Ljudi teže govore o novcu, nego o seksu, to već znamo. Novac je glavni uzrok svađa i razvoda, i to već znamo. Kako se u Dalmaciji kaže, profit zna biti “šporka rič” (prljava riječ).
Zašto je tome tako?
Na početku svoje poduzetničke karijere, dogodila se promjena zakona koja mi je tada značajno podigla trošak poslovanja (doprinosi na ugovor o djelu skočili su sa 0 na 104 %) i kad sam prodavala uslugu kojom sam se bavila, dovela sam se u situaciju da se opravdavam klijentima, ispričavam što moram toliko naplatiti da platim zaposlenike i suradnike, nekako sam se našla u situaciji kao da moram prebacivati “krivicu” na Državu i sl.
A onda sam stala i shvatila; hej, a tko pita blagajnice na blagajni kad nešto kupujemo: koja vam je tu marža, zašto ovo, kako ono… i to sam prestala te od onda ne upadam u tu zamku, već se fokusiram na pružanje dodatne vrijednosti, rješavanje problema kupaca i komuniciranje istog, umjesto opravdavanja i ispričavanja što poslujem i zarađujem za život. I to bih svima preporučila.
Nedavno sam se našla u jednoj situaciji u kojoj se osjetilo posramljivanje što su nam pojedini projekti profitabilni, odnosno što poslujemo u plusu. No meni je naravno jasno, da unatoč tome što naše poslovanje ima veliki utjecaj na zajednicu, mi smo d.o.o., nismo Udruga.
Zašto ljudi posramljuju druge koji ostvaruju profit?
1. Kultura i odgoj
U mnogim kulturama postoji negativna percepcija profita, posebno ako se smatra da je ostvaren na nepošten način. Ljudi su često odgajani da cijene skromnost i zajedništvo više nego individualni uspjeh.
2. Pogrešna percepcija kapitalizma
Mnogi poistovjećuju profit s izrabljivanjem, nepoštenjem ili pohlepom, umjesto s inovacijama, rješavanjem problema i stvaranjem vrijednosti.
3. Nejednakost i osjećaj nepravde
Ako netko vidi da neki pojedinci ili korporacije ostvaruju ogroman profit dok drugi jedva preživljavaju, može osjećati ogorčenost i smatrati da je taj profit nezaslužen.
U medijima vidimo pojam “ekstra profit” – koji ima negativnu konotaciju pohlepe.
4. Kombinacija zavisti i morala
Ponekad ljudi posramljuju tuđi uspjeh jer su nezadovoljni vlastitim postignućima. No, postoje i oni koji iskreno vjeruju da bi bogatstvo trebalo biti raspoređeno ravnopravnije.
5. Mediji i narativi o „zlim bogatašima”
Filmovi, knjige i vijesti često prikazuju bogataše kao negativce, što može pojačati predrasude prema ljudima koji ostvaruju profit. A ruku na srce, u našim medijima ima niz naslova koji počinju s “kontroverzni poduzetnik”…
Nažalost u moru loših vijesti i dalje je premalo onih lijepih malih poštenih poduzetničkih priča.
6. Pojedinačni slučajevi neetičkog poslovanja
Budući da postoje primjeri ljudi i kompanija koji su stekli bogatstvo na račun drugih, neki generaliziraju i pretpostavljaju da je svaki profit nepošten.
Međutim, profit sam po sebi nije ni dobar ni loš – sve zavisi o tome kako je ostvaren i što se s njim radi. U idealnom slučaju, profit omogućava inovacije, otvaranje novih radnih mjesta i poboljšanje kvalitete života.
Ako imamo biznis, profit je jedan od (nije jedini) znakova uspješnog poslovanja, pa tako i poslovnih ciljeva. Samo kad profit postoji, mi možemo otvoriti/stvoriti nova radna mjesta. U protivnom, nikome neće biti dobro, ako smo mi u minusu. Jedino što nam se tada smiješi je kraj. A od toga nitko u lancu nema koristi.
Svijet možemo mijenjati na bolje kad imamo dovoljno za sebe, a ne kad smo u grču preživljavanja, htjeli mi to sebi priznati ili ne.
Pustite zavist, fokusirajte se na sebe i svoje kupce. Nemojte opravdati svoje cijene nikome, nego komunicirajte vrijednost koju naravno zaista i pružate svojim kupcima. Pohlepa i prodavanje magle uvijek dođe na naplatu. Kao i pošten rad, i to upravo on i kroz sam profit.
Foto: Unsplash