Zdrav odnos
s novcem

Ana Šerić: Uživam u biznisu jer sam do sada ostvarila to da mogu raditi s kim želim. Taj osjećaj je neopisiv!

ana-šerić

Ana Šerić: Uživam u biznisu jer sam do sada ostvarila to da mogu raditi s kim želim. Taj osjećaj je neopisiv!

Ana Šerić je uspješna hrvatska poduzetnica i umjetnica. 2010. godine je pokrenula projekt jestive umjetnosti, odnosno Edible Art – iz kojeg trenutno proizlazi i BITE ART – jestivi suveniri, koje Ana naziva i načinom konzumiranja umjetnosti. Osim toga, Ana je i poznata po produkciji mnogih hrvatskih filmova, dok istovremeno redovno održava svoju edukaciju za izgradnju brenda, tj. biznisa za kreativce. Evo kako je Ana pokrenula svoj biznis, bolje rečeno – biznise, i kako je tekao njen poduzetnički put.

  • ŽIN: Kako ste krenuli u vlastiti biznis? Završili ste Akademiju, jeste li uvijek bili u poduzetničkim vodama?

Ana: Počela bih ovaj intervju na možda malo neobičan način, a to je da vam uz pomoć jednog našeg genijalnog umjetnika objasnim svoju ljubav prema umjetnosti i po mogućnosti da vas uvučem u taj svemir.

Jedan od meni najdražih umjetnika je na performansu u Vancouveru pred živom publikom davne 1978. – nadam se ne tako davne jer se radi o godini mog rođenja – sam sebi postavio pitanja na koje će odgovoriti 2010. Odvojite devet minuta i pogledajte intervju, bit će vam zanimljivo, obećajem.

Ja mislim da Ana iz vremena kada je završila Akademiju, Anu iz 2022. godine, ne bih ni pitala ništa o poduzetništvu jer joj to ne bi bilo na kraj pameti.

  • ŽIN: Recite nam nešto više o projektu Edibleart.

Ana: Edibleart je danas jedan od najpopularnijih hashtagova na internetu. U slastičarstvu se pojavom raznih suvremenih alata zaista dogodila revolucija. Ljudi stvaraju čuda. Doslovno. Torte su postale skulpture, a sitni kolači su danas brendirani.

Kada sam ja 2010. osmislila Edibleart doslovno se radilo – o jestivoj (edible) umjetnosti (art). Odnosno, ja sam predlagala da pojedete komadić umjetnosti i uživate u njoj – doživljavajući je prvenstveno kroz djelo autora za koje ste se odlučili.

Božićni kolači na sebi su imali djela suvremenih umjetnika. Moja je motivacija bila da vas putem kolača privučem da zapravo pogledate – obratite pažnju, a kada sam to uspjela, vi ste već bili unutra, zakačeni za umjetnost.

jestiva-umjetnost

Ljudi su se raspitivali – Koji je ovo autor?, Čiji je to rad? – i tako sam shvatila da na taj zapravo banalan način mogu ljudima približiti umjetnost. I Dalibor Martinis je bio na jednom kolaču sa svojim radom Obraćam vam se kao čovjek čovjeku.

Zamislite veliki išler na kojem se nalazi fotografija umjetnika koji gleda u vas na kojem piše dotično – e to je bio Edibleart.

Paralelno s tim počela sam gurati priču koja se kosi s načelima by Žene i novac, a to je da umjetnici zapravo jako malo zarađuju iako puno rade pa sam hipotetski predlagala da rade jestivu umjetnost pod geslom Neka jedu kolače. Ako ne prodaju kao što mnogi i neće – neka pojedu to što su napravili i tako si osiguraju egzistenciju. Sve je bilo dosta rubno i provokativno, ali iz toga je nastao BITE ART.

  • ŽIN: A što je Biteart?

Ana: BITE ART je koncept. Najjednostavnije rečeno – mi ne prodajemo četiri paprenjaka za 150 kn, nego prodajemo ideju.

Naša ideja je da je umjetnost vrijedna pažnje i da ju se kao takvu treba tretirati jer u konačnici svi imamo koristi od toga.

Vidjeli smo što se dogodilo za vrijeme lockdowna – ljudima na kraju krajeva najviše nedostaje umjetnost, glazba, koncert, izložba, interakcija koja ima smisla.

BITE ART surađuje s umjetnicima koji su ostavili traga. Mi pričamo priču o tome da je umjetnost tu među nama i da je dobro da smo je svjesni. Da ju podržavamo i da nakon dobre izložbe imamo o čemu razmišljati, baš kao i nakon dobre knjige. Osim toga kada nekom poklonite BITE ART, ostavljate dojam da mislite svojom glavom i da niste kupili prvo što vam je palo pod ruku.

Ne podržavam kineska licitarska srca za koja mnogi ni ne znaju od kuda ni zašto.

Na našim pakiranjima postoji link na web stranicu na kojoj se možete informirati o određenom autoru, o cijelom projektu itd. Moja je ambicija da ljudi i stranci nakon što su u rukama imali BITE ART krenu u komunikaciju s umjetnicima i u konačnici kupe njihovo djelo.

Umjetnost nije toliko skupa kako neki misle.

Zato im je želimo približiti. Ja želim da netko umjesto generičkog postera na zid stavi ili pokloni sliku, skulpturu, fotografiju ili autorsku grafiku koja košta oko 700 kn – nije nezamislivo.

Umjetnost se prodaje, ali mogla bi se prodavati i više kada bi umjetnici više radili na tom segmentu poslovanja (to je posao kao i slikanje, crtanje, kiparstvo…). Jer sve što radimo, a ne prodajemo, nije posao nego – hobi!

  • ŽIN: Gdje možemo kupiti ove kolačiće?

Ana: Kao prava ŽIN-ovka (Žene i novac) reći ću da je BITE ART najbolje kupiti od nas preko webshopa, marže maloprodajnih mjesta su velike i tu ih ne osuđujem jer oni imaju svoje troškove.

Od mjesta s kojima jako dobro surađujemo u Zagrebu, tu su: Domaći okusi u Radićevoj, Take me home u Tomićevoj i Witrina u Vlaškoj.

biteart

  • ŽIN: Imate miks kreativnih biznisa, npr. produkciju i snimanje, izradu umjetničkih keksića… Kako sve stižete i kako je to funkcionirati u više medija odjednom?

Ana: Ja sam snimateljica i montažerka. To su moje strasti i nešto što provjereno dobro radim jer sam u tom poslu već preko dvadeset godina i opstajem isključivo na bazi preporuke.

Za mene je snimiti dobar kadar kao naslikati sliku, isto je i s montažom – to je ljubav.

Freelancala sam godinama i svi koji tako rade znaju da nema te društvene mreže do tvoje životne koja će ti omogućiti posao. Montirala sam neke od najznačajnijih hrvatskih dokumentaraca i snimala za najgledanije emisije u produkciji HRT-a.

I baš zato što sam ispekla zanat, moja video produkcija već godinama uspješno surađuje i s ostalim klijentima koji znaju da će uvijek dobiti value for the money.

Specijalizirali smo se za promotivne videe za EU projekte, promo filmove za male i srednje tvrtke i kronike odnosno praćenja festivala i događanja koje treba dokumentirati. Radimo Muzički bijenale Zagreb zadnjih nekoliko godina i u tome iskreno uživam.

Osim toga, redovito radim i dokumentarce, tako sam nedavno s genijalnom novinarkom Silvanom Menđušić radila dokumentarac za GONG o INI koji je digao prašinu na više razina i time se baš ponosim.

Punk je u meni još uvijek jak i zato volim raditi takve stvari. Uživam jer sam do sada ostvarila to da mogu raditi s kim želim. Taj osjećaj je neopisiv!

  • ŽIN: Pokrenuli ste i edukaciju Biznis za kreativce. Napisali ste i jedan od najčitanijih članaka ove godine, a vezan za greške koje kreativci rade u svom biznisu. Imate li neke tips&tricks za kreativce koji imaju svoj biznis?

Ana: Edukaciju Uvod u business za kreativce sam pokrenula iz vrlo jednostavnog razloga, Naime, godinama me ljudi vuku za rukav da bi me pitali što i kako dalje.

S obzirom na to da sam ja nakon završene Likovne akademije pokrenula vlastiti brend koji opstaje (mislim na BITE ART) – mnogi prijatelji, prijatelji mojih prijatelja, poznanici i poznanici mojih poznanika me često zovu da me pitaju za savjet. Jasno je da to nisu savjeti od pet minuta, nego razgovori od barem sat vremena gdje ti netko mora objasniti o čemu se radi pa ti onda s njom ili njim brainstormaš i daješ savjete.

Nakon toga – slijede i telefonski pozivi vezani uz konkretne situacije i sve na kraju više liči na coaching nego na kratku kavu. To je super i ja zapravo volim takva druženja, no uz svoja tri posla i isto toliko djece stvarno nemam vremena za sve te kave i razgovore.

Zato sam pokrenula edukaciju Uvod u business za kreativce na kojoj prolazimo osnovne pojmove i organizacijsko prezentacijske vještine koje su ključne za uspješno poslovanje, bila to izrada keramičkih šalica, skulptura ili slika na platnu. Na edukaciji prolazimo i kroz primjere i brendove polaznika, ja se pripremim tako da pregledam njihove društvene mreže, web stranice ili što već imaju pa radimo na konkretnim primjerima. Naravno, ako se oni slože.

ana-šerić

Specifičnost edukacije je što i sama dolazim iz te branše pa jako dobro znam u kakve zamke kreativci lako upadaju, s kakvim predrasudama se nose i kakva ograničenja često sami sebi nameću.

Za mnoge je veliki izazov uopće odrediti koji je oblik poslovanja za njih najbolji. Je li to obrt, autorski ugovor, RPO ili d.o.o.

Na žalost, od umjetničkih škola, akademija preko strukovnih udruženja pa nadalje, nigdje se ne radi na tom da se učenicima, studentima ili članovima objasni koje su im sve opcije i što je dobro, a što loše za njih konkretno.

Ne postoji osnovna financijska pismenost. Mnogi nemaju čak ni mentalni poslovni plan, a samim time ni ideju kako će živjeti od svojih ruku djela. S godinama se nagomilavaju problemi i frustracije pa često tek u srednjim godinama postaju svjesni toga da ih dosadašnje greške koštaju.

Ima dosta i prodaje na crno, a uzrok tome je ponovo neinformiranost i vječita paranoja da nam država stalno nešto krade.

Osim edukacije, u grupi sam pokrenula live razgovore koje su članovi grupe iz šale nazvali Ponedjeljkom u 10 aludirajući na Stankovićevu emisiju nedjeljom, u kojima ćemo kroz razgovore s kreativcima, poduzetnicima i računovođama rješavati neke nedoumice ili jednostavno slušati o inspirativnim pričama drugih.

Sve mi je to kao kreativki jako blisko i mogu se poistovjetiti s ljudima na edukaciji, istinski ih razumijem, pogotovo zato što sam se i sama na vlastitim greškama opekla što sam jako skupo platila. Samo zato što se nisam pravovremeno i dovoljno dobro informirala. No, to je također dio cijele priče i nije neka drama ako smo iz greške nešto naučili, zar ne?

Do sada sam i sama uložila jako puno novaca u edukaciju i u budućnosti je to nešto u što ću sigurno ulagati. Završila sam ih jako puno što besplatnih, što plaćenih, na razno razne teme, što god mi se činilo potrebno i zanimljivo.

Evo konkretno Kristina i ova grupa su mi pomogle da shvatim mnoge stvari o životu i poslovanju za koje nisam znala da o njima uopće treba razmišljati. A treba…

  • ŽIN: Što mislite da je onda ključno za uspjeh u poduzetništvu?

Ana: Zapravo mislim da je tajna uspjeha u poduzetništvu da ne postoji ni uspjeh ni neuspjeh. Ako si dovoljno hrabar (mislim da je to ključno) onda samo ideš, pa nekad uspije, a nekad ne. Ali ništa nije permanentno. Jer takvo je poduzetništvo. Uspjeh je ako ne odustaneš .

Foto: privatna arhiva Ane Šerić

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Drugima smo prvo ludi, kasnije kad ostvarimo svoje ideje, onda smo im vizionari: Održan 11. poslovni retreat Žene i novac VIP kluba u Mokrin house-u

Održivost, inovacije i snaga obiteljskog biznisa! 9. regionalni poslovni skup poduzetnica – “Žene i točka”

Kako potrošiti manje u kupovini

Kako pametno trošiti: Uz ovu besplatnu aplikaciju uštedite i do 200 eura mjesečno u kupovini

Prijava za članice

Pretraga

znn