Zdrav odnos
s novcem

Angažirajte stručne financijske savjetnike i odvjetnike, počnite se pripremati na vrijeme i ne zaboravite se odmoriti

konferencija2 min

Angažirajte stručne financijske savjetnike i odvjetnike, počnite se pripremati na vrijeme i ne zaboravite se odmoriti

Održana prva regionalna konferencija Kako prodati firmu?

Da je prodaja poduzeća složen i izazovan sastavni dio života poduzetnika, dokazala je prva regionalna konferencija koju je tvrtka Business Cafe i portal Žene i novac organizirala u suradnji s Deloitte Hrvatska u Westin hotelu u Zagrebu.

Konferencija je započela financijskim i pravnim aspektom prodaje poduzeća, a stručni osvrt vezan uz procjenu vrijednosti poduzeća definirao je Vjeran Buljan, menadžer u Deloitteovu odjelu financijskog savjetovanja.

Vjeran je pokazao tri načina kako poduzetnici mogu utvrditi vrijednost svojih poduzeća, dohodovni, tržišni i troškovni, navodeći detalje, prednosti i mane svakog pristupa. Nemojte zaboraviti na radni kapital, investicije, kontrolu, održivost, ali i rizik Države te rizik male firme – upozorio je sve prisutne koji razmišljaju o prodaji.

vjeran buljan deloitte min

Foto: Vjeran Buljan

Lena Habuš, partnerica u Deloitteov-u odjelu financijskog savjetovanja osvrnula se na izgled kupoprodaje iz kuta konzultanata. Ovo je za Vas emotivna odluka jer Vaš rad dijelite ili ostavljate drugima – objasnila je Lena.

Jednako tako, naglasila je kako su u procesu prodaje poduzeća ključne tri faze: faza pripreme u kojoj je potrebno definirati spremnost na prodaju poduzeća, faza dubinskog snimanja koja obuhvaća pripremu podataka i rješavanje potencijalnih i postojećih problema u poduzeću te potpisivanje kupoprodajnog ugovora. Često se druga faza zanemaruje ili uzima zdravo za gotovo. Ne zaboravite da je važno riješiti što više postojećih problema u poduzeću jer svaki problem smanjuje prodajnu vrijednost – naglasila je Lena.

lena habus deloitte min

Foto: Lena Habuš

Ozren Kobsa, odvjetnik i partner Odvjetničkog društva Krehić & Partneri objasnio je zašto je važno imati dobre odvjetnike u postupku prodaje poduzeća. Vlasnici obiteljskih poduzeća najčešće odlučuju u potpunosti izaći iz poduzeća potaknuti mišljenjem drugih članova obitelji – objasnio je Ozren.

Također je naveo kako je u procesu prodaje poduzeća ključno definiranje planova i poslova, mogućnost postojanja ovisnosti o drugim organima i slično. Najvažniji dokument u ovom procesu je Ugovor o prodaji kojim su, osim ugovornih strana, pokriveni načini isplate, izjave jamstva koji se referiraju na trajanje i moguće ograničenosti, načini upravljanja novog vlasnika i drugo, zaključio je Ozren.

ozren kobsa krehic i partneri, deloitte legal min

Foto: Ozren Kobsa

Kristina Ercegović, vlasnica Business Cafe-a i portala Žene i Novac s vlastitim iskustvom prodaje dva poduzeća, ugostila je četiri gosta koji su i sami iznijeli iskustva prodaje firme.

Luka Abrus prodao je agenciju Five i naveo kako mu je trebalo nekoliko mjeseci nakon prodaje da postane svjestan te odluke. Navodi kako je u tom procesu učio na prijašnjim greškama. Na pitanje što bi poručio svima koji razmišljaju o prodaji poduzeća, rekao je: važno je znati što želite za sebe i što taj novac znači za Vas. Postavite si pitanja: zašto bi trebao prodati poduzeće i koje su prednosti, a koji su nedostaci ovog velikog koraka?

Promjene na tržištu dovele su Maju Jelisić Cooper na odluku o prodaji Klasik TV-a. Najviše sam se veselila zatvaranju kredita i u tom trenutku sam shvatila koliki se veliki korak dogodio – rekla je Maja. Također je navela da je u procesu prodaje poduzeća ključan financijski savjetnikNe štedite i ne mislite da možete sve sami. Financijski savjetnik je važan i može Vam puno pomoći, objasnila je.

Treći je svoju inspirativnu priču podijelio Stevica Kuharski, nekadašnju vlasnik Locodels-a. Ideju o prodaji poduzeća dobio sam na Havajskoj plaži. Na svoju firmu nikad nisam gledao kao na svoje dijete, već kao na produkt – istaknuo je Stevica.

Također je naveo kako je u radu i potencijalnoj prodaji ključan dobar tim ljudi koji raspolaže različitim znanjima i iskustvom. U procesu prodaje morate znati tko je kupac. Ukoliko je riječ o već postojećem poduzeću, morate znati tko je trenutni vlasnik i kakve želje i ciljeve imaju zaposlenici, zaključio je

Natko Sertić, partner u Poreznom odjelu Deloitte-a istaknuo je kako se nikada ne mogu eliminirati rizici prodaje.

U procesu prodaje firme, važno je uzeti vrijeme od barem godinu dana i osigurati dobre savjetnike – istaknuo je Natko. Navodi kako se najčešći rizici mogu podijeliti na operativne, odnosno lošu pripremu te rizici vezani uz olako shvaćanje prodaje.

Ponekad ljudi pomisle da mogu sve riješiti sami i da će sve proći glatko, ali ne zaboravite da Vas mogu zateći porezi i drugi troškovi, dodao je.

panel abrus jelisic kuharski ercegovic sertic min

Stevica Kuharski, Maja Jelisić Cooper, Luka Abrus, Natko Sertić i Kristina Ercegović

Svi su poduzetnici s iskustvom prodaje poduzeća poručili – Prodaja poduzeća je složen, emotivan i važan i poslovni i privatni proces u životu poduzetnika koji se na to odluči, neovisno o razlozima koji ga na to potaknu, a kad do toga dođe, ključno je započeti pripremu cijelog procesa na vrijeme i angažirati stručne financijske savjetnike i odvjetnike da ga u tom procesu učinkovito vode.

Za poduzetnike je važno i napraviti dobru introspekciju i postati svjesni tko su bez svoje firme, što žele dalje, ali i da se ne zaborave odmoriti nakon tako velikog uspjeha i životnog i poslovnog događaja.

Medijski pokrovitelji: Žene i Novac, Telegram grupa, Jutarnji list, Media Marketing, Poduzetnik
Sponzori: Saop d.o.o./Minimax i slastičarnica M&M

Foto: Josip Živković – Šupuk

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Fokus na kvalitetu i društveno odgovorno poslovanje okosnica su strategije Sane – petu godinu zaredom donirali su najviše hrane u kategoriji malih i srednjih poduzeća

Boris Vukić: Cilj generacijske tranzicije jest da tvrtka bude bolja nego što je bila dok je bila u rukama osnivača

Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Prijava za članice

Pretraga

znn