Zdrav odnos
s novcem

Što su zadruge i koje su prednosti i mane zadrugarstva u Hrvatskoj?

Što su zadruge i koje su prednosti i mane zadrugarstva u Hrvatskoj?

Osobno sam su-osnovala i vodim zadrugu od 130 ljudi, a osiguranje da ne bude razočaranih članova i gubitaka postižem ‘crtanjem’ infografike poslovnog modela te usmenim intervjuom sa svakom osobom prilikom učlanjenja. Smatram da su jasna motivacija osobe za članstvom i jasnoća uprave prema članovima presudni za razvoj zadrugarstva. Nema nagovaranja i nipošto nema uvjeravanja da je to pravi put za nekoga. Zato ću navesti glavne motive za i protiv zadrugarstva te kako se zadruga razlikuje od trgovačkih društava i kako se pokreće.

Što je zadruga?

Zadruga je poduzeće s minimalno 7 ili više suvlasnika koje nazivamo članovima. Zakon o zadrugama posebno propisuje poslovanje zadruga. Zadruga se može baviti bilo kojom djelatnošću.

Motivi za pokretanjem zadruge

1. Zajedničko dobro ili cilj, s profitom ili bez profita (zgrada, vrtić, trgovina, sport, prerada maslina, poljoprivreda, neovisna energija u primjerice nekom kvartu, bilo što zajedničko, “mi ispred ja” princip).

2. Podrška više različitih ljudi, “zajedno smo jači” princip.

3. Podjela financijskog rizika i profita s više ljudi.

Motivi za članstvom u već postojećoj zadruzi

  • Isto kao i što je već navedeno – imaš potrebu koju ta zadruga rješava i ne želiš baš to sve sam od nule raditi. Po Europi zadruge imaju vrlo uspješne biznise.
  • Dugoročna štednja s potencijalom zarade. Primjerice, imaš novca na računu i dio tog novca želiš držati na nekom mjestu koje se tebi sviđa, koje stvara vrijednosti koje cijeniš, ali koji ti se time ne topi poput donacija nego se dugoročno ‘marinira’ i potencijalno donosi dobit. (Zdravo razumski je odrediti koji dio novca ne trebaš u narednih barem 3 ili 5+ godina pa ćeš ga raspodijeliti dijelom u rizičnije stvari, npr. dionice, a drugi dio u ziheraškije. Zadruga je u načelu ziheraškije ulaganje sa sporijim povratom).
  • Otpornost na krize. Kad zaškripi, ima više ljudi koji nešto mogu uraditi i nerijetko to bude presudno. Naš Brlog je primjer gdje su zadrugari tijekom lockdowna i velikog problema grupno potegnuli i napravili preokret.
  • Pripadnost. Fora ti je moći i ne morati sudjelovati, osjećati da doprinosiš po potrebi nekom kolektivu ili nekoj promjeni. Npr. uskočiš kad se pojavi neki izazov koji ti s lakoćom riješiš ili kad osjećaš da možeš nazvati upravu i izraziti neku svoju ideju ili kad jednostavno znaš da si pomogao ostvarenju cilja svojim ulogom i dao doprinos zajednici.
  • Networking.
  • Potencijal fundraisinga bez kredita i kompliciranih bankovnih procedura.
  • Jednostavan upis i ispis iz zadruge. Nema javnog bilježnika – samo interno razmijeniš podatke i ugovor i to je to. Brzo i jednostavno, za razliku od muka kod d.o.o.-a.

Foto: Unsplash

Zašto NE postati članom zadruge ili NE osnovati zadrugu?

  • Ako nisi timski igrač, ne sviđa ti se da moraš s drugim ljudima upravljati, želiš da je uvijek sve po tvom.
  • Ne želiš izvještavati skupštinu niti ikoga o svojim planovima.
  • Pokrećeš projekt isključivo zbog profita. O isplati profita odlučuju svi članovi, dakle možda ti ne bude u interesu neka odluka. Za isključivo profit je bolje ulaganje u druge biznise.
  • Ako ti osobni doprinos, satisfakcija sudioništvom u kolektivu, stvaranjem, promjenom i zajedničkim ciljem nisu motivacija. Zadrugari mogu i ne moraju doprinositi radu znanjem, kontaktima, idejama, ambasadorstvom, novcem… za to nemaju nikakvu obvezu – ali kako su dio veće cjeline, ta je motivacija prisutna sama od sebe (za vrijeme crowdinvesting kampanja sam primjetila da ljudi gotovo uvijek pristupaju s ulozima i pitanjem “a kako ja mogu doprinijeti?”).
  • Ako si previše osobno vezan uz brend, neodvojiv od poslovne ideje na način da ne možeš zamisliti da taj brend živi jednog dana bez tebe.
  • Ako želiš biti jedini vlasnik i/ili voditelj.
  • Ako se nisi spreman na minimalno tri godine odreći uloženih sredstava.

Ključne razlike između zadruge i dioničkog društva

U zadruzi vrijedi 1 član = 1 glas, bez obzira na broj uloga/udjela. Ovo potkrepljuje “mi ispred ja” princip, jer će i manji “dioničari” u zadruzi jednako odlučivati kao i veći i time se postiže konzistentnost glavnog cilja i vizije.

Uplaćeni ulog uvijek ima istu nominalnu vrijednost. To znači da se prilikom ispisa iz zadruge članu isplaćuje iznos istovjetan uplaćenom (ne raste, ne pada). A da se ne bi desilo da odjednom puno ljudi zatraži povlačenje uloga i time naruši likvidnost zadruge, zakonski je predviđen maksimalan rok od 3 godine za isplatu uloga pa je cash flow zaštićen (što je dobro za zadrugu i za ulagače).

Zadruga može biti profitna i neprofitna (osobno nemam iskustvo o neprofitnoj zadruzi pa o tome ovdje ne pišem). Minimalno se 20 posto profita uvijek mora reinvestirati, a 5 posto stavljati u pričuve.

Visinu uloga u zadrugu određuje skupština zadruge koju čine svi članovi zadruge (upravitelj ili uprava predlaže, članovi glasaju). Svaki član mora uplatiti barem osnovni ulog, a dodatne uloge može i ne mora – već prema internim pravilima zadruge i odluci skupštine/uprave (što čini poslovni model zadruge).

Odbor za članstvo ili upravitelj dozvoljavaju ili odbijaju upis nekog člana prema internim pravilima i glasanju (osobno prilikom upisa u telefonskom intervjuu tražim je li motivacija člana poravnata s onim što nudimo te je li svjestan rizika i može li ga opisati svojim riječima, odnosno razumije li dogovor). Isto tako može se i ispisati nekog člana (i isplatiti ga) ukoliko tako odbor odluči (postoje indikacije kad se taj postupak pokreće, ali u načelu su upravitelj i odbor po ovom pitanju relevantni).

Skupština zadruge odlučuje o raspodjeli dobiti većinskim glasovima svih članova (svi ravnopravno glasaju), dok je u dioničkom društvu utjecaj relativan u odnosu na uplaćeni kapital. U zadruzi se mogu raspisati i interna pravila ili pravilnici – pilot jednog takvog modela i višegodišnji primjer iz prakse je Brlog zadružna pivovara.

Sličnosti zadruge i dioničkog društva

Natpolovičnom većinom glasova skupštine se donosi većina odluka, a dvotrećinskom većinom odluke o imovini, promjeni statuta i druge iznimno bitne odluke. U zakonu je raspisano kakvom se većinom u kojem slučaju glasa. Ima dosta nejasnoća u tom zakonu, ali mi se još uvijek jednostavno snalazimo sa 130 članova.

Skupština zasjeda minimalno jednom godišnje. Skupštinom predsjeda predsjednik skupštine, upravlja upravitelj (aka direktor), mogu se formirati nadzorni (obvezno kad je više od 20 članova) i upravni odbor i druga tijela po potrebi.

Profitna zadruga podliježe zakonu o porezu na dobit kao “druga pravna osoba koja ostvaruje dobit” i zakonu o PDV-u (ako je u sustavu PDV-a).

Članski ulozi se knjigovodstveno tretiraju kao kapital. Član zadruge se u bilo kojem trenu može ispisati iz zadruge i zatražiti povrat uloga. Članovi zadruge ne odgovaraju za poslovanje zadruge i mogu biti potpuno pasivni.

Mane zadruga (i kako ih riješiti)

Svatko za sebe odlučuje što je od svega navedenog u kolumni mana, a što prednost zadrugarstva, međutim sažeti ću neke očigledne točke:

  • Banke ne vole zadruge (traže apsurdne zaštite i garancije za kredite). Međutim, zadruga može osnovati tvrtku kćer, koja se onda može natjecati na takvim tržištima.
  • Za bitne stvari moraš sazivati skupštinu pa te to usporava. S druge strane, za prezentaciju članovima moraš promisliti i argumentirati svoje stavove, kao reality check.
  • Nije (samo) tvoje vlasništvo i odluka, može te se i isključiti. Ali nisi samostalno niti uložio i riskirao pa je cost/benefit omjer fer. Prednost je i što ništa nije 50-50 (nema odluka u dvoje pa da, kad se ljudi ne slože oko nečega, projekt bude blokiran. U zadruzi se članovi koji nisu usklađeni s vizijom nadglasaju ili isključe i isplate, bilo sami ili odlukom skupštine/odbora i to je dobro za obje strane).
  • Kod zatvaranja zadruge, imovina bi trebala pripasti jedinici lokalne samouprave (najgori dio zakona). U tom bih se slučaju pobrinula da zajedno smislimo način raspodjele/prodaje imovine prije zatvaranja.
  • Zadruge u Hrvatskoj nemaju krovno tijelo poput Saveza i sam zakon je dosta nedorečen, ali i otvoren iz istog razloga.
  • Sve moraš s drugima. S druge strane, ne moraš sve sam.

Kako se otvara zadruga?

Skupi se sedam članova, napiše se statut (odnosno Pravila zadruge) i krene se istim putem kao i kod otvaranja firme: javni bilježnik > uplata kapitala > prijava na trgovačkom sudu > prijava NKD > izrada pečata > račun u banci > prijava carini (za pivovare i druge obveznike trošarina).

Idući koraci nakon osnivanja su isti kao i kod firme: ishođenje dozvola za rad, odabir računovodstva itd.

 


Savjet iz prakse: Mudro je odmah odrediti po kojim kriterijima će pristupati novi članovi, hoće li uopće pristupati i koji su zajednički ciljevi i sl. Za sve ono što još nije jasno definirano u startu, bolje je imati manje ograničenja (kraći statut), nego da se za svaku sitnicu mora sazivati skupština i mijenjati statut. Poslije se po putu mogu nadograditi interna pravila kakva god hoćete, a ono što mislite da se neće mijenjati neka odmah ide u statut.


 

Kako se ulazi?

Javiš se voditelju zadruge, pitaš pitanja, dobiješ odgovore, ponudiš iznos i ako te prime – interno razmijeniš podatke/ugovor te uplatiš ulog.

Kako se izlazi?

Javiš se voditelju, kažeš da bi van i pitaš kada možeš dobiti svoj ulog natrag.

Zadruga je prema svemu ovome na pola puta između dioničkog društva i udruge

Drugačije rečeno – zadruga je društvo ljudi, a dionice su društvo kapitala. Ili romantično rečeno – zadružni ulozi su kao “dionice za bogate duhom” – kad više ljudi sa sličnim stavom, manjim ulozima i grupnim pogurancem krene u akciju.

Knjigovodstveno je zadruga slična ostalim firmama, a razlika je u angažmanu sa zadrugarima – izvještavanju, transparentnosti koju pružaš članovima (koji onda uzvraćaju povjerenjem i angažmanom i ulaganjem). Na neki način je zadruga i osobnija jer se ljudi ponose time i rado pohvale. Zadruga može rješavati neki problem na tržištu, ali i osobni problem za grupu ljudi (spomenula sam stambene zadruge – međutim nemam još takvo iskustvo da prenesem detalje).

U Europi su zadruge popularne i bitne za ekonomiju, a kod nas imaju neki teret i stigmu iz prošlosti. Srećom, ne moramo nositi tuđe stigme 🙂 i nismo svi isti pa će si svatko prema svojim preferencijama moći definirati pojedini projekt i poslovni model. Najbitnije je u startu jasno znati što se želi od zadruge i tako napisati Pravila, obveze i benefite i okupiti ekipu koja je u skladu s tim.

Foto: Unsplash

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

10 super korisnih savjeta za brži rast prometa vašeg webshopa

Tamara Perko: Banke su posebno usmjerene na projekte koji se bave tehnologijom i inovacijama jer upravo takvi projekti jamče uspješnu budućnost

Hrvatski rejting skočio: Što to znači za poduzetnike, građane i državu?

Prijava za članice

Pretraga

znn