Primjer prvi: Uber ima jako puno korisnika koji najčešće ne potroše veliki iznos po vožnji. To može značiti da će u slučaju pogreške pri izvođenju usluge imati jako veliki broj sudskih postupaka male vrijednosti.
Primjer drugi: Dizajner interijera je odradio svoj posao, došlo je do poplave, požara i dr. slične štete u interijeru. Odgovara li dizajner interijera za to?
Primjer treći: Dizajner interijera se obvezao završiti svoj posao do određenog datuma kako bi apartman bio spreman za iznajmljivanje do početak sezone. Razbolio se, rokovi su prekoračeni. Apartman nije gotov do početka sezone, gosti ne mogu doći vlasniku apartmana i vlasnik želi od dizajnera potraživati iznos novca koji se trebao dobiti od gostiju koji nisu došli. Hoće li dizajner biti dužan platiti tu štetu?
Primjer četvrti: Gost se poskliznuo u restoranu i slomio nogu. Ima troškove liječenja, a onda i smanjenu zaradu jer ne može raditi. Odgovara li vlasnik restorana za to?
Kako spriječiti sra*a u poslovanju?
Vrstom ugovora koja se zove opći uvjeti poslovanja koje poduzetnik unaprijed priprema za neodređeni broj kupaca. Ima ih svaki ozbiljan poduzetnik koji posluje s puno kupaca.
Opće uvjete poslovanja pronaći ćete kod Ubera, Bolta, Wolta, Ikee, banaka, osiguravajućih društava, leasing društava, web shopova, obratite pažnju. Uvjeti poslovanja web shopa mogu se razlikovati od uvjeta poslovanja u brick and mortar trgovini. Naravno, uvjeti korištenja web stranice razlikuju se od općih uvjeta poslovanja. Osim trgovina, opće uvjete poslovanja može imati i svaki drugi poduzetnik.
Svaki poduzetnik ionako sklapa ugovore sa svojim kupcima, bilo da su oni pisani ili usmeni. Opći uvjeti osiguravaju da su ti ugovori jednom pripremljeni kako treba, što mu štedi vrijeme i ostale resurse, štiti ga unaprijed predviđajući situacije koje se mogu dogoditi, stvaranjem procesa poslovanja koji su u njih ugrađeni, čime se poduzetniku olakšava da prati vlastito ispunjenje obveza prema kupcima – proces i obveze su za sve kupce iste.
Ako poduzetnik obavlja više djelatnosti odnosno prodaje više proizvoda ili pruža više usluga, opći uvjeti poslovanja se mogu pripremiti za svaku djelatnost, proizvod ili uslugu.
Opći uvjeti poslovanja Ubera u SAD-u određuju arbitražu kao način rješavanja sporova. Time zapravo Uber sprečava nastanak velikog broja sporova male vrijednosti i, povezano s time, velike troškove vođenja postupaka koji mu mogu nastati. To se zove i dobro upravljanje rizikom poslovanja – pravnim i ekonomskim i sprečavanja nepotrebnih troškova, gubitaka vremena i fokusa na poslovanje.
Što se sve može definirati općim uvjetima poslovanja?
Općim uvjetima poslovanja može se definirati što je točno predmet usluge koja se pruža, a čime će dizajner interijera jasno upoznati kupce da njegov rad ne ulazi u pitanje instalacija u interijeru niti da za njih odgovara.
Općim uvjetima poslovanja može se odrediti u kojim situacijama se rokovi mogu produžiti, postoje li opravdani razlozi za to i što će se u tom slučaju dogoditi.
Odgovornost za štetu zato što se gost ozlijedio može se ograničiti do određenog novčanog iznosa, a može se i isključiti za situacije kad npr. postoji jasna oznaka da je pod mokar (i time sklizak). Što mislite zašto u Americi i objektima kod nas u stranom vlasništvu postoji takva oznaka?
Foto: Pexels