Zdrav odnos
s novcem

Burnout ili sindrom izgaranja – kako ga prepoznati, spriječiti i izliječiti?

Burnout ili sindrom izgaranja – kako ga prepoznati, spriječiti i izliječiti?

Iscrpljenost, prevelike obaveze u poslovnom i privatnom životu, unutarnja praznina, tjeskoba, manjak entuzijazma i motivacije, smanjena radna učinkovitost, socijalna izolacija, bespomoćnost, različiti psihofizički simptomi. Zvuči poznato?

Burnout je jedan od većih izazova modernog društva koji narušava kvalitetu života mnogih pojedinaca, ali i društva općenito.

Prije 4,5 godine doživio sam teški oblik burnouta koji mi je u potpunosti promijenio život. Zdravstveni problemi, prekid radnog odnosa, financijska i materijalna nesigurnost, rastava braka, preseljenje, gubitak društvenog života, emocionalna kriza, neizvjesnost oko budućnosti. Sve kao rezultat burnouta čije posljedice, u manjoj mjeri, i nakon 4,5 godine i dalje osjećam.

Što je i kako nastaje burnout?

Burnout je stanje emocionalne, fizičke i mentalne iscrpljenosti kao posljedica čestog i dugotrajnog stresa. Stres je normalni i zdravi odgovor na ugrožavajuću situaciju koji nam omogućuje da uklonimo opasnost ili ju izbjegnemo (poznata borba ili bijeg reakcija).

Problem nastaje kada se taj odgovor prečesto aktivira i dugo traje. Aktivira se jer mnoge situacije u poslovnom okruženju (preveliki poslovni zahtjevi, manjak vremena, loši međuljudski odnosi, loša radna atmosfera…) i privatnom (partnerski odnosi, roditeljstvo, briga o drugima, zdravstveni problemi…) smatramo prijetnjom i stoga završimo u cjelodnevnom stresu. Dugotrajan stres iscrpljuje tijelo, dovodi do umora, iscrpljenosti i na kraju burnouta.

Foto: Pexels

Simptomi

Osobe koje su pred ili u burnoutu mogu imati široku lepezu simptoma kao što su:

  • tjelesni – pad imuniteta, glavobolje, probavni problemi, bol u mišićima i leđima, promjene u tjelesnoj masi, umor,
  • kognitivni – problemi s koncentracijom i pamćenjem, negativna razmišljanja, gubitak fokusa i pažnje,
  • emocionalni- tjeskoba, depresija, bespomoćnost, gubitak entuzijazma, manjak samopouzdanja i
  • bihevioralni – smanjena radna učinkovitost, izbjegavanja odgovornosti, društvena izolacija, ovisnička ponašanja.

Uzroci

Vanjski uzroci podrazumijevaju okidače u našem poslovnom i privatnom okruženju. Lošu situaciju na poslu, fizička i verbalna zlostavljanja, izazove partnerskog i roditeljskog života, briga o zdravlju i bliskim osobama je nešto što će mnogi doživjeti kao ugrožavajuće situacije i aktivirati stresni odgovor. Iako su vanjski uzroci itekako opravdani, unutarnji su puno važniji za nastanak burnouta.

Unutarnji uzroci predstavljaju naša uvjerenja skrivena duboko u našem nesvjesnom umu.

Npr. zbog okolnosti odrastanja imamo sklonost perfekcionizmu, poriv za spašavanjem drugih, slabe osobne granice, ulogu žrtve, pojačan egzistencijalni strah, preosjetljive smo osobe i doživjeli smo traume te kroz život idemo s nekim ili svim od sljedećih uvjerenja:

· Nisam dovoljno vrijedan/na.

· Nisam bitan/na, drugi su važniji.

· Moram biti savršen/a.

· Ne zaslužujem ljubav.

· Nemam se pravo zauzeti za sebe.

· Život nije siguran niti pravedan.

· Nemam povjerenja u druge, vjerujem samo sebi.

Na dobrom smo i bržem putu do burnouta. Vanjski uzroci jesu bitni, ali su sekundarni jer su samo okidači naše unutarnje priče.

Kako spriječiti burnout?

Možemo djelovati na nekoliko razina:

· Promjeniti vanjske okolnosti

Uključuju promjene radnih uvjeta, razgovor s nadređenima i kolegama, promjenu radnog mjesta, promjene nezadovoljavajućih životnih okolnosti u privatnom životu.

· Promijeniti uvjerenja

· Promijeniti misli, emocije i ponašanja

U tomu nam mogu pomoći razne tehnike opuštanja, fizička aktivnost, zdrava prehrana, hobiji, druženje s bliskim ljudima i odmor.

Najbolji je kombinirani pristup jer je sveobuhvatan, a ključna riječ je promjena. Nažalost, mnogi nisu spremni za životne promjene zbog uloge žrtve, izbjegavanja odgovornosti, nesigurnosti koja ide uz promjene i straha od novoga što ih dugo drži na mjestu i produbljuje probleme vezane uz burnout.

Kako se nositi s burnoutom kada se dogodi?

Ako se burnout ipak dogodi, sve navedeno o sprečavanju i dalje vrijedi, ali postoje i dodatne okolnosti koje se moraju uzeti u obzir.

Kod osoba u burnoutu radi se o teškoj iscrpljenosti i mnoštvu psihofizičkih simptoma s kojima osoba teško može obavljati svakodnevne obaveze. Stoga je osobi u burnoutu potrebno određeno povlačenje iz svakodnevnih obaveza, a ponekad i napuštanje radnog mjesta.

To može izazvati dodatne probleme poput financijske nesigurnosti, narušavanja partnerskog i društvenog života, ali bez povlačenja teško da se tijelo i um mogu u potpunosti oporaviti. Pomoć drugih (prijatelja i terapueta) je neophodna jer teško možemo sami se boriti s takvom izazovnom životnom situacijom.

Zaključak

Burnout, kao i sve životne krize, uzrokuje preispitivanje nas samih i života kojeg vodimo. Ako se nalazimo pred ili u burnoutu, znači da nam dotadašnji život nije odgovarajući, barem u nekim segmentima. Ako ga prihvatimo na zreli način i napravimo određene životne promjene, može nam pomoći da pronađemo sebe, životnu strast i ispunjeni život.

Društvo, pogotovo poslovno okruženje i zdravstveni sustav bi trebali podići svjesnost o problemima burnouta i puno ozbiljnije pristupiti tom problemu. Parcijalna, površinska i simptomatska rješenja nisu dovoljna jer sve više ljudi pate od burnouta zbog čega poslovni svijet trpi gubitke na svim razinama (učinkovitost, financije, ljudski resursi, imidž), dok zdravstveni sustav postaje sve više opterećen bez zadovoljavajućih rješenja za probleme burnouta.

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Kako napisati kvalitetno priopćenje za medije?

linkedin-profil

Ako tražite posao, pazite na ove 3 tipične greške na LinkedInu

Koliko koštaju estetski tretmani?

Prijava za članice

Pretraga

znn