Zdrav odnos
s novcem

Iskustvo poduzetnice: Evo kako izgleda vođenje firme od 100 zaposlenika

Iskustvo poduzetnice: Evo kako izgleda vođenje firme od 100 zaposlenika

Vođenje firme do 10 ljudi, kada je Lemax bio tako mali, djelovalo je teško i zahtjevno. Vođenje firme od 100 ljudi danas djeluje teško i zahtjevno. What changed? Ništa, mala firma mali problemi, velika firma veliki problemi – tako kažu i za djecu. 🙂

Kako firma raste, tako rasteš i ti. Zapravo, proces je zeznutiji. Svako malo firma te preraste i pregazi, a onda ti ubrzano učiš, učiš, savladavaš da dostigneš taj gap. I tako stalno.

Zapošljavanje

Lemax je kao firma uglavnom rasla ili za duplo ili za 50% svake godine ili godine i pol (osim ovih par ludih covid godina). Takav rast konstantno je zahtijevao da uz svakodnevni posao konstantno radimo na zapošljavanju, a to se očekivalo od svih voditelja. Ovisno o timovima i poziciji, negdje je trebalo zaposliti veći broj ljudi, što je značilo ponekad doslovno i do 70 posto vremena investiranog u traženje najboljih ljudi. To je iznimno zahtjevno jer proces zapošljavanja uvijek traži puno vremena, ako ga radite kako treba.

Ne mogu reći da se nije isplatilo, Lemax tim oduvijek se odlikovao vrhunskim ljudima. Nije ovo samo osobni dojam, tako ljudi kažu, i oni iz Lemaxa, a i oni koji su nekad bili dio Lemaxa. Drago mi je čuti da nije samo vlastiti osjećaj, ali u pozadini je to ogroman trud svih nas.

Rano smo oformili Human resources (danas People & Culture odjel). Voditeljica HR-a Jasmina, koja je i danas s nama, bila je 19. zaposlenik davne 2015. HR je tim od 5-6 zaposlenika, što je na ovaj broj ljudi veliki tim. Rano smo doveli selekcijski proces do visoke kvalitete, zaključili da zapošljavamo po vrijednostima pa vještinama – sve ono što danas zvuči tako standardno. To nam je omogućilo odličan tim, a i dobru kulturu unutar tvrtke i sigurno bila jedna od ključnih stvari za kvalitetno širenje.

No, brzi rast firme košta. Ne nužno samo u direktnom trošku, nego u hrpi onih skrivenih troškova. Ovako brzi rast firme i naglo povećanje broja ljudi značilo je da se procesi olabave svake otprilike dvije godine. Na promijenjeni broj ljudi jednostavno ih je potrebno promijeniti, gube smisao. To može biti poprilično frustrirajuće. Kada si toga svjestan, organizaciju treba pripremiti na to – shvatiti da je to također uobičajeni dio koji se stalno treba raditi.

Foto: Pexels

Management tim

Voditeljski sloj postaje ultra super bitan s rastom. Voditelju su glavni stupovi rasta i bez dobrih voditelja gradiš kuću na lošim temeljima. U voditeljski sloj treba uložiti – ili vrijeme da se nađu najbolji ljudi ili vrijeme da ih se izgradi iznutra plus edukaciju da ih se nauči što ne znaju.

Management firme kroz rast se također mijenja. Različiti je management tim potreban na 30, 60 ili 100 ljudi. Ovisi i o zrelosti firme, proizvoda, naravno. Tu je lako napraviti pogreške, imaju dugotrajan impact na cijelu kompaniju i teško ih je popraviti. Ako tu stvari ne štimaju, najviše boli jer se boljke prenose na sve zaposlenike.

Komunikacija

Rastom firme, komunikacija postaje sve važnija. Ta floskula koja svima ide na živce, a pogotovo zagriženin expertima ili operativcima kojima je gubitak vremena. Priznajem, inženjerki u meni je također nekad bio gubitak vremena i stavljala sam ga u kutiju: što će nam to, to svi znaju. Da, možda na 10 ljudi. Moooožda. Na 20 više ne. Na 40 još i manje. Na 110, bez komunikacije ste izgubljeni.

Komunikacija mora biti obilna, redovita, komunicirati se mora u svim smjerovima, a pogotovo formalnim kanalima. Kroz komunikaciju treba prenositi viziju, promjene, odluke, motivirati ljude… Komunikacija treba postati navika i proces koji se poštuje. Svi moraju znati gdje pronaći informacije koje se tiču ključnih stvari u firmi, strategije primjerice.

Vođenje firme je na početku često stihijski. Radiš nekako kako misliš da treba. Onda se unaprjeđuješ i moram priznati da za nas već dugo (preko 5 godina) najbolje funkcionira provođenje ciljeva kroz OKR metodu (Objectives and key results, odnosno ciljevi i praćenje rezultata). Kroz godine smo je usavršili. Razrada strategije i provedba preko OKR-a, a potom kvalitetno i redovito izvještavanje – bez toga se firma ove veličine ne može voditi.

Procesi

Spomenula sam već procese, ali opet ću. Tech smo firma i uvijek želimo biti brzi i agilni, a to znači ne previše dokumentacije i administracije. Ali, usprkos tome, neka pravila trebaju postojati. I to, što smo veći, bitnije je da su transparentna i što jasnija te da negdje stoje napismeno, kako se ne bi trebalo za najmanje odluke ići na nadređene, šefove i druge.

Također, opisi poslova i odgovornosti među rolama i timovima su sve bitniji kako firma raste, da nema nejasnoća. Ne mogu reći da smo u tom dijelu savršeni, ali idemo prema naprijed. 🙂

Bilo kako bilo, firme rastu, a s rastom firme povećava se i kompleksnost svega. Ako firma brzo raste kao što je rasla naša, učite, rastite, snalazite se kako god da biste išli ukorak s firmom i da joj ne budete bloker.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Networking je podcijenjen. Jeste li znali da se druženjem s pravim ljudima zapravo možete obogatiti? Evo i kako!

Održana još jedna promocija knjige “Ne radi se o novcu, radi se o nama” u jedinstvenom ambijentu imanja KuSshh na Krku

Planirate investirati u obveznice? Evo koje biste pojmove trebali znati razlikovati ako ste potpuni početnik

Prijava za članice

Pretraga

znn