Zdrav odnos
s novcem

Ivana Barić: Nije novac jedini aspekt obilja. To je moja maksima i tako živim.

Ivana Barić: Nije novac jedini aspekt obilja. To je moja maksima i tako živim.

Ivana Barić vlasnica je Momentuma, obrta za informatičke usluge i savjetovanje koja se bavi razvojem i optimizacijom web stranica i web trgovina. Što nam je otkrila o pokretanju web stranica, ali i vlastitom odnosu prema novcu tokom odrastanja, pročitajte u nastavku!

Foto: Ivana Barić

  • ŽIN: Kako ti zarađuješ svoj novac? Kako je krenuo tvoj poduzetnički put? Čime se sve sada baviš i što najviše voliš raditi?

Ivana: Od 2018. godine zarađujem svoj novac tako što pomažem poduzetnicima i onima koji to žele postati da osmisle svoj biznis ili unaprijede isti, stvore pasivne prihode u obliku online tečajeva, membership platformi, subscription platformi. Također radim poslovna i informatička savjetovanja, razvijam i analiziram web stranice i web trgovine te se bavim i informatičkim sistemskim održavanjem računala i servera. Moj obrt Momentum je nastao kao odgovor na potrebu davanja zamaha (momentuma) poduzetničkim idejama i vizijama koje su bile sveprisutne oko mene u tim trenucima.

Moj poduzetnički put je počeo jako davno, dok sam još studirala elektrotehniku na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje. Osnovala sam tvrtku za trgovinu i usluge, u Splitu je tada nedostajalo trgovina uredskim i školskim priborom pa smo tu potrebu ujedinili i sa ponudom ostalih proizvoda. U tom periodu sam intenzivno učila kako voditi poslovanje, što je dobit, a što promet, kako ugovoriti nabavni lanac, kako predati gotovinu u FINA-u, kako zaposliti i zadržati radnika. Paralelno s time sam vodila također i Internet cafe u bivšem Domu mladeži u Splitu, tako da mogu reći da mi je vrijeme studija bilo jako hektično i dinamično.

Nakon završetka studija radila sam u jednom telekomu te nakon toga u jednoj privatnoj konzultantskoj kući kao sistem inženjer. Nekako paralelno s tim zaposlenjem rodila se potreba za promjenom mjesta stanovanja pa tako 2008. selim u Zagreb i zapošljavam se kao voditelj IT održavanja u CineStar multipleksima. To vrijeme pamtim kao prekrasno, imala sam osjećaj da letim pola metra iznad zemlje. Novi grad, novi posao, novi ljudi. Upisala sam i završila u roku Microsoft akademiju za sistemskog inženjera, primjenjivala znanja momentalno u poslu, stjecala iskustva u radu sa raznim tehnologijama, serverskim i storage sustavima, CRM i ERP sustavima.

U osam godina rada u CineStaru otvorili smo mnoge nove multiplekse, proširili poslovanje na cijelu regiju. No uz takav tempo rada dogodio se i burnout pa sam 2016. promijenila posao i prešla u jednu manju softversku tvrtku u medical IT-u te u 2018. odlučila otvoriti Momentum kao momentum i sebi i svojim klijentima da možemo biti kako Kristina Ercegović kaže: sam svoj gazda.

Momentum posluje društveno odgovorno i prati moj sustav vrijednosti. Najdraži projekti koje sam radila su online joga studio, web trgovina sa edukacijama za jogu lica, web trgovina male tvrtke koja proizvodi CBD ulja, web trgovina tvrtke iz Austrije koja se bavi proizvodnjom gljiva itd. Ne želimo raditi na projektima koji nisu kompatibilni s našom vizijom društva pa tako nismo prihvatili projekt razvoja web trgovine jedne sirane ili membership platforme jedne agencije za ribolovni turizam.

Što najviše volim raditi? Savjetovati 1:1 i voditi projekte. To i najčešće radim osim ako se radi o malim projektima, u tom slučaju i dizajniram i razvijam stranice i shopove. Imam razvijenu mrežu vanjskih suradnika za svaki aspekt razvoja web stranica i web trgovina ako se radi o velikim web projektima.

Trenutno sam na edukaciji za UX dizajnera pa planiram unaprijediti poslovanje i obogatiti ponudu i tim uslugama. Korisničko iskustvo je često zanemaren aspekt razvoja aplikacija i web stranica, a po meni je najbitniji. Mi smo tu radi klijenata, a ne oni radi nas, i njihovo iskustvo bi trebalo biti najbolje moguće.

  • ŽIN: Kakav je tvoj odnos prema novcu i je li se on mijenjao s godinama?

Ivana: Moj odnos prema novcu je takav da ga uvijek imam dovoljno. Kroz život ga je uvijek bilo, rijetki su bili trenuci da ga nije bilo, a i kad ga je bilo malo, obilje bi dolazilo na druge načine – prijatelji, iskustva, darovi, kompenzacije. Nije novac jedini aspekt obilja, to je moja maksima i tako živim.

  • ŽIN: Štediš li za mirovinu ili druge namjene? Ako da, kako?

Ivana: Štedim već dugo vremena. Imam fond za privatne svrhe i za poslovne, uplaćujem u treći stup.

  • ŽIN: U što investiraš?

Ivana: Investicije sam zapostavila, ali u zadnje vrijeme sam u potrazi za određenim projektima u koje bih uložila – nematerijalnu i materijalnu imovinu.

  • ŽIN: Jedna od najtraženijih tema na našem portalu je dodatna zarada, a upravo putem weba i webshopova se danas može lako do nje – Što je potrebno za napraviti kvalitetnu web stranicu i webshop koji prodaje, a koje su najčešće pogreške koje ljudi rade?

Ivana: Za kvalitetnu stranicu ili webshop potreban je temeljit i sveobuhvatan pristup razvoju i upravljanju. Temeljit pristup obuhvaća analizu poslovanja, projekta ili ideje, inicijalno savjetovanje o mogućnostima, pripremu materijala od strane klijenta po uputama agencije (tekstovi, fotografije), dizajn s posebnim naglaskom na UX (user experience), strategiju plaćanja i upravljanja shopom iz računovodstvenog aspekta (skladište, ERP, izdavanje računa, fiskalizacija itd), pravni aspekt u dogovoru s pravnikom, marketinški aspekt u pogledu povezivanja shopa s društvenim mrežama, povezivanje sustava za slanje newslettera, prikupljanje recenzija itd.

Ono gdje klijenti i agencije koje im razvijaju shopove najčešće griješe je nepotpun pristup, nešto najčešće nedostaje, a shop koji dobro radi mora obuhvaćati sve gore navedene aspekte. Također, klijenti imaju osjećaj da će shop nakon puštanja u produkciju sam prodavati, no to nažalost nije slučaj ako upravljanje shopom nije popraćeno dobrom prodajno-marketinškom strategijom.

Voditelj webshopa je osoba koja radi svu razliku između uspješnog i neuspješnog shopa. Zamislite da imate dućan u centru, a prodavač za pultom na mobitelu ne progovara i ponaša se kao da vas nema. Teško da ćete išta prodati. Nedavno sam na jednom ručku s kolegom poduzetnikom došla do zaključka da je empatija = korisnička podrška. Ako nemamo ili još gore ne znamo što je empatija, teško da ćemo pružati kvalitetnu korisničku podršku.

  • ŽIN: Koje si pogreške ti napravila s novcem?

ŽIN: Možda to što nisam počela ranije investirati i što nisam u ranijoj dobi života kupila stan. Ali svjesna sam da bih sa stambenim kreditom puno teže odlučila skočiti u poduzetništvo. Tako da – ipak se čini da je sve kako treba biti, tako da ne vidim neke greške.

Foto: Ivana Barić

  • ŽIN: Što si naučila o novcu od svojih baka i djedova te roditelja?

Ivana: Ah, preci na Balkanu. ☺

Imala sam gradske i seoske bake i djedove tako da sam se odgojila i u gradu i na selu. U gradu se lagodnije živjelo, a na selu slobodnije. Što je bolje? Ja bih rekla da je kombinacija najbolja. U gradu nam je uvijek trebalo više novaca za svakodnevne potrebe, a na selu smo imali svoju hranu pa je samim time život bio jeftiniji.

Od mame sam naučila najvažniju stvar, a to je da uvijek imam svoj kruh u svojim rukama. Iako je bila sa sela i doselila u grad nakon udaje, nikad nije prestajala raditi. Ona me naučila i prvim poduzetničkim koracima. Mama je upravljala kućnim financijama pa me naučila i tome, a tata me naučio da uvijek odvojim dio zarade sa strane.

  • ŽIN: Što učiš svoju djecu o novcu i kako?

Ivana: Svu djecu koja me okružuju učim da uvijek daju potrebitima, životinjama najviše i ljudima koji nemaju. Da budu velikodušni u svakoj prilici, da dijele svoje bogatstvo i znanje. Da surađuju. Da ima dosta za svih i da nema potrebe trčati za novcima. Novac je ionako samo plod ispunjenog i smislenog rada.

Da nauče tko su i što vole raditi i onda se daju u potpunosti tome. Učim ih predanosti i disciplini. Dvjema po meni jako važnim ljudskim osobinama. Uz empatiju i ljubaznost, rekla bih skoro najvažnije.

Foto: privatna arhiva Ivane Barić

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Stručnjaci dijele tajne SEO optimizacije i digitalnog marketinga uživo u Zagrebu

BDP će do kraja 2024. rasti na 3,5 posto

Znate li što je to surferski mentalitet i kakvu poveznicu ima s biznisom?

Prijava za članice

Pretraga

znn