Za ostvarivanje uspjeha i konkurentnosti u poslovanju, današnji poljoprivrednici posvećuju više vremena poslovnom odlučivanju i razvijanju menadžerskih sposobnosti nego u prošlosti. Suvremena mehanizacija, usvajanje novih i inovativnih tehnologija, promjene opsega proizvodnje, osiguravanje investicijskih sredstava i povećani poslovni rizici čimbenici su koji poljoprivredu stavljaju na položaj osjetno dinamičnije djelatnosti.
Kod uspostave bilo koje proizvodnje, pa tako i poljoprivredne, važna je uspješnost poslovanja koja se vodi određenim mjerilima.
Tri osnovna mjerila uspješnosti poslovanja
1. Proizvodnost rada – omjer utroška ljudskog rada u odnosu na količinu učinka odnosno proizvedenog proizvoda/usluge
2. Ekonomičnost – odnos između učinka i utrošenih proizvodnih čimbenika zapravo pokazuje u kojoj mjeri se resursi koriste racionalno
3. Rentabilnost (profitabilnost) – ekonomsko mjerilo uspješnosti iskazano odnosom poslovnog rezultata (profita) i uloženog kapitala.
Farm management
Za uspostavu poljoprivredne proizvodnje, važno je razviti određenu strategiju upravljanja – tzv. farm management.
To je djelatnost koja se bavi odlukama koje utječu na rentabilnost (profitabilnost) poljoprivrednog gospodarstva kroz organiziranje zemljišta, radne snage i kapitala, kao i kroz primjenu tehničkog znanja i vještina.
Strategija upravljanja i njene funkcije
Strategija upravljanja se pritom bazira na nekoliko funkcija, uključujući:
1. Planiranje – potrebno je odrediti jasne ciljeve poslovanja, količinu raspoloživih resursa (financijski kapital, voda, zemljište, mehanizacija, ljudski resursi i slično…), analizirati mogućnosti alokacije financijskih i ljudskih resursa u različitim fazama poslovnog procesa te detektirati potencijalna alternativna rješenja za dostizanje zacrtanih ciljeva.
2. Organizacija – nužno je izgraditi i uspostaviti kvalitetne odnose između pojednih organizacijskih jedinica (neovisno radi li se o unutarnjim ili vanskim jedinicama) s ciljem povećanja efikasnosti gospodarstva.
3. Upravljanje – neovisno o tome radi li na gospodarstvu jedan ili više zaposlenika, nositelj gospodarstva treba posvetiti pažnju i tehnikama upravljanja ljudskim resursima kako bi svatko od uključenih dao svoj maksimum za ostvarivanje zajedničkog cilja.
4. Kontrola – ostvarenih rezultata, kao i usporedba ostvarenih i planiranih vrijednosti proizvodnje ili prodaje.
Prema dosadašnjem iskustvu, mogu reći kako su uspješnija ona poljoprivredna gospodarstva koja znaju odgovore na sljedeća pitanja:
- Koje proizvode gospodarstvo želi proizvoditi i u kojim količinama?
- Koji ulazni resursi su pritom potrebni, u kojim količinama te u kojim fazama proizvodnog procesa?
- Na koji način će se poslovanje financirati do trenutka ostvarenja prvih i konkretnih prihoda?
- Na koji način te kojim kanalima će gospodarstvo plasirati proizvode na tržište?
SWOT analiza u poljoprivrednoj proizvodnji
Za odabir idealne strategije za ostvarenje željenog cilja, poželjno je napraviti SWOT analizu koja će nam dati izvrstan uvid u vanjske i unutarnje čimbenike koji imaju utjecaja na uspješnost poslovanja. SWOT analiza pomaže nam u identificiranju povoljnih i nepovoljnih okolnosti koje se iskazuju kroz mogućnosti, slabosti, prilike i prijetnje.
6 ključnih elemenata za planiranje uspješne poljoprivredne proizvodnje
Iz dugogodišnjeg iskustva pripreme poslovnih plana i analize profitabilnosti poljoprivredne proizvodnje u Hrvatskoj, ali i Europi, mogu reći kako je ovih 6 elemenata ključno za planiranje uspješne proizvodnje:
1. Upravljajte operativnim rizicima – potrebno je uskladiti troškove sa stvarnim prihodima kao i ulagati u osiguranje proizvodnje s obzirom na, u zadnje vrijeme, učestale prirodne nepogode (mraz, suša, poplave, potresi),
2. Stavite fokus u proizvodnji – bolje je proizvoditi manji broj kultura kvalitetnije ili proizvoditi manju količinu proizvoda koja pritom može dobiti bolji tretman i time postići višu cijenu
3. Razumite brojke iza svoje proizvodnje – pratite podatke koji se formiraju u kalendarskoj i vegetacijskoj godini i na kraju godine analitički promotrite da li postoji prostora za napredak,
4. Udruživanjem smanjite određene troškove – udruživanjem u zadrugu ili proizvođačku organizaciju možete dugoročno smanjiti operativne (npr. povlaštena cijena repromaterijala za članove) ali i investicijske troškove (npr. strojni prstenovi),
5. Poradite na stvaranju dodane vrijednosti za vaše klijente – kroz razumijevanje potreba potrošača, ali i analizu tržišnih trendova i razvoj korisničke službe,
6. Angažirajte stručnjake – koji imaju specijalizirano znanje i mogu brzo pomoći u rješavanju različitih vrsta izazova (npr. knjigovođe, porezni savjetnici, odvjetnici, konzultanti)
Foto: Pexels