Nažalost, sve češća pojava – financijske prijevare. Ne prođe niti tjedan dana, a da ne dobijem poziv nove žrtve financijske prevare.
Najčešća pitanja/problemi s kojima se prevareni suočavaju su: zašto se više ne mogu ulogirati u svoj profil/brokerski račun, kada će mi vratiti novac, zarađivao sam dok sam uplaćivao i slično. A svaka priča krene pozivom nekog “brokera” koji nudi sve ekspertno znanje o tržištu i obećava zaradu jer on zna kada će nešto rasti/pasti pa može davati dobre savjete za trgovanje.
Prvo i osnovno, brokeri ne zovu druge da ulažu na njihove savjete. Čim vas netko zove i nagovara na ulaganje, bježite glavom bez obzira. A vrhunac priče je (neki i na to nasjednu), naravno nakon što su ostali bez prvotno uplaćenog novca, da opet zovu. A to je iz razloga da ih ocijede do kraja pa priča glasi da treba platiti neki porez da se dobije isplata i/ili slijede druga slična objašnjenja.
U zadnje vrijeme su učestale i SMS prijevare na koje financijske institucije često upozoravaju. Prevaranti se lažno predstavljaju kao financijske institucije slanjem SMS poruka. Obično traže hitna ažuriranja podataka o klijentima (često poreznih podataka) i uključuju poveznice za prijavu koje vode na web-stranice koje izgledaju legitimno, ali su zapravo lažne.
Ako kliknete na te poveznice, možete nenamjerno dati zlonamjernicima pristup svom računu, a onda se pozdravite s novcem. Zaštitite se – budite svjesni prijevare!
Zapamtite!
U slučaju sumnje, primijenite test prijevare:
S – (seems too good to be true) čini se previše dobro da bi bilo istinito
C – (contacted out of the blue) kontaktirani ste iznenada
A – (asked for personal details) traže se osobni podaci
M – (money is requested) traži se novac.
Svatko može biti meta financijskih prijevara i obmana. Vaša najbolja obrana je ostati informiran, oprezan i siguran. Nije loše pratiti obavijesti ili upozorenja koje izdaje lokalni regulator, burze ili drugi sudionici na tržištu u vezi s obrascima prijevarnih aktivnosti.
Ovo financijske institucije ne rade, pa ako vas netko traži ove radnje, završite razgovor iste sekunde: broker ne poziva potrošače kako bi ponudio usluge ili proizvode ili dao investicijske preporuke. Broker ne komunicira izravno s klijentima putem društvenih mreža. Broker vam ne naplaćuje pomoć ili smjernice pri ispunjavanju zahtjeva za račun. Broker vam ne naplaćuje naknadu za isplatu vaših sredstava. Broker ne traži udaljeni pristup vašem računalu ili mobilnom uređaju. Broker vas ne traži da izvršite interni ili eksterni prijenos dionica ili novca putem telefona.
Broker vas ne traži da dijelite podatke za prijavu, posebno kada se to radi stvaranjem osjećaja hitnosti (npr. „Otkrili smo pokušaj prijevare/krađe na vašem računu i potrebni su nam vaši podaci za prijavu kako bismo ga zaustavili/preusmjerili“ ili „obavješteni smo o padu jednog od proizvoda koje trenutno posjedujete i pomoći ćemo vam da ga prodate sada prije nego što izgubi X% svoje vrijednosti“).
Pazite što radite kada su novac i ulaganja u pitanju. Vjeruj, ali uvijek provjeri, kaže stara ruska poslovica.