Zdrav odnos
s novcem

Safet Husić: U centru naše misije je žena zato što vjerujemo da je osnažena žena stup i obitelji i društvene zajednice

Safet Husić: U centru naše misije je žena zato što vjerujemo da je osnažena žena stup i obitelji i društvene zajednice

Safet Husić direktor je organizacije MI-BOSPO specijalizirane za mikrokreditiranje i osnaživanje žena. Mikrokreditne organizacije su u Bosni i Hercegovini jako popularne dok ih u Hrvatskoj još uvijek nema. O čemu je točno riječi i koji je cilj takve vrste financiranja, pročitajte u nastavku!

  • ŽIN: Vi ste mikrokreditna fondacija i posvećeni ste plasmanu mikrokredita, s posebnim fokusom na žene klijentice. Nas često pitaju zašto Žene i novac jer novac je ipak univerzalna tema, pa ću i ja to vas pitati – krediti su univerzalna tema, zašto fokus na žene?

Safet: MI-BOSPO je prva organizacija u Bosni i Hercegovini, kada gledamo prema godini osnivanja, početku poslovanja, a započeli smo 1996. godine i tada u Bosni i Hercegovini nije bilo mikrokreditiranja. Pioniri smo u ovom poslu.

Od samog početka naša misija je plasman mikrokredita ženama. U centru naše misije je žena, odnosno ekonomsko osnaživanje žena zato što vjerujemo da je osnažena žena stup i obitelji i društvene zajednice. Misija se nije mijenjala i ne planiramo ju ni mijenjati. Naš primarni fokus je plasman kredita ženama i tako će ostati i u budućnosti.

Mogli bismo naširoko pričati o tome zašto fokus na žene, vođeni smo idejom da žene postanu ekonomski neovisne, ravnopravne u društvu i vjerujemo da samo to dovodi do prosperiteta svakog društva, pa tako i našeg. Žene su poduzetne, kreativne, a tradicija naših prostora je da žene pretežno rade poslove i radile su poslove koji se nisu mogli ekonomski kvantificirati. Ovdje mislim na kućanske poslove, brigu o obitelji, rad na poljoprivrednim imanjima.

Danas se to mijenja i dobro je što se mijenja. Slažem se da je univerzalna tema, a MI-BOSPO u svom poslovnom konceptu dajemo doprinos i trudimo se dati što kvalitetniji i snažniji doprinos ekonomskom osnaživanju žena. Vjerujemo u poduzetništvo žena, njegov značaj za ekonomiju. I da, MI-BOSPO zaista vjeruje u žene.

  • ŽIN: Kad pričamo o mikrokreditima, koji su to iznosi u pitanju? Po čemu se razlikuju od običnih, redovnih kredita?

Safet: Iznos mikrokredita u Bosni i Hercegovini definiran je Zakonom o mikrokreditnim organizacijama i za mikrokredite maksimalni iznos je 10.000 KM, odnosno cca 5.000 EUR. Postoje i mikrokreditna društva i u društvima je maksimalni iznos 50.000 KM.

MI-BOSPO je zaklada, ali smo u procesu osnivanja i Mikrokreditnog društva. Mikrokredite u odnosu na bankarske kreditne proizvode razlikuje najviše metodologija obrade i pristupa mikrokreditu. Naime, mnogi klijenti mikrokreditnog sektora nemaju pristup bankarskim kreditima, u tom smislu mikrokreditni sektor je dosta inkluzivniji u usporedbi s bankarskim sektorom. Zatim, tu je i pitanje potrebnih garancija i brzina realizacije zahtjeva.

Suština i svrha mikrokreditiranja je omogućiti pristup osobama koje nemaju pristup komercijalnim, bankarskim, uslugama i mi smo puno utjecali na financijsku inkluziju stanovništva u zemlji.

  • ŽIN: Zašto je to postalo tako popularno u BIH, a mi to u RH nemamo? Što mislite da je tome razlog?

Safet: Ja bih prije rekao da je potrebno i da je potreba diktirala i proizvela popularnost, ako ćemo koristiti termin popularnost. U smislu prihvaćenosti od strane klijenata, glas naših klijenata je izuzetno pozitivan. Klijenti nas cijene te se u tom kontekstu slažem da možemo reći da je popularan mikrokredit odnosno mikrokreditiranje u Bosni i Hercegovini.

Ono što je klijentima naročito znači kada je mikrokreditiranje u pitanju je dostupnost. To diktira zakonski okvir Republike Hrvatske. U Hrvatskoj postoji mikrokreditiranje prema Zakonu o kreditnim unijama, koji funkcionira kroz rad štedno kreditnih unija, iako se razlikuje u odnosu na mikrokreditiranje u Bosni i Hercegovini, unije imaju i druge usluge kao što su mjenjački poslovi, rad sa depozitima. U Bosni i Hercegovini nemamo mogućnosti za druge usluge osim plasmana mikrokredita, a imamo znanje i potencijal i vjerujemo da će doći vrijeme kada će se širiti opseg naših usluga.

  • ŽIN: Što se tim kreditima može postići?

Safet: Ne postoji iznos kredita odnosno iznos novca kojim se nešto ne može postići i ne može puno postići. Vjerujte da se može puno postići i da je veliki broj naših klijenata postiglo puno i to je ono što nas posebno motivira i daje nam inspiraciju za sve naredne korake i pothvate.

Veliki broj klijenata je upravo mikrokreditima pokrenuo biznis, poslovnu aktivnost, bilo da je to sektor usluga, poljoprivrede, trgovine pa i proizvodnje, ulaganja su vršili kontinuirano. Brojni su klijenti od malih obima registrirali biznise, neki su i prerasli mikrokredite i sada vode velike biznise i klijenti su poslovnih banaka.

Imamo mnogo klijenata koji nam se sami jave i kažu: od mikrokredita sam postepeno kuću sagradio, ali se isplatilo, zatim još mnogo toga kada je u pitanju obrazovanje djece, ali i druge životne potrebe iz domena podizanja kvaliteta života.

U ovom periodu stopa inflacije odražava se i na iznos kredita jer istim iznosom manje se može napraviti te klijentima trebaju i veći iznosi kredita. MI-BOSPO teži uvijek da pronađe najbolja rješenja i spremni smo u svakom momentu odgovoriti na zahtjeve i potrebe klijenata.

  • ŽIN: Tko uzima takve kredite i za što najčešće?

Safet: MI-BOSPO plasira kredite i muškarcima i ženama, ali su žene fokus i razvijamo posebne kreditne linije za žene, kao i nefinancijske usluge kad god smo u mogućnosti. Uvijek kada vidimo potrebu, mi pronađemo i mogućnost.

Dalje, plasiramo kredite i pravnim licima i obrtima. To su također posebne kreditne linije. Naše kredite koriste poduzetne žene i muškarci, zatim žene i muškarci koji su zaposleni te pravna lica. Poduzetnici, pravna lica, obrtnici, registrirani poljoprivrednici kredite uvijek ulažu u razvoj poslovne djelatnosti. To su obrtna i osnovna sredstva, nerijetko i modernizacija poslovanja.

Zaposleni klijenti segment je koji također ima pristup kod nas. Najčešće koriste za stambene potrebe ili potrebe domaćinstva u smislu podizanja kvaliteta života.

  • ŽIN: Što koristite kao kolateral? Jer znamo da žene u manjoj mjeri imaju imovine na svoje ime?

Safet: Da, točno je da žene u manjoj mjeri imaju imovine na svoje ime, ali mi zapravo ne koristimo takve vrste kolaterala.

Između ostalog, u kolateralu je prednost mikrokredita, jedna od prednosti u odnosu na bankarski sektor. Za manje iznose kredita i neke proizvode za klijente koji su dugo sa nama ne koristimo nikakav kolateral. Njihova kreditna povijest i međusobno povjerenje koje smo stekli je jedini kolateral.

Za ostale kredite, najčešći oblik kolaterala za mikrokredit je Ugovor sa sudužnikom, a u praksi sudužnik je najčešće osoba iz obitelji. Mi garanciju za otplatu prije svega vidimo u ekonomskoj procjeni klijenta, njegovoj mogućnosti, razvili smo i koristimo u radu veoma kvalitetnu metodologiju za obradu mikrokredita. Do sada je dokazano uspješna i kolateral je sporedni faktor, odnosno manje nam je važan u odnosu na ekonomsku procjenu kapaciteta klijenta.

  • ŽIN: Kako je muškarcu kao CEO u ovakvom okruženju?

Safet: MI-BOSPO postavka se odlikuje činjenicom koja glasi 2/3 žena. Dvije trećine članova Upravnog odbora čine žene, dvije trećine višeg menadžmenta su žene, dvije trećine srednjeg menadžmenta su žene, dvije trećine zaposlenih su žene i dvije trećine klijenata su žene.

Kako je meni u ovakvoj konstelaciji stvari? Obzirom da su žene veoma odgovorne, pouzdane sistematične, pragmatične, da dalje ne nabrajam, rekao bih da mi je lako i da ne bih mijenjao ovu postavku stvari. Zadovoljan sam kako sve funkcionira i jako ponosan na ono što radimo, što smo postigli i što planiramo postići u budućnosti.

Sad razmišljam o ovom pitanju, obzirom da radim u ovakvom okruženju, a u domaćinstvu živim sa suprugom i tri kćerke. Ja za bolje i drugačije i ne znam – takva mi je sudbina.

Foto: Safet Husić

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
linkedin-profil

Ako tražite posao, pazite na ove 3 tipične greške na LinkedInu

Koliko koštaju estetski tretmani?

Kako nas je fenomen Baby Lasagne podsjetio da uvjerenja o novcu nisu točna?

Prijava za članice

Pretraga

znn