 6 % onda idemo u štednju/investiciju. Stambeni, odnosno dugoročni, krediti uglavnom imaju niže kamatne stope i kao takvi se mogu zadržati i paralelno uz otplatu kreirati od dijela prihoda štednju.

4. korak: Namjenska štednja za 6 mjeseci

Kad smo većinu dugova stavili pod kontrolu (otplatili), isti ili veći iznos nastavljamo namjenski štedjeti do iznosa koji nam je potreban za šest mjeseci života, a da ne radimo (da nemamo nikakav prihod). To je budžet za ne daj Bože, ako izgubimo posao, ako nam se bilo što desi što će ugroziti našu nesposobnost za rad. Bilo da se radi o bolesti, gubitku posla i sl.

5. korak: Budžet za iznenadne situacije

Imamo mini budžet za iznenadne tekuće događaje, imamo budžet za premošćivanje do 6 mjeseci života bez prihoda. Što sad? Nastavljamo štedjeti radi investiranja, budućih događaja (edukacija djeteta npr.).

6. korak: Investiranje i doniranje

Akumuliranu štednju pametno je investirati. Već nekoliko puta smo pisali koliko je važno proučiti investicijske proizvode i ocijeniti vlastiti apetit za rizikom. Svakako uzmite u obzir rizike, vremenski okvir investicije i sl., prije svake odluke o investiciji. Naravno, diversificirajte rizike po principu ne stavljam sva jaja u istu košaricu. I na kraju nikada nemojte zaboraviti one kojima vaša pomoć treba.

Donirajte.

Uživajte na svom putu svjesnog upravljanja vlastitim novcem jer to je najvažnija lekcija iz ovoga. Upravljajte svojim novcem sukladno svojim vrijednostima, životnom stilu i ciljevima da se ne bi dogodilo da novac upravlja Vama.

Kontakt: Ivana Gabrić Markovinović; ivana_g@yahoo.com

Kristina Ercegović – Poslovna savjetnica s 20 godina iskustva u malom poduzetništvu.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Evo kako organizirati vjenčanje uz minimalne troškove!

Održan 68. Business Cafe – Evo što je sve u Hrvatskoj moguće!

Kojim je sve pravima intelektualnog vlasništva zaštićen vaš mobilni uređaj?

Prijava za članice

Pretraga

znn