Zdrav odnos
s novcem

Trošite više novca? Ovaj popis emocija mogao bi objasniti zašto je to tako

Trošite više novca? Ovaj popis emocija mogao bi objasniti zašto je to tako

Uočili ste da trošite više novca? Evo popisa emocija koje bi mogle objasniti zašto je do toga došlo.

Ljudi smo i prečesto postoji dugačak popis emocija koje nas pogađaju. Prema anketi koju je proveo Intuit, 65 % Amerikanaca nema pojma koliko su potrošili u prošlom mjesecu, a upravo je takvo trošenje način na koji se dug može brzo zbrojiti.

Ali evo u čemu je stvar: tek kad doista razumijemo svoje emocije, možemo se odreći navike kupnje bez razmišljanja. Stručnjaci kažu da postoji popis emocija koje će nas najvjerojatnije potaknuti na trošenje.

Uzbuđenje

Financijska terapeutkinja Amanda Clayman kaže da je uzbuđenje oko kupovine zapravo iščekivanje da se nešto dobije, bilo da se radi o oslobađanju od tjeskobe ili porastu društvenog kredibiliteta. No, naravno, uzbuđenje – taj osjećaj jurnjave za pozitivnim – može biti dobra stvar, a u većini drugih aspekata naših života je to zdrava stvar. Ali brzo se može pretvoriti u pokretača financijske katastrofe. Drugim riječima, u redu je osjetiti uzbuđenje, samo neka to ne znači “dodaj u košaricu” svaki put kad vidiš komad odjeće tvoje omiljene boje.

Prodaja nas također može potaknuti uzbuđenjem, objašnjava Doug Milnes, voditelj komunikacija u Money Geeku. On govori o primjeru rasprodaje od 25 % za artikl koji izvorno koštao 100,00 eura. Da, štedite 25 eura, ali još uvijek trošite 75 eura. Da, svi volimo dobru rasprodaju, ali važno je ograničiti količinu kupnje. Uzmite onu jednu stvar koja će vam izmamiti osmijeh, a ne cijelu hrpu stvari koje će vjerojatno završiti nagurano u ormaru kod kuće.

Foto: Unsplash

Anksioznost

Osjetiti tjeskobu u životu potpuno je normalno. No financijski problemi mogu nastati kada nismo u dobrom raspoloženju. Kada su emocije jake, zabrinutost za potrošnju je mala, kaže Milnes. A to često znači da možemo doći u iskušenje da se okrenemo “maloprodajnoj terapiji” kako bismo se oraspoložili.

Razmislite o tome: ako ste imali težak dan na poslu i samo se želite brzo osjećati bolje, mogli biste se odvažiti za kupnju na sniženim ili “kakvo je takvo je” odjelima i brzo potrošiti desetke ili stotine eura kako biste dobili svoje povećanje serotonina.

Žaljenje za trošenjem može biti jednako tako užasan osjećaj, pogotovo kada smo prisiljeni žrtvovati neki drugi cilj.

Strah od propuštanja

Svima nam je poznat strah od propuštanja, ali to se ne odnosi samo na velika putovanja koja si ne možemo priuštiti ili možda večeru s prijateljima na koju nismo pozvani. Strah od propuštanja prisutan je i kod materijalnih dobara. Nažalost, većina proizvoda oko kojih su svi zaluđeni obično dolaze s odgovarajućom, visokom cijenom.

Primjerice, u redu je dodati proizvod u online košaricu, samo ga nemojte odmah platiti. Držite proizvod u svojoj košarici najmanje 24 sata, a ako ga i dalje želite kupiti nakon što ste prespavali i razmišljali o njemu, krenite. Milnes kaže da će ova tehnika “resetirati” mozak i samo ako sljedeći dan još uvijek razmišljate o tome, možete povući okidač.

Foto: Unsplash

Darivanje

Doba konzumerizma tjera nas da naši pokloni budu veći, skuplji, kreativniji i to za nekoliko prigoda tokom samo jedne godine.

Darivanje je jezik ljubavi, ali pokloni ne moraju nužno biti velike vrijednosti; to može biti uzimanje slatkiša na putu kući s posla ili cvijeće s tržnice. Mali i neočekivani dar može biti značajniji od velikog i očekivanog dara.

Zapamtite da emocije nisu loše – one su ono što nas čini ljudima i donose nam radost. Clayman kaže da vaš cilj ne bi trebao biti eliminirati svoje emocije kada su u pitanju vaše financijske odluke, nego da jednostavno budete oprezni kada primijetite da vaše emocije počnu voditi glavnu riječ.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

10 super korisnih savjeta za brži rast prometa vašeg webshopa

Tamara Perko: Banke su posebno usmjerene na projekte koji se bave tehnologijom i inovacijama jer upravo takvi projekti jamče uspješnu budućnost

Hrvatski rejting skočio: Što to znači za poduzetnike, građane i državu?

Prijava za članice

Pretraga

znn