Iako se danas poslodavci često bore s pronalaskom kvalitetnih zaposlenika, niti posloprimcima nije lako dobiti željene poslove. S jedne strane, za kvalitetne poslodavce s dobrom reputacijom uvijek će biti interesa i konkurencije među kandidatima. S druge strane, i poslodavci danas imaju vrlo specifična očekivanja od kandidata i često je teško pronaći obostrani match.
Zbog svega navedenog, i dalje je moment slanja prijave za posao ključan trenutak u kojem ćemo se (ili nećemo) prezentirati potencijalnom poslodavcu u najboljem svjetlu i dati im razloge da nas uključe u daljnji selekcijski proces.
Zato, kada je riječ o prijavama za posao, uvijek savjetujem sljedeće: radije pošalji 10 kvalitetno napisanih prijava za pozicije koje zaista želiš, nego 100 generičkih na sve što vidiš. A kako napisati dobar životopis, donosim ti u nastavku.
Prije nego krenemo u materiju
Kako bi sebi povećao/la šanse za uspjeh, razmisli prvo o osobi koja sjedi s druge strane tvoje prijave. To će vjerojatno biti HR osoba ili menadžer koji zapošljava za svoj tim i vrlo vjerojatno čitaju brojne prijave na svakodnevnoj bazi. Uz to, imaju i mnogo drugog posla, rokova i pritisaka.
Pomozi njima kako bi pomogao sebi: dostavi im pregledan, vizualno čist i logično posložen životopis sa serviranim ključnim informacijama. Logično znači da osoba brzo dođe do traženih informacija – prvo navedi radno iskustvo, zatim obrazovanje, zatim ključne vještine, postignuća, ostale informacije ovisno o tome što je relevantno za poziciju.
Cilj je da ta osoba u 15 sekundi može brzo proskenirati tvoj životopis i lako prepoznati da imaš ključna znanja, iskustvo, a i motivaciju. Zato životopis trebaš sažeti u maksimalno dvije stranice. Izražavaj se efikasno – koristi natuknice, ključne riječi, izbjegavaj duge rečenice i široka objašnjavanja. Istakni podnaslove kako bi struktura životopisa bila jasna.
Na kraju obavezno provjeri imaš li gramatičkih grešaka, spremi životopis u PDF-u, a što se naziva dokumenta tiče – ne možeš pogriješiti s formatom Prezime Ime – naziv pozicije.
Foto: Pexels
Oko dizajna i alata ne treba komplicirati
Dizajn životopisa može puno pomoći (ili odmoći) tome da on bude pregledan i lako čitljiv.
Ako se prijavljuješ za posao u kreativnim industrijama, može biti pozitivno dodati malo boje, dizajna, kako bi pokazao svoju osobnost. Ali dizajn ne smije odvraćati pažnju od sadržaja i otežavati čitanje. Biraj minimalističke, jednostavne predloške te lako čitljiv, jednostavan font.
Iako postoje mnogi specijalizirani alati za izradu životopisa, zaista nije potrebno komplicirati ili plaćati takve servise, pogotovo jer ćeš kontinuirano dorađivati svoj životopis sukladno poziciji ili jednostavno s vremenom. Dobre predloške za izradu životopisa možeš naći u Canvi, Microsoft Wordu, Google Docsima.
Krećemo s pisanjem – pripremi relevantne, filtrirane informacije
Prvo detaljno prođi oglas na koji se javljaš i detektiraj ključne uvjete koji se od kandidata traže. Ono što već imaš svakako ćeš uključiti u životopis, koristeći ključne riječi i izraze koje koristi i poslodavac na oglasu – s jedne strane zbog lakšeg prepoznavanja da si odličan kandidat, s druge zbog mogućih programa koje poslodavci koriste, koji ponekad prema ključnim riječima evaluiraju tvoj životopis. Ne brini, gotovo uvijek tvoju prijavu pogleda i živa osoba, pogotovo na ovim našim prostorima. Ali ako nam i sustav može dati dobar score – zašto ne biti na vrhu nečijeg popisa!
S obzirom na to da životopis moraš sažeti u dvije stranice, pogotovo ako već imaš mnogo iskustva, nećeš navesti baš sve detalje svog iskustva, nego ono što je ključno za poziciju. Ako si pak tek na početku karijere – slobodno navedi i studentske poslove i akademska postignuća, kako bi poslodavac vidio tvoj ozbiljan pristup razvoju karijere, stečenoj radnoj navici, zalaganju kroz poslovni i obrazovni segment.
Nacrtaj poslodavcu da je tvoje iskustvo relevantno
Pri navođenju radnog iskustva uvijek ćeš navesti tvrtku, naziv pozicije, period proveden na poziciji te kratak opis pozicije.
Radna iskustva navodi od najrecentnijeg prema davnijem, tako da je na vrhu životopisa zadnje ili trenutno radno iskustvo. Ako neka radna mjesta nisu relevantna za poziciju svejedno ih navedi zbog kontinuiteta, ali ih sažmi na osnovne informacije (tvrtka, pozicija, trajanje). Ako pak imaš desetljeća iskustva, možeš ih i grupirati.
Pri opisu radnog mjesta koncentriraj se na ostvarene rezultate i postignuća te na ključne odgovornosti koje si samostalno nosio/nosila. Ako svoje rezultate možeš prikazati brojkama – uvijek iskoristi tu mogućnost (npr. podatak o podizanju prodaje za određeni postotak). Neka poslodavcu bude jasan tvoj utjecaj na kompaniju, doprinos na tom radnom mjestu.
Pritom koristi ključne riječi i ponašanja koje oni ističu u opisu posla i očekivanjima te pokušaj što izravnije pokazati u životopisu kako tvoje iskustvo odgovara traženom.
Relevantno obrazovanje i usavršavanja
Potrebno je navesti formalno obrazovanje: ako imaš završen fakultet njega ćeš svakako navesti, a vjerojatno ćeš preskočiti detalje o srednjoj školi (osim ako nije relevantna za poziciju).
Ako si pri početku svoje karijere ili nemaš izravno iskustvo u tom poslu, a tvoje obrazovanje je relevantno – slobodno navedi kratke informacije o ključnim, relevantnim predmetima ili možda diplomskom radu.
Ako imaš i dodatne edukacije, usavršavanja, certifikate – navedi one relevantne za poziciju za koju se prijavljuješ.
Ostale sekcije
Osnovne informacije: ne zaboravi navesti grad u kojem živiš, kontakt telefon i mail, a ako održavaš svoj LinkedIn profil – svakako dodaj link!
Slika
Neće ti donijeti intervju, ali može pomoći stvaranju pozitivnog prvog dojma. Nije potrebno raditi profesionalne fotografije, niti tražiti slike za osobnu iskaznicu. Bit će dovoljan i običan selfie, na prikladnoj pozadini (koja može biti i običan bijeli zid), s blagim smiješkom – čisto da te se može percipirati kao pristupačnu osobu.
Sažetak
Čak i ako pišeš zasebno motivacijsko pismo, mudro je napisati kratki sažetak koji se stavlja odmah ispod slike ili osobnih informacija. U tih par jednostavnih rečenica sažet ćeš svoje iskustvo i vrijednost te svoj profesionalni cilj – što će naravno odgovarati poziciji i kompaniji za koju se javljaš. Pogotovo ako tvoja titula odgovara poziciji, možeš ju staviti kao zaglavlje.
Kompetencije i vještine
Uglavnom su u oglasima za posao, osim konkretnih znanja i iskustava, navedene određene kompetencije koje su potrebne kako bi osoba mogla uspješno obavljati taj posao.
To mogu biti komunikacijske vještine, prilagodljivost, određene digitalne vještine, itd. Ključno je već u životopisu pokazati da imamo baš te kompetencije koje se traže (i neke druge ako smatramo da su važne ili nas jako određuju). To je posebice važno ako naše radno iskustvo ne odgovara u potpunosti traženome na novom radnom mjestu, ali smatramo da kompetencije koje jesmo razvili mogu pridonijeti našem performansu na željenoj poziciji.
Primjer iz životopisa: Proaktivnost i sposobnost rješavanja problema: kroz iskustvo na poziciji X, koja je uključivala mnogo autonomije u radu i samostalnog snalaženja u svakodnevnim situacijama, naučio/naučila sam samostalno rješavati probleme te proaktivno tražiti bolje prakse i načine rada.
Jezici
Naravno, dodat ćeš strane jezike kojima barataš s odgovarajućim razinama.
Nagrade i postignuća
Ako imaš neka istaknuta postignuća relevantna za poziciju, svakako ih uključi.
Preporuke
Ako imaš pismene preporuke, slobodno napiši da su dostupne na zahtjev. Ako pak imaš kontakte ljudi koje potencijalan poslodavac može kontaktirati, dobrodošlo je navesti ih u životopisu.
Hobiji
Totalno opcionalna rubrika. Ali ako ju uključuješ, pazi da ostaneš profesionalan! 🙂
Motivacijsko pismo
Motivacijsko pismo potrebno je u velikom broju slučajeva: ako se eksplicitno traži pri prijavi, ako bi konkurencija za poziciju mogla biti značajna ili ako nisi evidentno idealan kandidat po svom iskustvu. U svakom slučaju, dobro je uvijek priložiti motivacijsko pismo.
U motivacijskom pismo ćeš, sažeto (u pola do jedne stranice teksta maksimalno), odgovoriti na pitanja zašto si super kandidat te zašto želiš baš tamo raditi, kao i pokazati da si dobro informiran/a o poziciji i kompaniji. Pogotovo ako ti nedostaju neki segmenti traženog iskustva, motivacijsko pismo je dobro mjesto da ih adresiraš, ali i pokažeš spremnost (možda već i plan) kako ćeš to nadoknaditi.
Tražiti posao svakako nije lako i taj proces zaista zahtijeva određeno vrijeme i trud. No zato je ključno strateški pristupiti tom procesu i usmjeriti svoje vrijeme tamo gdje nam može donijeti najveću vrijednost. Ulaganje u ključna znanja i vještine također će pozitivno utjecati na vašu poziciju na tržištu rada. A dodatno, ulaganje u svoj osobni brend i barem minimalno održavanje svog LinkedIn profila već vas može staviti na kartu potencijalnih poslodavaca te možda i donijeti neke ponude bez da ih aktivno tražite!
Foto: Pexels