Zdrav odnos
s novcem

Zašto su cijene u Njemačkoj manje nego u Hrvatskoj: Za inflaciju smo si sami krivi?

cijene u hrvatskoj i njemačkoj

Zašto su cijene u Njemačkoj manje nego u Hrvatskoj: Za inflaciju smo si sami krivi?

Inflacija u Hrvatskoj spustila se sa dvoznamenkastih razina u 2022. na jednoznamenkaste, no skupoća života na ovim prostorima ne prestaje intrigirati javnost. Za visoke cijene prije dvije godine krivac je pronađen u ‘poremećenim lancima opskrbe‘ uslijed pandemije, a potom i ruske agresije na Ukrajinu, skoka cijena nafte i plina i svih ostalih problema koji su proizvođači i trgovci uspjeli pronaći. No, s ruskim razaranjima Ukrajine naučili smo živjeti, energenata ima i više nisu (toliko) skupi, pa je inflacija u dobrom dijelu ostatka Europe stavljena pod nadzor. U listopadu je iznosila dva posto, kaže Eurostat, malo ubrzavši sa 1,7 posto u rujnu.

U Hrvatskoj pak ta ista inflacija, iako se smanjila, nikako da dohvati eurozonsku razinu. Kod nas je u listopadu Eurostat izmjerio rast cijena od 3,5 posto, nasuprot 3,1 posto iz prethodnog mjeseca. Domaća javnost, posebna ona s iskustvom jeftinije kupnje u pograničnim mjestima Slovenije ili Italije, počela je postavljati neugodna pitanja: kako to da je vani jeftinije?

Prepoznavši što tišti narod, tom pitanju pridružili su se i mediji počevši objavljivati usporedne tablice proizvoda u pojedinim trgovačkim lancima koji posluju u Hrvatskoj i Njemačkoj. Usporedba je pokazala da su cijene za Nijemcima, s prosječnom neto plaćom od 2850 eura, niže i do 60 posto nego za Hrvate s prosječnih 1300 eura mjesečne zarade.

Zašto je u Njemačkoj jeftinije?

Tom temom pozabavili su se i Ivan Mužić, viši stručni suradnik u Direkciji za monetarnu politiku i Ivan Žilić, viši savjetnik iz Direkcije za ekonomske analize Hrvatske narodne banke, institucije čiji je zakonski zadatak kontrola inflacije. U analizi naslovljenoj ‘Jesu li cijene u Hrvatskoj zaista više nego u razvijenijim zemljama? Detaljniji pogled na cijene u maloprodajnom lancu‘ objavljenoj na stranicama središnje banke Mužić i Žilić osvrnuli su se na medijsku usporedbu cijena 20 proizvoda iz drogerie markta (dm). Ta je usporedba pokazala da je tih 20 odabranih proizvoda skuplje u hrvatskoj internetskoj trgovini dm-a nego u njemačkoj, pri čemu su neki artikli čak dvostruko skuplji.

Stručnjaci HNB-a odlučili su stoga dublje zagrepsti, pa su usporedili cijene više od 15 tisuća proizvoda u hrvatskom dm-u s onima u njemačkoj, slovenskoj, austrijskoj i talijanskoj podružnici tog lanca drogerija. Što je analiza pokazala? Od ukupno 15.560 proizvoda ponuđenih u hrvatskom dm-u, u njemačkom je pronađeno 4.370 artikala, u talijanskom 3.308, u austrijskom 4.801 i 6.389 u slovenskom. – Identični proizvodi u Hrvatskoj su skuplji nego u Njemačkoj, ali jeftiniji nego u Italiji, Austriji i Sloveniji. Prosječne cijene u dm-u u Hrvatskoj više su za 16 posto nego u Njemačkoj. Ipak, cijene u dm-u u Hrvatskoj u prosjeku su niže nego u Italiji, Austriji i Sloveniji, i to za 7 posto, 1,6 posto i 2,4 posto – pokazala je HNB-ova analiza.

Konkretno, od ukupno 4370 uparenih proizvoda, njih 3252 skuplja su u Hrvatskoj, 334 imaju istu cijenu, dok su 784 proizvoda jeftinija u Hrvatskoj. No, njemački dm jeftiniji je i od ostalih država, ne samo od Hrvatske. U prosjeku je za 18,3 posto jeftiniji od Italije, za 13,9 posto od Austrije te za 12,1 posto jeftiniji od Slovenije. Žilić i Mužić smatraju kako postoje brojni čimbenici koji mogu utjecati na činjenicu da je deterdžent, šampone i kreme najjeftinije kupovati u Njemačkoj.

Visoka gustoća naseljenosti omogućava učinkovitiji logistički sustav i manje relativne troškove distribucije. Primjerice, u Njemačkoj na 100 tisuća stanovnika prosječno dolazi oko 2,5 poslovnica dm-a, a u Hrvatskoj oko 4,5. Snažna konkurencija na njemačkom tržištu, uz brojne trgovačke lance i veliki promet dm-a u Njemačkoj koji omogućuje ekonomiju obujma, dodatno potiče održavanje niskih cijena.

Razlike u PDV-u također pridonose povoljnijim cijenama jer opća stopa PDV-a u Njemačkoj iznosi 19 posto, a u Hrvatskoj 25 posto. Konačno, njemački su kupci poznati po sklonosti proizvodima s pristupačnim cijenama i diskontnoj kupnji, te im je potražnja cjenovno elastičnija, što dodatno jača konkurenciju između trgovaca – tvrde stručnjaci HNB-a.

Racionalno ste nepažljivi

Da trgovci ipak Hrvatima ne prodaju skuplje nego Nijemcima, Žilić i Mužić prisnažili su podatkom Eurostata koji obuhvaćaju sve proizvode i usluge unutar potrošačke košarice za izračun indeksa cijena. Taj podatak govori da je prosječna razina cijena u Hrvatskoj u 2023. iznosila oko 72 posto prosjeka EU-a. Ta razina cijena slična je onoj u drugim zemljama srednje i istočne Europe, gdje prosjek razine cijena iznosi oko 75 posto prosjeka EU-a. No, analitičari središnje banke smatraju da je dio odgovornosti za visoke cijene i na – kupcima.

U uvjetima povišene inflacije očekivano je da se kod potrošača smanjuje takozvana racionalna nepažnja jer se veća pozornost pridaje cijenama i njihovu kretanju. Tendencija kućanstava i poduzeća da zbog visoke inflacije više pozornosti posvete samoj inflaciji može biti dvosjekli mač. S jedne strane, pojačano praćenje kretanja cijena može pridonijeti informiranosti kupaca i ojačati njihovu osjetljivost na povišene razine cijena pojedinih proizvoda te tako ujedno ojačati konkurenciju i pritisak na tržišne dionike da održavaju cijene što nižima, što naposljetku ublažava inflacijske pritiske. No, s druge strane, učestalo komentiranje cijena može povećati percepciju inflacije i inflacijska očekivanja i time učiniti inflacijske pritiske tvrdokornijima – zaključuju Žilić i Mužić.

Ukratko, ne obazirite se na cijene pa će one pasti?

Ne pričaj, pa će biti bolje

Zanimljiv je to teorijski zaokret u traženju objašnjenja za visoke cijene u zadnje dvije godine. Prvo su nas trgovci uvjeravali kako oni nisu krivi jer rade s maržom od tek dva posto, prebacujući odgovornost na proizvođače. Kad se poteglo pitanje viših cijena za iste proizvode, onda su trgovci to pojasnili slabom konkurencijom na tržištu i malim brojem stanovnika, pa su naglo zaboravili tvrdnju o karitativnoj marži od dva posto. Proizvođači su pak tvrdili da su im poskupjeli čuveni ‘ulazni troškovi‘ u obliku sirovina, energije i radne snage koja – vidi čuda – zbog skupoće traži veće plaće.

Sad je došao red na maštovitije objašnjenje; tko priča o inflaciji, povećava je. Na tom tragu razmišlja i ministar financija Marko Primorac koji je 5. studenog, odgovaraju na zastupničko pitanje je li inflacija pojela rast plaća i mirovina kazao kako to nije istina. – Nije mi jasno iz kojeg razloga kontinuirano širite taj pesimizam, pesimizam u ekonomiji je neodgovoran, sama rasprava o tome podgrijava i inflaciju – kazao je ministar.

Na taj način očito razmišlja i šef HNB-a, guverner Boris Vujčić, koji je prošloga tjedna na Financijskom forumu Poslovnog dnevnika kazao kako ‘građani imaju u glavi perceptivnu inflaciju – cijene kojih se sjećaju, a ne realne‘. Objašnjenja očito ponestaje, pa ih onda valja pronaći tamo gdje je to oduvijek najlakše.

Originalni članak pročitajte na Lidermedia

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn