Pozitivnih priča nedostaje u medijima, a upravo su mnoge ostale neispričane zbog straha od javnog nastupa i zbog straha od kamera.
Nekidan smo održali našu uobičajenu edukaciju samo za članice Žene i novac VIP kluba, (učlani se) ovaj puta na temu javnog nastupa.
Ivana Alfier nam je odmah na početku rekla da je prvi korak taj da svaki javni nastup prestanemo gledati kao problem, već kao priliku za besplatnu promociju.
Savjetovala nam je da pripremimo unaprijed 3 ključne poruke (2-3 rečenice) koje želimo jasno komunicirati u 15-ak sekundi koliko najčešće imamo npr. u TV formatu.
Isto tako – i za sve ostale prilike dobro je moći biti kratak i jasan.
Kad kažemo moći iskomunicirati jasno mislimo da to da zamislite tamo neku Marijinu babu od cca 80 godina i pitate se – razumije li me. Ako je odgovor da, super. Ako je ne, mijenjajte poruku.
Vjerujte mi, svi se zanesemo u rječnik svoje struke. Ako mi ne vjerujete, kako se osjećate nakon razgovora s knjigovođom, odvjetnicom, programerom, liječnikom… Ja najčešće vrlo glupo i nesposobno. Unatoč diplomama, nagradama, 18 godišnjem poduzetničkom iskustvu.
Mnogima je problem izaći iz sjene samozatajnosti ili što ja uvijek kažem iz ormara. Glupo im se nametati, oni su introverti, oni ne vole prodaju, oni ne vole marketing, zapravo ako smo brutalno iskreni, očekuju da im ljudi čitaju misli i sami ih pronađu umjesto da jasno, jednostavno i glasno kažu tko su, što nude na tržištu i kako time rješavaju neki problem svojim kupcima.
Kažu svi, ali imamo tremu. Pa što, tko nema tremu? Imam je i ja, uvijek.
Davno me naučila Mirela Španjol da je trema znak poštivanja publike.
Isto tako, prije niz godina moja NLP učiteljica Martina Trboglav Podvorac, me naučila da je presudno da tijekom prezentiranja maknem fokus sa sebe i stavim ga na publiku i poruku koju želim prenijeti. Uvijek znamo više od publike, i njih nije briga kakvu frizuru imamo i koliko nam se vidi višak kg nego što je tu u toj prezentaciji, govoru za njih.
Kamo s rukama, nogama, kako se obući… puno je tajni javnog nastupa.
Pitali smo moje učiteljice i naše stručnjakinje za još nekoliko savjeta i evo što su rekle.
Mirela Španjol je dakle guru i sinonim javnog nastupa i moći uvjeravanja, vlasnica firme Ciceron, autorica jedinog hrvatskog priručnika za javne nastupe – Moć uvjeravanja i ona nam svima savjetuje 4 jednostavna koraka:
– Priprema, priprema, priprema
– Naučite tehnike dubokog disanja protiv treme
– Krenite s rukama savijenim u laktu u visini struka. Iz tog položaja najlakše ćete krenuti u gestikulaciju
– Naučite samo par početnih rečenica napamet. Tada je trema najveća, dok ne prođe. Čim se tijelo privikne na izloženost, trema nestaje. Tako možete biti više spontani, naravno uz uvjet da ste se prethodno dobro pripremili.
Maruša Stamać je bivša dugogodišnja televizijska novinarka i reporterka, sada trenerica medijskih nastupa i medijska savjetnica te ponosna glavna koordinatorica udruge Glas poduzetnika, http://zriha.consulting/javni-nastup-i-medijski-trening/
I Maruša na ovu temu dodaje:
Bilo da nastupamo u medijima, držimo prezentaciju ili nešto treće, uvijek moramo pokušati biti autentični, biti ono što jesmo. Zvuči kao klišej, ali tako je. Često u takvim situacijama želimo ostaviti najbolji dojam, ali na kraju to dovede do toga da izgledamo neprirodno. Posljedica toga je da nam slušatelji ne vjeruju, ni nama ni našim porukama, ma kako one dobre bile.
A da bismo bili što uvjerljiviji, dodajmo našoj poruci osobnu priču, iskustvo u prvom licu. Svi vole priče, a kroz priču slušatelji se povezuju s nama.
Potrebno je imati na umu i kako je neverbalna komunikacija jednako važna kao i ono što govorimo. Kad smo nervozni, kad imamo tremu, naša neverbalna komunikacija nas odaje. U tim trenucima, ako ne uspijevamo kontrolirati naše tijelo, osmijeh je taj koji rješava mnogo stvari, tako je i u životu, i u javnom nastupu. Jednako tako moramo zapamtiti da naša energija, glas, položaj tijela – sve mora odavati našu strast oko onoga o čemu govorimo jer ako nema strasti u nama, kako očekivati da će publiku dotaknuti naše ideje.
I za kraj, kao i u većini stvari u životu, vježba je sve. Ako sada niste dobri u medijskim i javnim nastupima, možete postati. Nemojte, stoga, nikada odbijati pozive na prezentacije ili intervjue, vježbajte, pripremite se i s vremenom će biti sve lakše.
Ivana Alfier, koja je našim članicama i održala spomenutu edukaciju, je i iz svog iskustva prenijela da je trema normalna pojava, a trema se kaže najbolje rješava dobrom pripremom i češćim izlaganjem javnom govoru.
Trema može biti i pozitivna, daje nam gorivo, potrebnu energiju i fokus. Govori nam da je ono što radimo važno.
Dodaje, da kad je to moguće izjavu je uvijek bolje dati stojeći, s nogama čvrsto na zemlji. Tada i priprema snimateljske ekipe kraće traje, a i izjava.
Manje je više, zlatno je televizijsko pravilo i odnosi se i na verbalnu i neverbalnu komunikaciju. Slušajte novinarsko pitanje do kraja, ne gledajte u kameru i najvažnije recite na početku…ne ostavljajte „najbolje za kraj“.
I moja druga već spomenuta učiteljica, Martina Trboglav Podvorac je naglasila: Kako biste stvarno potaknuli svoju publiku na razmišljanje i akciju, prvo zagrijte sebe i svoje srce za ono što govorite i kome govorite. Možete fantastično naučiti kako upravljati svojom neverbalnom komunikacijom ili napraviti najzanimljivije slajdove, no ono što će doprijeti do vaše publike su vaše emocije – vaša strast i iskrena poruka „stalo mi je do vas i svim svojim srcem vam želim prenijeti ovu poruku.
-Dok pripremate prezentaciju, stalno promišljajte s kakvim stavovima, brigama, pitanjima i emocijama će vas slušati vaša publika. Zašto je za njih važna tema koju im želite prenijeti? Što će oni dobiti slušajući vas? Kako se njihov život i rad mogu obogatiti, ako poslušaju ono što imate podijeliti s njima? I govorite o tome.
-Najvažnije, ne zaboravite uživati. Uzmite dovoljno vremena za pripremu, vizualizirajte uspješnu prezentaciju, vježbajte pred prijateljima… no, jednom kada dođete pred publiku, otpustite sva očekivanja i budite prisutni, ovdje i sada. Uživajte u prilici da podijelite svoja razmišljanja, iskustva i znanja s drugima. Teško ćete impresionirati sve. No, ako dotaknete barem jedno srce, promijenili ste već cijeli svijet.
A ako se pitate, zašto su uvijek isti ljudi stalno u medijima (pa i ja sam među njima) tajna je jednostavna.
Uvijek sam im dostupna. Uvijek im brzo odgovorim. Ako slučajno to ne mogu, onda im nađem sugovornika. Dakle, tu sam im pri ruci, rješim im problem do kraja. Stavite se u njihovu poziciju. Naravno da im je takav pristup odličan.
I naučite govoriti jezikom medija – što je tu za njihove čitatelje, gledatelje, slušatelje. Olakšajte im posao.
A što vi imate od tog pristupa, pa uživajte u blagodatima besplatne promocije i pozicioniranja sebe kao relevantnog stručnjaka.
Kristina Ercegović – Poslovna savjetnica s 20 godina iskustva u malom poduzetništvu.
Foto: Business Cafe