Zdrav odnos
s novcem

20 stavki kod analize poslovanja: Kako ih pretvoriti u konkretne korake u odlučivanju?

Analiza-Poslovanja

20 stavki kod analize poslovanja: Kako ih pretvoriti u konkretne korake u odlučivanju?

Razumijevanje i interpretiranje financijskih izvještaja (Bilanca i Račun dobiti i gubitka) ima ključnu ulogu pri donošenju kvalitetnih strateških i operativnih odluka te ih je potrebno znati interpretirati i analizirati.

Bitno je znati koje informacije pružaju pojedini izvještaji jer iste određuju odnose prema kreditorima, dobavljačima, klijentima, konkurenciji… Slijedom toga, o njima ovisi mogućnost dobivanja kredita, ulaganje investitora, visina porezne obveze i ukazuje nam što se događa u našoj djelatnosti.

Zato je ključno vidjeti u kojim segmentima financijskih izvještaja možemo izvući ključne informacije vezane uz poslovanje.

U nastavku slijedi niz natuknica. Pročitajte ih više puta. Nadam se da će vam pomoći u analizi vašeg poslovanja.

19 stavki kod analize poslovanja

1. Financije i računovodstvo u principu nisu zaduženi za analizu poslovanja, ono samo pomaže u obradi podataka koje bi onda trebao koristiti CEO – i zato je nužno da zna pročitati temeljne financijske izvještaje, da poznaje osnovne financijske elemente i pokazatelje na temelju kojih će donositi poslovne odluke.

2. Nužna nam je dobra informacijska tehnologija i dobar poslovni program, kao i poznavanje excela – brojevi i informacije su brutalno istiniti.

3. Biznisom upravljamo tako da uvijek uspoređujemo podatke u istom vremenskom periodu – na tjednoj, mjesečnoj, tromjesečnoj, godišnjoj razini.

Dobro je i pratiti neku veličinu na temelju neke bazne veličine, npr. super godina ili uspoređivati tekuću godinu i prethodnu. Znači, preporuka je – uvijek imati nešto za usporedbu, a interpretacija pokazatelja sigurnosti i uspješnosti najbolje se utvrđuje promatranjem kretanja u trogodišnjem razdoblju.

4. Nužno je napraviti plan bilance i RDG te onda, na kraju izvještajnog razdoblja, vidjeti koliko se od toga odstupilo i što je i koliko ostvareno u odnosu na plan.

5. Svaka djelatnost ima svoje specifičnosti i zato je bitno usporediti se s konkurencijom i znati pročitati njihove izvještaje, kao i svojih kupaca i dobavljača.

Pratiti njihove poteze, pogledati što se događa u našoj djelatnosti – tako se bolje priprema na vanjske okolnosti. No, prije analiziranja bilance i RDG-a, svakako pročitati bilješke uz financijske izvještaje (posegnuti za njima u Sudskom registru Trgovačkog suda, sastavni su dio završnog računa).

6. Za analizu su ključne računovodstvene politike, svako bi ih poduzeće trebalo napisati i držati ih se.

7. Poduzeće treba biti u kondiciji i spremno odgovoriti na vanjske opasnosti – inflacija, kriza, prekomjerni porezi i davanja… Biti svjesni rizika i pripremiti se, biti svjesni što se dešava. Svaka latentna opasnost kad-tad postane veliki poremećaj i nikad je ne smijemo zanemariti. Voditi računa o pokazateljima koji na to upućuju, a kad se promatraju pokazatelji uvijek pogledati da li je na to utjecao brojnik ili nazivnik

8. Vrijednosti i pokazatelje promatrati u okviru konkretne djelatnosti i specifične situacije.

9. Investirati u ljude! Pratiti kakav je odnos prihoda, troška plaće i dobiti u odnosu na broj zaposlenika.

10. Paziti da nam kod rasta prihoda previše ne narastu rashodi, ne pojedu dobit i odvedu nas u gubitak.

11. Pogledati stope rasta i zaokružiti ono što je posebno istaknuto ili odskače od prosjeka, posebno potraživanja, obveze i dobit.

12. Nije dobro da raste samo imovina, a ne i prihodi.

13. Vrijednost firme gleda se kroz vrijednost imovine, a ne kapitala.

14. Novac na žiro računu – zaključiti od kuda je došao, kako je generiran.

15. Zlatno pravilo financiranja = 50% vlastitog kapitala i 50% tuđeg (obveze)

16. Zlatno pravilo likvidnosti = dugotrajnu imovinu treba financirati iz dugoročnih izvora

17. Parretovo pravilo (20/80) – 20% uloženog vremena donosi 80% ukupnog rezultata. U prosječnom poduzeću 80% prihoda postiže se od prodaje 20% kupaca, itd.

18. Načelo opreznosti – bolje niže vrednovati i podcijeniti poslovni rezultat nego ga precijeniti i donositi preambiciozne odluke

19. Porezni nadzor posebno gleda informacijski sustav, primjenu računovodstvenih standarda i kontrolira porez.

20. Promotriti gdje postoji prostor za računovodstvene i porezne manipulacije te kako ih izbjeći.

Obavezno na kraju godine u poslovnim knjigama kreirati ispravak vrijednosti zaliha i potraživanja (ako je moguće) i provjeriti troškove jer se na tim pozicijama skriva prostor za (ne)hotično lažiranje financijskog rezultata. Paziti!

Ovo je ukratko o analizi i financijskim pokazateljima te kako ih pretvoriti u konkretne korake u odlučivanju.

Financijske izvještaje prvo je potrebno sagledati u cjelini, promotriti povezanost računovodstvenih kategorija te financijske pokazatelje iskoristiti za donošenje konkretnih odluka.

Nakon ove analize i promatranja cjeline, slijedi daljnja, dubinska analiza svake pojedine stavke koja nam otkriva stvarno poslovanje tvrtke, eventualne skrivene činjenice bitne za poslovanje i procjenu vrijednosti poduzeća, donošenje ključnih odluka te kako prepoznati računovodstvene i porezne manipulacije.

O tome više u sljedećoj kolumni.

Piše: Mare

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Otvorene prijave za edukaciju “Marketing malih proizvođača”

Poduzetnica Janja Pavetić zaslužna je za novo izdanje Ideje doma – vodeće regionalne platforme za ljubitelje dizajna interijera

Održan 71. Business cafe u Zagrebu: Otkrili smo gdje je novac i kako do njega

Pretraga

znn