Zdrav odnos
s novcem

Angažirajte stručne financijske savjetnike i odvjetnike, počnite se pripremati na vrijeme i ne zaboravite se odmoriti

konferencija2 min

Angažirajte stručne financijske savjetnike i odvjetnike, počnite se pripremati na vrijeme i ne zaboravite se odmoriti

Održana prva regionalna konferencija Kako prodati firmu?

Da je prodaja poduzeća složen i izazovan sastavni dio života poduzetnika, dokazala je prva regionalna konferencija koju je tvrtka Business Cafe i portal Žene i novac organizirala u suradnji s Deloitte Hrvatska u Westin hotelu u Zagrebu.

Konferencija je započela financijskim i pravnim aspektom prodaje poduzeća, a stručni osvrt vezan uz procjenu vrijednosti poduzeća definirao je Vjeran Buljan, menadžer u Deloitteovu odjelu financijskog savjetovanja.

Vjeran je pokazao tri načina kako poduzetnici mogu utvrditi vrijednost svojih poduzeća, dohodovni, tržišni i troškovni, navodeći detalje, prednosti i mane svakog pristupa. Nemojte zaboraviti na radni kapital, investicije, kontrolu, održivost, ali i rizik Države te rizik male firme – upozorio je sve prisutne koji razmišljaju o prodaji.

vjeran buljan deloitte min

Foto: Vjeran Buljan

Lena Habuš, partnerica u Deloitteov-u odjelu financijskog savjetovanja osvrnula se na izgled kupoprodaje iz kuta konzultanata. Ovo je za Vas emotivna odluka jer Vaš rad dijelite ili ostavljate drugima – objasnila je Lena.

Jednako tako, naglasila je kako su u procesu prodaje poduzeća ključne tri faze: faza pripreme u kojoj je potrebno definirati spremnost na prodaju poduzeća, faza dubinskog snimanja koja obuhvaća pripremu podataka i rješavanje potencijalnih i postojećih problema u poduzeću te potpisivanje kupoprodajnog ugovora. Često se druga faza zanemaruje ili uzima zdravo za gotovo. Ne zaboravite da je važno riješiti što više postojećih problema u poduzeću jer svaki problem smanjuje prodajnu vrijednost – naglasila je Lena.

lena habus deloitte min

Foto: Lena Habuš

Ozren Kobsa, odvjetnik i partner Odvjetničkog društva Krehić & Partneri objasnio je zašto je važno imati dobre odvjetnike u postupku prodaje poduzeća. Vlasnici obiteljskih poduzeća najčešće odlučuju u potpunosti izaći iz poduzeća potaknuti mišljenjem drugih članova obitelji – objasnio je Ozren.

Također je naveo kako je u procesu prodaje poduzeća ključno definiranje planova i poslova, mogućnost postojanja ovisnosti o drugim organima i slično. Najvažniji dokument u ovom procesu je Ugovor o prodaji kojim su, osim ugovornih strana, pokriveni načini isplate, izjave jamstva koji se referiraju na trajanje i moguće ograničenosti, načini upravljanja novog vlasnika i drugo, zaključio je Ozren.

ozren kobsa krehic i partneri, deloitte legal min

Foto: Ozren Kobsa

Kristina Ercegović, vlasnica Business Cafe-a i portala Žene i Novac s vlastitim iskustvom prodaje dva poduzeća, ugostila je četiri gosta koji su i sami iznijeli iskustva prodaje firme.

Luka Abrus prodao je agenciju Five i naveo kako mu je trebalo nekoliko mjeseci nakon prodaje da postane svjestan te odluke. Navodi kako je u tom procesu učio na prijašnjim greškama. Na pitanje što bi poručio svima koji razmišljaju o prodaji poduzeća, rekao je: važno je znati što želite za sebe i što taj novac znači za Vas. Postavite si pitanja: zašto bi trebao prodati poduzeće i koje su prednosti, a koji su nedostaci ovog velikog koraka?

Promjene na tržištu dovele su Maju Jelisić Cooper na odluku o prodaji Klasik TV-a. Najviše sam se veselila zatvaranju kredita i u tom trenutku sam shvatila koliki se veliki korak dogodio – rekla je Maja. Također je navela da je u procesu prodaje poduzeća ključan financijski savjetnikNe štedite i ne mislite da možete sve sami. Financijski savjetnik je važan i može Vam puno pomoći, objasnila je.

Treći je svoju inspirativnu priču podijelio Stevica Kuharski, nekadašnju vlasnik Locodels-a. Ideju o prodaji poduzeća dobio sam na Havajskoj plaži. Na svoju firmu nikad nisam gledao kao na svoje dijete, već kao na produkt – istaknuo je Stevica.

Također je naveo kako je u radu i potencijalnoj prodaji ključan dobar tim ljudi koji raspolaže različitim znanjima i iskustvom. U procesu prodaje morate znati tko je kupac. Ukoliko je riječ o već postojećem poduzeću, morate znati tko je trenutni vlasnik i kakve želje i ciljeve imaju zaposlenici, zaključio je

Natko Sertić, partner u Poreznom odjelu Deloitte-a istaknuo je kako se nikada ne mogu eliminirati rizici prodaje.

U procesu prodaje firme, važno je uzeti vrijeme od barem godinu dana i osigurati dobre savjetnike – istaknuo je Natko. Navodi kako se najčešći rizici mogu podijeliti na operativne, odnosno lošu pripremu te rizici vezani uz olako shvaćanje prodaje.

Ponekad ljudi pomisle da mogu sve riješiti sami i da će sve proći glatko, ali ne zaboravite da Vas mogu zateći porezi i drugi troškovi, dodao je.

panel abrus jelisic kuharski ercegovic sertic min

Stevica Kuharski, Maja Jelisić Cooper, Luka Abrus, Natko Sertić i Kristina Ercegović

Svi su poduzetnici s iskustvom prodaje poduzeća poručili – Prodaja poduzeća je složen, emotivan i važan i poslovni i privatni proces u životu poduzetnika koji se na to odluči, neovisno o razlozima koji ga na to potaknu, a kad do toga dođe, ključno je započeti pripremu cijelog procesa na vrijeme i angažirati stručne financijske savjetnike i odvjetnike da ga u tom procesu učinkovito vode.

Za poduzetnike je važno i napraviti dobru introspekciju i postati svjesni tko su bez svoje firme, što žele dalje, ali i da se ne zaborave odmoriti nakon tako velikog uspjeha i životnog i poslovnog događaja.

Medijski pokrovitelji: Žene i Novac, Telegram grupa, Jutarnji list, Media Marketing, Poduzetnik
Sponzori: Saop d.o.o./Minimax i slastičarnica M&M

Foto: Josip Živković – Šupuk

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

10 poslova koje možete raditi od kuće

ivana stanić

Kako Ivana Stanić pomaže malim biznisima da rastu uz pomoć virtualne asistencije

Kako muškarci biraju automobil, a kako žene? Ako žene kupuju više automobila, zašto je dizajn i dalje tako “mačo”?

Pretraga

znn