Poznati turistički novinar Paul Bradbury, koji je u našu zemlju stigao iz Velike Britanije prije 20-ak godina postao je potpuna atrakcija na društvenim mrežama nakon što je počeo objavljivati video sadržaj u kojem promovira Hrvatsku – počevši od gastronomije, kulturnih sadržaja i prirodnih ljepota. Danas je glavni urednik i vlasnik najvećeg portala o Hrvatskoj na engleskom jeziku – Total Croatia News.
-
Kako si započeo svoj poduzetnički put u Hrvatskoj?
Paul: Javio mi se čovjek s molbom za pomoć pri kupnji nekretnine 2003. Odlučio sam mu pomoći, iako nisam znao ništa o tržištu. Do kraja tog prvog dana vidio sam veliku priliku i pokrenuo tvrtku s nekretninama Hvar Property Services, koja je nudila nekretnine, usluge obnove i iznajmljivanja strancima koji žele kupiti nekretninu na Hvaru. Nisam imao pojma što radim, ali bili smo preplavljeni interesom. U jednom sam trenutku radio dvije prodaje tjedno.
-
Koji su glavni problemi, ali i mogućnosti turizma u Hrvatskoj?
Paul: Nula strategije i nula mašte. Brojevi, brojevi, brojevi i sunce i more je sve što se čini važnim. Hrvatska ima mnogo više za ponuditi, sa sektorima turizma koji će biti održiviji i donijeti manje devastacije od apartmanizacije obale.
Prošlo je 12 godina otkako je Anthony Bourdain svijetu rekao o hrvatskom vrhunskom vinu, vrhunskoj hrani i vrhunskom siru. Gdje je Hrvatska na europskoj gourmet karti više od desetljeća kasnije? Hrvatski zdravstveni turizam je među gigantima u branši, a koliko (čak i) domaćih ljudi je toga svjesno?
S revolucijom rada na daljinu i pozicijom Hrvatske kao sigurne, autentične destinacije životnog stila, Hrvatska bi trebala biti puno bolja u privlačenju ove dinamike, koja ne samo da će donijeti prihod, već i pozitivno razmišljanje koje će nadahnuti našu mlađu generaciju.
-
Sviđa mi se tvoj projekt 1 minuta o Hrvatskoj. O čemu se radi?
Paul: Hvala! To je video projekt koji prikazuje čaroliju i raznolikost ove prekrasne zemlje – 60 sekundi video sadržaja svaki dan u tjednu – destinacije, recepti, otoci, zabavne činjenice, tradicija – i dijeli se putem moje mreže od gotovo 200.000 pratitelja na Facebooku, Instagramu, LinkedIn-u, TikToku, YouTube-u.
-
Kakvi su ti planovi u bliskoj budućnosti?
Paul: Sa svojim seksi Instagram tijelom i licem za radio, postupno sam sve prebacio na video, a YouTube i TikTok pokazali su se kao dobre platforme. Iako ću nastaviti s turizmom, želim raditi više video sadržaja gledajući kako Hrvatska napreduje u drugim područjima.
Imam novu seriju pod nazivom 10 načina na koje se grad poboljšava, surađujući s gradom na prikazivanju poboljšanja u stvarima kao što su infrastruktura, EU fondovi, gospodarenje otpadom, dječji vrtići itd. Do sada smo pokrili Osijek, Vinkovce, Vukovar, Slavonski Brod i Bjelovar.
Videozapisi dobivaju između 100-150 000 organskih pregleda, što je ohrabrujuće. Rado ćemo snimati sa svakim gradom koji je zainteresiran za suradnju s nama.
-
Kakav je tvoj odnos prema novcu? Je li se mijenjao s godinama?
Paul: Ha-ha, nikad nije bilo super, a postao je još gori kad je Hrvatska ušla u moj život. Zarađivao sam puno više prije nego što sam se preselio u Hrvatsku (i radio puno manje), ali stil života ovog malog djelića raja to nadoknađuje.
-
Investiraš li novac i ako da, kako?
Paul: Ja sam Britanac i tradicionalno su naša najbolja ulaganja bila u nekretnine. Tržište ima tendenciju da se vrijednost nekretnina udvostruči svakih 7 godina. Kad sam 1996. kupio svoju prvu kuću u Oxfordshireu, imao sam 200 funti ušteđevine. Uspio sam posuditi novac za učešće da bih mogao dobiti hipoteku. Kuća je koštala 47.000 funti, a ja sam je tri godine kasnije prodao za 90.000 funti.
-
Koje si pogreške napravio s novcem – privatno i u poslu?
Paul: Misao da je poslovanje s nekretninama u Hrvatskoj, Bosni, Crnoj Gori i Albaniji isto što i Ujedinjenom Kraljevstvu. I odvjetnici od povjerenja koji pretjeraju s umirujućom frazom – nema problema.
Uvijek sam bio previše povjerljiv u poslu i partnerstvu, a ovo baš i nije neka regija za to. Također sam napravio klasičnu pogrešku što sam došao ovamo sa svojim zapadnjačkim mentalitetom ‘mi znamo najbolje‘. Trebalo mi je 15 godina da formuliram najbolji savjet za strance koji dolaze u Dalmaciju investirati – ne pokušavajte promijeniti Dalmaciju, nego očekujte da Dalmacija promijeni vas.
-
Što bi savjetovao našim čitateljima?
Paul: Uzmite najboljeg računovođu i odvjetnika.