Zdrav odnos
s novcem

Mirela Alpeza: Istraživanja koja smo proveli ukazuju na to da je poduzetničko okruženje u Hrvatskoj više prepreka nego poticaj na poduzetničku aktivnost

Mirela Alpeza: Istraživanja koja smo proveli ukazuju na to da je poduzetničko okruženje u Hrvatskoj više prepreka nego poticaj na poduzetničku aktivnost

Dr.sc. Mirela Alpeza je izvanredna profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku gdje unazad 20 godina predaje i istražuje poduzetništvo. Posebno područje njenog interesa su obiteljsko poduzetništvo i generacijska tranzicija. Direktorica je Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća (CEPOR) u Zagrebu, a pokrenula je niz inicijativa čiji je cilj podrška poduzetnicima kod prijenosa poslovanja: Centar za obiteljska poduzeća, Forum obiteljskih poduzeća, Klub kupaca malih i srednjih poduzeća, istraživanje Business Transfer Barometar te SENTOR – Klub poduzetnika seniora.

Čime se sve CEPOR bavi?

CEPOR je neovisni policy centar – think tank koji u svom fokusu ima mala i srednja poduzeća i poduzetništvo.

Provodimo projekte i istraživanja u cilju identifikacije problema koji ograničavaju razvoj poduzetništva u Hrvatskoj. Zaključke i preporuke naših istraživanja potom diseminiramo  kroz organizaciju događaja na kojima o njima informiramo poduzetnike, organizacije koje su dio poduzetničkog ekosustava i širu javnost; pripremu policy osvrta; i direktne sastanke s donositeljima politika.

Jedna od tema na koju smo posebno usmjereni je održivost biznisa nakon umirovljenja poduzetnika. Prije 10 godina proveli smo prvo istraživanje u Hrvatskoj na tu temu – Business Transfer Barometar, koje je ukazalo na slabo razvijenu svijest o složenosti i dugotrajnosti prijenosa poslovanja i među poduzetnicima i među institucijama koje bi im trebale biti podrška u tom procesu. Zbog toga je CEPOR pokrenuo  niz aktivnosti: Centar za obiteljska poduzeća i prijenos poslovanja, Klub poduzetnika seniora SENTOR, BIZ-BUY-SELL konferenciju, platformu za kupoprodaju biznisa, te izdao publikacije Prijenos poslovanja – minivodič za poduzetnike, Izazovi prijenosa poslovanja malih i srednjih poduzeća i Spavanje s jednim okom otvorenim – Rast malih i srednjih poduzeća kroz akvizicije.

Koje pogreške poduzetnici najviše rade? Zbog čega propadaju i gase se firme?

Ključ uspjeha svakog biznisa je konkurentnost, koja u suštini znači imati proizvod ili uslugu koja je kupcima privlačnija od drugih na tržištu.

Održiva konkurentnost se postiže na različite načine, a najčešće je vezana uz kapacitet za kontinuirano inoviranje – proizvoda, usluga, procesa, poslovnog modela. Za uspješno inoviranje važno je dobro poznavati svoj biznis, svoju konkurenciju, kupce i trendove u industriji u kojoj poslujemo. Potrebno je, također, kontinuirano usvajati nova znanja relevantna za našu industriju i ugrađivati ih u proizvode i usluge koje nudimo.

Sve ovo traži poduzetnikovo vrijeme, a poduzetnici su često potpuno posvećeni operativnim aktivnostima i ne stižu posvetiti vrijeme strateškom promišljanju kako bi vidjeli u kojem smjeru se njihov biznis razvija i je li to dobar smjer.

Preduvjet izdvajanja vremena za strateško promišljanje je delegiranje dijela operativnih aktivnosti na druge zaposlenike. Ukoliko tvrtka nije dovoljno profitabilna, neće imati mogućnosti zaposliti dodatne zaposlenike i osloboditi vrijeme poduzetniku za praćenje trendova i inoviranje, što opet za sobom povlači pitanje konkurentnosti.

Radi se o začaranom krugu i nije jednostavno sve pomiriti: pratiti što se sada događa i „imati oko“  na budućnosti. Da je to jednostavno – onda bi svi bili uspješni poduzetnici, a znamo da to nisu.

Foto: Mirela Alpeza

Što pokazuju istraživanja na kojima radite?

Global Entrepreneurship Monitor (GEM), najveće je svjetsko istraživanja o poduzetništvu koje od 2002. godine u Hrvatskoj provodi CEPOR. GEM analizira razinu poduzetničke aktivnosti i kvalitetu poduzetničkog ekosustava, odnosno pokušava postojeću razinu poduzetničke aktivnosti u Hrvatskoj objasniti kroz analizu pojedinih elemenata poduzetničkog okruženja.

Prema rezultatima istraživanja, poduzetničko okruženje u Hrvatskoj više je prepreka nego poticaj na poduzetničku aktivnost. Poticajni elementi su kvaliteta poduzetničke infrastrukture i dinamika domaćeg tržišta. Prepreku predstavljaju vladine politike prema prioritetima i regulatornom okviru, prisutnost barijera za ulazak na tržište, niska razina transfera istraživanja u poslovni sektor, te  nedostatak fokusa na razvoj poduzetničke kompetencije tijekom obrazovanja mladih.

U Hrvatskoj je značajan udio poduzetnika koji u poduzetničku aktivnost ulaze zbog nužde, a manje zbog prepoznate prilike.  Također, značajan je udio novopokrenutih poduzeća u strukturi hrvatskog gospodarstva, dok je manji udio „odraslih“ poduzeća (koja posluju duže od 42 mjeseca) što potvrđuje prisutnost značajnih prepreka za rast poduzeća.

Emotivna strana prodaje vlastitog biznisa je nešto o čemu se manje govori. Koja su tvoja saznanja na tu temu do sada?

Mnogi poduzetnici teško se odlučuju povući iz biznisa. Za mnoge – to nije samo posao, to je dio životnog stila, izvor financijske sigurnosti, adrenalin koji im daje osjećaj samopouzdanja i samopoštovanja, ugled u zajednici, središnju ulogu i autoritet u obitelji. Prodaja biznisa predstavlja nagli rez. Financijska sigurnost kao rezultat prodaje biznisa ne može tako lako nadoknaditi sve druge pozitivne efekte aktivnog vođenja biznisa.

Upravo iz tog razloga, krajem 2019. godine došli smo na ideju pokretanja  mentorskog  programa u kojem poduzetnici koji su izašli iz biznisa na različite načine  pomažu aktivnim poduzetnicima kod donošenja odluke o optimalnoj izlaznoj opciji za njih, njihovu obitelj i biznis, i prenose  im svoja iskustva.

Mentorski program je krenuo 2020. godine, ali budući da je to bilo vrijeme pandemije, za mentorstvo su nam se javljali poduzetnici s drugim vrstama izazova, a ne samo oni koji razmatraju izlazne opcije. I dalje mislim da je mentorska podrška kod prodaje biznisa, prijenosa upravljanja na profesionalnog menadžera ili generacijske tranzicije  važna tema oko koje iskusni poduzetnici koji su to prošli mogu biti od velike pomoći.

SENTOR – o čemu se radi? Je li to još jedan Ceporov projekt ili samo surađujete?

Nakon što je ranije opisani mentorski program 2 godine djelovao u okviru CEPOR-a, odlučili smo ga izdvojiti u posebnu udrugu čiji su suosnivači, uz CEPOR kao instituciju, troje poduzetnika koji su od samih početaka, otkako smo ih pozvali da se priključe kao mentori, prepoznali vrijednost tog projekta i djelovali kao ambasadori: Blaženka Urbanke, Ante Mandić i Boris Popović.

Puni naziv udruge je Klub poduzetnika seniora SENTOR, a glavna aktivnost je provedba mentorskog programa u kojoj iskusni, mahom umirovljeni poduzetnici, pro bono mentoriraju druge poduzetnike koji se suočavaju s izazovima u poslovanju, i žele svoja razmišljanja podijeliti s iskusnim poduzetnikom.

Od samih početaka, SENTOR su podržali nizozemsko udruženje SOUNDBOARD koji postoji više od 40 godina i provodi slične aktivnosti u Nizozemskoj; Veleposlanstvo Kraljevine Nizozemske u Hrvatskoj i Hrvatska udruga poslodavaca.

SENTOR i CEPOR su komplementarne organizacije. Provedba mentorskog programa podrazumijeva praćenje izazova s kojima se suočavaju poduzetnici i rješenja koja im nude mentori. Analiza mentorskih izvještaja koju provodi CEPOR osigurava vrijedne zaključke i preporuke koje mogu biti korisne i drugim poduzetničkim potpornim institucijama i donositeljima politika za sektor malih i srednjih poduzeća, što je zapravo core business CEPOR-a.

Kakav je tvoj odnos s novcem i je li se on mijenjao s godinama?

Moj odnos prema novcu mijenjao se godinama s obzirom na strukturu i potrebe moje obitelji.

Novac omogućuje pristup kvalitetnim uslugama koje mogu značajno olakšati život i učiniti ga ugodnijim i ispunjenijim. Kao što i svaki poduzetnik mora razmišljati o konkurentnosti svog biznisa, jednako tako mislim da o tome moramo razmišljati i kao pojedinci jer to onda vodi ka generiranju prihoda koji nam omogućuju dobar životni standard.

Što bi poručila našim čitateljima i čitateljicama?

Mislim da je izuzetno važno raditi posao koji volimo. Ukoliko radimo posao koji volimo, radit ćemo ga posvećeno i kvalitetno, a to će onda prepoznati i klijenti i odabrati suradnju s nama.

Na posao dnevno odlazi često i više od polovice  dijela dana u kojem smo budni. Ako nismo zadovoljni na poslu, to svoje nezadovoljstvo često prenosimo i na privatnu sferu života .

U nastavku je meni osobno drag citat Stevea Jobsa na tu temu.

„Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to love what you do. If you haven’t found it yet, keep looking. Don’t settle. As with all matters of the heart, you’ll know when you find it. And, like any great relationship it just gets better and better as the years roll on. So, keep looking until you find it. Don’t settle.“

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi
Božić pod opsadom konzumerizma

Božić pod opsadom konzumerizma: Jesmo li zaboravili pravo značenje blagdana?

Kako možete povećati vjerojatnost da banka prihvati kreditni zahtjev?

sentor

Iskusan ste poduzetnik, ali ipak trebate mentora? Sentor je mjesto gdje ćete ga pronaći!

Prijava za članice

Pretraga

znn