Zdrav odnos
s novcem

Kako doći u medije: Unovčite svoje znanje putem vlastite TV ili YouTube emisije

Kako doći u medije: Unovčite svoje znanje putem vlastite TV ili YouTube emisije

Tražite načine da povećate prihode, pogurate prodaju i besplatno dospijete u medije? Onda je ova serija kolumni baš za vas!

Dok sam razmišljala o davanju svog doprinosa ovom izvrsnom portalu, odabrala sam pisati seriju kolumni za koje vjerujem kako će pomoći poduzetnicima i poduzetnicama da napokon počnu zarađivati od svog znanja, a da pritom iza njih ostane onaj društveni impact, pravi legacy. A kako bolje ostaviti trag u društvu od kreiranja korisnog sadržaja o temama u kojima ste stručni?!

U današnjoj kolumni objasnit ću kako krenuti tim putem te kako se investiranje u TV emisiju ili YouTube kanal može isplatiti. I to vrijedi za svaku branšu!

Uz svaki se biznis mogu osmisliti fantastične emisije ili jednostavni, a tako korisni YouTube videi koji će biti jako gledani!

Pripremite teren

Osjećate li se nelagodno dok prodajete iako znate da su vaši proizvodi/usluge izvrsni? Kako je lakše kad vam na vrata sam dođe kupac po nečijoj preporuci! Zato što je on već informiran o vašem proizvodu, dolazi s povjerenjem i zato što on treba vas, a ne obrnuto. Teže je prodavati kad nudite proizvode ili usluge ljudima koji o nekom području općenito premalo znaju ili nisu dovoljno osviješteni na tu temu. Tu vi nastupate!

Iza svakog biznisa stoji priča, ideja koja vas pokreće, a emisija je odličan način da to predstavite svojoj ciljnoj skupini.

Foto: Pexels

Kreirajte sadržaj koji educira publiku

Uzmimo jedan konkretan primjer. Teže ćete prodavati različite aplikacije, npr. neku za zaštitu osobnih podataka, građanima koji još nisu uopće dovoljno osviješteni o tome što se sve s našim osobnim podacima može učiniti i koliko je to opasno. Zato je dobro pokrenuti TV emisiju koja će u ovom slučaju educirati građane o važnosti informatičke sigurnosti, a slično je i s drugim branšama.

Potaknite razgovore na vama značajnu temu pa će kupci, sada više informirani i zainteresirani, dodatno Googlati rješenja problema i pronaći – vas.

Sadržajem rješavajte problem

Uzmimo za primjer dva usisavača. Jedan košta 200 eura, a drugi 2000 eura. I jedan i drugi usisavaju prašinu. Ako je to problem našeg kupca – onda će ga i ovaj za 200 eura riješiti – teoretski.

Da bi kupac izdvojio više novaca treba primjerice:

a) padati na marke i skupu robu ili

b) biti educiran i znati da mu je ovaj drugi proizvod možda zaista potreban jer ne rješava samo problem usisavanja nego i našeg zdravlja (grinje, alergije), besprijekorno čistog doma naspram površnog čišćenja i sl.

Od problema napravite emisiju

Pa kako napraviti emisiju o usisavaču? 🙂 Nećete raditi emisiju o usisavaču nego o problemima s čišćenjem, potpunom uklanjanju grinja iz kuće, zdravom čišćenju naspram onom koji uključuje štetne kemikalije i dr. Mogu se napraviti kratke forme videa s naslovima poput: Top 10 najprljavijih mjesta u kući i kako ih očistiti?!

Idemo dalje – zabavan show u kojem će dva susjeda imati sat vremena da bolje očiste svoj dom, a pobjednik će dobiti vrhunski usisavač na poklon! Tako je moguće napraviti emisiju o svemu! I ne trebaju biti niti skupe niti komplicirane!

Drugi pristup za koji se možete odlučiti jest financirati snimanje emisije koja na prvu uopće nije vezana uz vašu struku ili biznis ali sviđa vam se njezina poruka, vrijednosti koje promovira i vjerujete da bi takva emisija bila jako gledana.

Ponudite svježe ideje na domaćem tržištu

Tisuće emisija emitira se u ovom trenutku diljem svijeta. Jedna od jednostavnijih emisija koju sami ili u zabavnom razgovoru s nekim možemo snimiti za naš YouTube kanal uvijek može biti osvrt na neku aktualnu epizodu hit showa (obavezno ponudi svoje rješenje – svoj recept, svoj dizajn, svoje nešto, ali pazi na poštivanje autorskih prava) ili snimi video kojim pokazuješ primjenjivost svog proizvoda ili usluge na rješenje neke aktualne situacije.

Publiku koju na prvu možda uopće ne zanima područje kojim se mi bavimo – ekranu može privući originalna ideja naše emisije, posebno ako radimo jedinstveni natjecateljski show ili kviz, a mi smo narod koji ih voli.

Onaj tko je manje televizičan ili treba tek poraditi na svom javnom nastupu može se pobrinuti da svoje slabije strane kompenzira drukčijim pristupom i svježim idejama. Ako se u radu bavite djecom – gdje ćeš slađe emisije od one u kojoj su djeca voditelji.

Foto: Pexels

Za mene nema osobe čijem se biznisu ne može osigurati vidljivost kroz TV emisiju samo u nju treba dodati prave sastojke i pametno odlučiti kako ćemo ih servirati našim gledateljima. Gledatelje ne smijemo smarati previše stručnim izrazima ili dosadnim razgovorima. Ipak, nije naša emisija jedini način da iskoriste svoje slobodno vrijeme. Razmislite – biste li vi gledali emisiju u kojoj izgleda da je i samim gostima dosadno razgovarati o nekoj temi, a kamoli je onda gledati?!

Od ideje do televizije

Poduzetnica može doći do vlastite emisije na više različitih načina. Evo par primjera:

  • Poduzetnik/ca proizvodi emisiju prvo za svoj YouTube kanal ili za tuđi portal, s vremenom je razvija (duža minutaža, nove rubrike) pa naknadno krene s TV emitiranjem, a dio zadrži za YouTube.
  • Televizija ili portal odluče razviti i proizvesti emisiju na inicijativu i po ideji poduzetnika/ce, a onda njoj plaćaju za voditeljski ili savjetnički angažman.
  • Javna televizija povremeno raspisuje natječaje i traži scenarije ili gotove, snimljene emisije koje će financirati (vanjske produkcijske kuće se mogu prijaviti).
  •  Poduzetnik/ca se poveže s voditeljima u stalnom angažmanu na TV-u koji ponude projekt svojim TV urednicima i prijave ga na inhouse natječaj.
  •  Televizija plaća produkcijskoj kući proizvod po sistemu ključ u ruke – što je bolja emisija televizija će biti spremnija dati bolji termin za emitiranje; Ako plaća projekte televizija je ta koja odlučuje o sponzorima emisije i od njih zarađuje.
  •  Poduzetnik/ca proizvodi emisiju i s televizijom dijeli dobit od glavnih sponzora, sponzoriranih reportaža, product placementa i drugih oglasa.
  •  Poduzetnik/ca proizvodi emisiju (sama ili zajedno s nekoliko partnera s kojima dijeli troškove) i plaća emitiranje na televiziji ili portalu (ugovor s marketingom). Prihode od sponzora zadržava u cijelosti ili djelomično. Iznosi su stvar pregovora.

Televizija će lakše kupiti projekt koji je snimljen (više epizoda) nego onaj na papiru. Veće su šanse za emitiranje kad za projekt imate osigurano financiranje.

Pomaže kad si već omiljeno TV lice ili angažiraš takvo u projektu. U redu je ako imate voditeljskih ambicija, ali možete se brandirati i kroz ulogu članice žirija ili stručnog komentatora u nekom showa. Za kreiranje takve emisije i pisanje scenarija možete angažirati i tzv.ghost autora (pisac iz sjene). Za produkciju reklamne emisije možete se obratiti i marketinškoj agenciji.

Zarađujte od emisije

Osim što je emisija sjajna za naš branding i prodaju – ona i sama može postati odličan biznis. Osim oglasa u reklamnom bloku, sponzori mogu biti zainteresirani za sponzoriranu reportažu unutar naše emisije. To je potrebno jasno naznačiti.

Često kompanije angažiraju influencere za snimanje nekog jednostavnog videa, a moguće i video serijala na XY temu (npr. 10 epizoda o nečemu) što im se plati, od scenarija do emitiranja na svom kanalu. Kod poduzetnika bi to sve mogla biti vrlo korisna videa koja bi pomagala građanima.

Ne zaboravimo i product placement koji će biti jasno naznačen u skladu sa zakonom – npr. proizvodi OPG-a koje voditelj i njegov sugovornik mogu probati na kraju emisije… u sadržaj emisije može se uklopiti nečija knjiga ili gadget

Uspješni projekti mogu vam donijeti milijune u TV produkciji. Čak i u našoj regiji, a kamoli u jednoj Njemačkoj s preko 80 milijuna stanovnika. Zbog toga zaštitite svoja autorska prava – za emitiranje već snimljenih epizoda, za licenciranje novih epizoda, za iskorištavanje branda emisije itd., itd…

Bez fige u džepu

Poštujte svoje gledatelje i pravo urednika televizija da štite interes gledatelja, ali i svoje TV kuće! Nemojte raditi emisiju s figom u džepu! Što je emisija zanimljivija, imate šanse dobiti bolji termin za emitiranje. Što je emisija gledanija vaš utjecaj raste i u prilici ste educirati veći broj ljudi.

Pod edukacijom ne mislim serviranje subjektivnih poruka gledateljima da su vaši proizvodi najbolji. Oglašavanje svojih proizvoda ostavite za reklamni blok gdje mu je i mjesto. Što se drugih sponzora u emisiji tiče – što će vaša emisija biti gledanija napokon ćete si moći priuštiti veću cijenu oglasa ili sponzorirane reportaže u svojoj emisiji i tada se nemojte bojati biti skupi. Jer ste dokazali da niste jeftini.

Ako želite snimiti baš promotivnu emisiju o svojim ili tuđim proizvodima ili uslugama – tada su tu emisije s oznakom i ugovaraju se s marketingom određenog medija prema njihovom cjeniku.

Razmišljajte šire

Ako proizvodite kvalitetne, nereklamne emisije čije informacije mogu koristiti gledatelji iz cijelog svijeta – možete razmotriti ideju da ponudite svoju emisiju i izvan domaćeg tržišta. Vani postoji tisuće televizija koje imaju milijunsku publiku. Najjednostavniji način da do nje dođete jest da ponudite tim televizijama svoju emisiju – besplatno.

Naravno da je možete pokušati i prodati uz naknadu ili pronaći distributera koji će taj posao odraditi za vas uz proviziju. Oni s kojima sam razgovarala uzimaju čak pola od dogovorene prodajne cijene. To može zvučati puno, ali vi pritom nemate nikakvih troškova. Nedostatak im je što zastupaju puno emisija, a ne samo vašu. Možete ih pronaći na internetu ili ih upoznati na nekom od specijaliziranih TV sajmova. Tu su dodatni troškovi sinkronizacije ili titlova koje morate predvidjeti osim ako uspijete ispregovarati da te troškove pokriju same televizije.

No, zamislite koja bi to promocija vašeg biznisa bila da vašu emisiju emitira 10 stranih televizija čiji broj gledatelja daleko premašuje doseg naših domaćih medija! Automatski si dižete cijenu i na domaćem tržištu. Nije jednostavan put, ali je moguće! Veću šansu imate ako zaista pokrenete originalnu emisiju koju svi žele gledati I koja će se istaknuti među konkurencijom.

Planiranje budžeta

Preusmjeri dio budžeta iz planiranih plaćenih oglasa u proizvodnju korisnog sadržaja radi povećanja organskog dosega. Osmisli dodatne prihode od svoje investicije u produkciju po uzoru na gore navedene primjere i nemoj na to gledati kao na novac koji si potrošio već uložio.

Brini se oko svog novca i sadržaja emisije kao što vjerujem da brineš oko svojih proizvoda ili usluga ili nađi osobu koja će taj dio odrađivati za tebe.

Licenciranje emisija

Ako je emisija dovoljno inovativna, ako ima jedinstvena pravila, ali i ako ima dobru gledanost barem jednu punu sezonu tada je možete uspješno prodati kao licencu drugim televizijama ili poduzetnicima koji rade isti posao kao i vi i potreban im je takav vid promocije.

Foto: Pexels

U tom slučaju primate naknadu od svake njihove epizode, ostvarujete i udio od njihovih prihoda, ali i odličan honorar kao konzultant koji će ih podučiti kako tu emisiju uspješno voditi. Naravno govorimo o tisućama eura koje se samo množe što je projekt uspješniji.

Indirektni prihodi od snimanja

Jednostavna YouTube videa također nam mogu donijeti odlične direktne prihode, ali i porast prodaje naših proizvoda i usluga u našem primarnom biznisu. Najbolje je kad YouTube videa kombiniramo u paru s TV emisijom. Znam trenere koji su cijenu svog treninga utrostručili zbog TV angažmana, a krenuli su i prodavati vlastite proizvode. Udružite se s tvrtkama koje se time bave pa podijelite dobit!

Kad jednom već snimite kvalitetna videa, zašto ne iskoristiti scenarije pa od njih napisati brošuru ili izdati knjigu? Možete osmisliti i vlastiti program kojim ćete pomagati drugim poduzetnicima da krenu vašim stopama ili snimiti i dodatna videa koja ćete naplaćivati, odnosno uobličiti ih u konkretan digitalan proizvod. Pritom možete koristiti neku od gotovih aplikacija za prodaju gdje sve ide automatizmom i zaista spada u domenu pasivnih prihoda. Možete organizirati različite evente i konferencije povezane s tematikom emisije i o tome snimiti emisiju.

Time sponzorima konferencije u paketu nudite i dobru medijsku pokrivenost.

I… kako onda krenuti?

Za snimanje YouTube videa dovoljan vam je mobitel s izvrsnom kamerom, a preporuka je i pobrinuti se za odličan zvuk i dobru rasvjetu. Najvažnije je tematski ispravno postaviti priču, napisati dobre scenarije te obavezno isplanirati objave s konkretnim ciljem.

Ako se odlučite na snimanje podcasta, možete unajmiti i video studio po satu ili kombinirati uredski prostor i vanjske lokacije, ovisno o tipu emisije.

Profesionalni studio s rasvjetom možete dobiti po danu već za nekoliko stotina eura. Neki od njih imaju i scenografiju koju vam mogu ustupiti. Manji studio bit će jeftiniji. Malo više će vas koštati oprema i producentska ekipa, ovisi što snimate. Uštedjeti možete i tako što ćete u jednom danu snimiti više epizoda (studio, režisera, realizatora i snimatelje plaćate npr. po danu) pa ćete si tako smanjiti troškove. To zahtjeva odličnu organizaciju, ali skroz je izvedivo!

Od ideje – do ladice

Najsporije se pokreću projekti koji čekaju da velike kompanije/njihove agencije financiraju TV show koji je još na papiru. Televizija bi najradije da ga autor/producent sam isfinancira, producent bi najradije da se za financiranje pobrine televizija, a sponzori/agencije ne znaju kako će taj projekt u konačnici izgledati niti hoće li ga televizija na kraju emitirati pa ni oni ne žure potpisati ugovor.

Snimatelji i ostale kolege pristanu producentu po jeftinijoj tarifi snimiti pilot za koji je producent skupio nešto para, ali nema se tu niti za scenografiju niti grafiku, a i sa scenarijem se donekle improvizira. I dok on poslije urednicima i upravi objašnjava kako taj pilot zapravo i nije odraz onog kako će emisija zapravo izgledati – televizija i drugi sponzori se još premišljaju jer sve je izgledalo ljepše na papiru 🙂

Za to vrijeme producent je već umoran od uvjeravanja u svoju ideju – pa projekt završi u ladici. I zato je dobro za svoj projekt – naći prave partnere. Ne trebate sve sami!

Partnerske suradnje

Agencija ste za nekretnine ili arhitekt i odlično surađujete sa investitorima, proizvođačima stolarije, salonima namještaja ili dizajnerima interijera… Svi oni žele povećati vidljivost svojih proizvoda i usluga, a vi im to možete omogućiti kroz vlastitu ili zajedničku TV emisiju.

Primjer takvog udruživanja može biti i emisija o roditeljstvu, kulinarski show pa čak i emisija o marketingu. Naizgled djeluje neobično, ali ako gledatelja upoznate sa svim mogućim inovativnim uslugama u marketingu potražnja za istima će se povećati, a prednost je i što nećete klijentima morati stalno objašnjavati osnovne pojmove u marketingu.

Edukacija putem TV emisije štedi naše vrijeme prezentacije proizvoda klijentu! Također, kad radite emisiju skupa s još nekim dobra strana je što svaki od partnera proizvodi dio sadržaja pa je to lakše uz redovan posao, troškovi se dijele, a sponzore je lakše naći uz širu mrežu kontakata. Nebo je granica kad je riječ o osmišljavanju novih emisija za televiziju ili YouTube.

Planovi A, B i C

Nemojte nikad mjesecima čekati da jedna televizija kupi emisiju čak i kad vam kažu da su zainteresirani. Dok niste potpisali ugovor svaki usmeni dogovor može se izjaloviti!

Imajte Plan A, B i C. Nemojte uložiti xy eura u snimanje pilota i potom ostaviti projekt u ladici jer niste predvidjeli budžet za daljnja snimanja. Mnoge najuspješnije emisije na televizije doživjele su nekoliko izmjena od originalne pilot epizode i kroz cijelu prvu sezonu da bi u konačnici bile odličan TV proizvod. To se jednostavno tako radi!

Prisjetimo se – bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa prethodno je proslavio TV show Apprentice, po hrvatskom Pripravnik, a još bolji primjer je kraljica talk showa Oprah kojoj je televizija otvorila sva vrata!

Zato ako vjerujete u svoj projekt i odlučite ga financirati – i vama su sva vrata otvorena!

Sad još samo da se sami sebi sklonite s puta 🙂

Ako ste nakon čitanja ove kolumne za snimanje, ali vas od akcije dijeli vlastitih nekoliko ali pokušajte si zamisliti što je najgore što se može dogoditi krenete li u tom smjeru.

Ako smo već reducirali troškove – što još može biti veliki problem? Strah od kamere, neverbalna komunikacija, krivi odabir suradnika, neiskustvo pisanja scenarija… Da, to sve može biti problem, ali uz pomoć znanja divnih trenerica u Žene i novac grupi sve se prepreke mogu anulirati da vi napokon krenete zarađivati od svog znanja kao što to i zaslužujete!

Uostalom, ne trebate nužno stati ispred kamere – za to ima dovoljno kandidatkinja, a vi možete biti mozak operacije i brandirati se upravo tako – kao autorica, urednica, producentica… !

Za više informacija o kreiranju vlastite TV ili YouTube emisije slobodno me kontaktirajte!

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Stručnjaci dijele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

BDP će do kraja 2024. rasti na 3,5 posto

Znate li što je to surferski mentalitet i kakvu poveznicu ima s biznisom?

Prijava za članice

Pretraga

znn