Mirela Španjol hrvatska je poslovna konzultantica, direktorica i vlasnica tvrtke Ciceron komunikacije, specijalizirane za treninge iz područja retorike, komunikacijskih i prodajnih vještina te leadershipa. Tijekom svoje 20-godišnje karijere održala je preko 1000 treninga u domaćim i stranim tvrtkama. Autorica je prvog hrvatskog priručnika za retoriku “Moć uvjeravanja”, koji je postao domaći bestseller s prodanih 8000 primjeraka.
Zajedno s Kristinom Ercegović autorica je edukacije VUP – Vidljiva, Uspješna, Prepoznatljiva, programa namijenjenog ženama koje žele povećati svoju vidljivost, uspješnost i prepoznatljivost u profesionalnom okruženju
-
Mirela, kako je došlo do ideje za VUP – Vidljiva, Uspješna, Prepoznatljiva?
Dva su razloga. Prvo, kroz svoje treninge i individualne coachinge često se ponavlja isti problem kod žena. One su marljive, poslušne, odgovorne, odrađuju poslove i za sebe i za druge, a onda nakon nekog vremena shvate da su ih npr. drugi pretekli u napredovanju. Jer one ne smatraju da je potrebno to naglašavati. Ti drugi ljudi su samo znali bolje koristiti alate za samopromociju i shvatili da nije dovoljno puno i kvalitetno raditi, nego i to komunicirati.
Drugi je razlog što se žene u dobi od 20 – cca 45 godina rijetko bave sobom. Dok guraju karijeru, djecu, obitelj, često i roditelje, često nemaju vremena zastati i vidjeti što je to što njima treba, što one žele, otkriti i definirati svoje talente i naročito, ako se smatraju introvertima, kako iskoristiti te svoje prednosti na prenapučenom tržištu.
Kas sam o tome razgovarala jednom s Kristinom Ercegović koja se godinama bavi osnaživanjem žena kroz networking, spajanja, VIP klub “Žene i novac”, rodila se instantno ideja da kroz suradnju u kojoj smo komplementarne – ja iskustvom u business coachingu i kao praktičarka transakcijske analize, ona kroz poznavanje medija, društvenih mreža i širokog kruga ljudi, ponudimo edukaciju kojom možemo pomoći ženama da se ohrabre i budu svoje. Prvi test smo prošle – žene su nas prepoznale.
-
Za koga je taj program? Je li samo za žene i samo za poduzetnice?
Ovaj program je namijenjen ženama, jer one češće imaju problem vidljivosti od muškaraca. Pogledajte samo novi popis 20 najutjecajnijih osoba na Linkedinu – samo tri su žene.
No nije nužno da budu poduzetnice. U prvoj grupi smo imale i žene koje su poduzetnice i koje su tek na početku karijere, no i žene koje su u korporacijama i kojima nije nekad lako naći svoje prepoznatljivo mjesto. Namjerno neću upotrijebiti riječ izboriti se, no nekad se radi i o borbi.
No ja bih rekla, više je to borba sa samom sobom nego drugima. Borba za prihvaćanje svoje autentičnosti. Biti prepoznatljiva ne mora značiti i biti nametljiva, a to je često nešto čega se žene boje.
-
Što tebi osobno znači biti vidljiva i prepoznatljiva u poslu ili vlastitom biznisu?
Ja sam ambiciozna. To znači da kad netko kaže javni nastup ili komunikacija ili Ciceron, da ljudi pomisle na Mirela Španjol. To znači da te potencijalni kupci ili dobavljači, pa i struka prepoznaje kao stručnjakinju ili osobu koju bi pitali za savjet kad se radi o njenoj temi. U marketingu bi rekli, top of mind.
No, ne mora svaka žena imati taj cilj. Nekad su dovoljni manji pomaci da se već ne osjeća u sjeni i da bude ponosna na svoj izlazak iz sjene.
Također, da se ne boji biti na društvenim mrežama koje su relevantne za njen posao, a koji su danas postali važan kanal prepoznatljivosti.
Otvoriti profil na LinkedInu ili napisati jedan post na Instagramu ili FB već je korak naprijed. A onda je sve dalje lakše.
-
Koji su ključni izazovi s kojima se susreću žene dok grade svoju karijeru?
Sigurno je tu najvažniji moment da se razvoj karijere događa paralelno s izgradnjom obitelji. Većina žena je to prošla – djeca su mala i traže puno vremena i pažnje.
Pa onda, partnera bi isto bilo dobro zadržati i ostvariti ispunjen, sretan brak i odnos, a to zahtijeva vrijeme i ulaganje. Ali se isplati.
Drugi problem je – strah od uspjeha. Žene se nesvjesno boje uspjeti, iako zvuči nevjerojatno. Razlozi mogu biti različiti – od straha od preuzimanja odgovornosti, zapostavljanja nekih drugih važnih ljudi koji će možda ostati u sjeni pa sve do osjećaja nedostatnosti i da ne zaslužuju uspjeti. Sve to je ono što zovemo imposter sindrom.
Treći problem je strah od izlaganja i javnog nastupa. Ako idemo u dubinu, ima tu transgeneracijskih prijenosa nekih ograničenja, a time se u okviru ovog programa bavi Kristina na individualnim konstelacijama.
-
Koji su glavni ciljevi VUP programa?
1. Osvijestiti žene gdje se sada nalaze u tom smislu prepoznatljivosti, a gdje žele biti.
2. Raditi na individualnim uzrocima vlastite nevidljivosti i bolje upoznati sebe i svoje prave resurse kojima raspolaže.
3. Upoznati se s alatima kako prevazići neke od tih ograničenja, uvjerenja koja nas koče u tome da se više istaknemo, pojavimo, preuzmemo rizik vidljivosti.
4. Postaviti individualne ciljeve u skladu s autentičnom osobnošću i krenuti ih ostvarivati već za vrijeme edukacije
-
Možeš li podijeliti neki uspješan primjer osobe koja je prošla vaš program i ostvarila rezultate?
Ne bih imenovala žene koje su završile ovaj program, ali ono što mogu potvrditi je da su rezultati nekih itekako vidljivi. Polaznice su nakon završetka počele više izlaziti na evente, javno nastupati, neke su se aktivirale i u strukovnim udruženjima i učlanile u Žene i novac VIP klub.
-
Kako vidljivost i prepoznatljivost utječu na financijski uspjeh poduzetnika?
Postoje zanimanja koja žive od prepoznatljivosti – influenceri. Oni su najbolji primjer koliko vidljivost ima cijenu. Tu se kroz vidljivost stvara povjerenje između pratitelja i influencera, a najbolji među njima jako dobro zarađuju.
Ako ste poduzetnica, što se više pojavljujete kao ime I prezime uz proizvod koji prodajete, to će I vaš proizvod dobiti više na prepoznatljivosti. Samo kod uhodanih biznisa je moguće ući u low profile mode, ali dok ste u izgradnji branda, svi vole vidjeti lice iza toga, pogotovo ako se radi o malim poduzetnicima.
U korporacijama, ne dobivate ono koliko zaslužujete nego koliko mislite da zaslužujete i koliko svjesno radite na tome. U odnosima, pozicijama, napredovanju. Teško je nekad priznati, znam.
-
Postoje li rizici u tome da smo vidljive i prepoznate?
Postoje, naravno. Da se ne lažemo, svaka izloženost, javno pojavljivanje, popularnost općenito, pa tako i u struci, ima svoje rizike.
Jedan je da vas ljudi kopiraju. To ne možete spriječiti, to zna nervirati, kad vidite da izbacite novi proizvod i za dva dana vidite sličan tome u pola cijene. Ali, s vremenom naučite da izvor nikad ne presuši, a pritoke da. Pa se tome nasmijete.
Drugi rizik je da morate biti psihički stabilni znajući da će neke vaše ideje, objave, sve što ima stav biti podložno kritici, ponekad i neugodnim komentarima. Navući ćete na sebe i “hejtere” koji mrze dopodne cijeli svijet, a popodne i sebe. Svakakvih ćete se komentara nagledati, ali hej, kad znate zašto to radite, kad stojite iza same sebe, kad imate krug prijatelja koji vas podržavaju, smijete se zajedno komentarima.
Evo ja sam nedavno imala podcast i na jednu moju benignu misao o tome koliko se mijenjamo u toku braka, dobila komentare od bravo, svaka čast, do krezuba babo. Što da kažem? Odem do ogledala, pogledam, nisam krezuba, čovjek nije zubar, nasmij se i stavi to u intervju.
Idem odalje!
-
Gdje čitatelji mogu saznati više o programu i prijaviti se?
Ovaj program dosta je detaljno opisan na www.ciceron.hr zajedno s povratnim informacijama polaznica prve generacije. Ovo je putovanje nakon kojega nikad više niste isti. Jer uz moju i Kristininu ekspertizu dobit ćete i svoju grupu podrške koja će vas hrabriti na VUP putu. Sretno!