Razgovarali smo s Hanom Bartolović, novinarkom koja je nakon 14 godina rada u medijskoj branši postala poduzetnica i pokrenula business lifestyle portal After5 putem kojeg se usmjerila na sadržaj koji spaja poslovne i afterwork teme, ističući kako svaki uspješan portal mora razumjeti potrebe svoje zajednice i postati relevantan upravo toj publici.
-
Kako je krenuo tvoj poslovni pa poduzetnički put, čime se sve sada baviš i što najviše voliš raditi?
Moj poslovni put započeo je prije više od 14 godina, s prvim (studentskim) poslom u tada najvećem digitalnom modnom mediju u Hrvatskoj. Kao pripadnici generacije koja je studirala u vrijeme svjetske financijske krize 2007.-2008., bilo mi je izuzetno važno početi raditi čim prije, jer nismo imali privilegij da nas nakon diplome čeka gotovo pa zagarantirano radno mjesto. Ta se moja odluka pokazala važnom i dobrom.
Kroz godine sam promijenila još jednu redakciju i postepeno napredovala u hijerarhiji, počevši od novinarke koja je radila na studentski ugovor pa sve do glavne urednice najvećeg nezavisnog lifestyle portala u zemlji. Do odluke o ulasku u poduzetništvo došlo je kada sam se suočila sa svime onime što više ne želim raditi, svime onime što me u poslovnoj praksi činilo nezadovoljnom, nesretnom, preopterećenom i sve udaljenijom od onog što sam smatrala da bi digitalni medij na kojem radim trebao biti. Dugo sam sanjala o vlastitom portalu i te 2022. godine odlučila sam krenuti, uz ono neizostavno poduzetničko pitanje “što je najgore što se može dogoditi?”.
U drugoj smo godini poslovanja i, naravno, gotovo da i nema područja kojim se ne bavim, od financija tvrtke do plasiranja medijskog sadržaja. Najviše uživam u građenju odnosa s klijentima, uspješnim kampanjama koje zajedno realiziramo, a kada stignem, i pisanju. Najveći osmijeh na lice razvuku mi povratne reakcije naše publike.
-
Po čemu je after5.hr donio zaokret u lifestyle medijima?
Nakon 12 godina non-stop rada u branši, nakon što sam dala otkaz, uzela sam mjesec dana predaha, da se odmorim i napunim baterije. Tada sam iz aktivnog proizvođača medijskog sadržaja ušla u cipele konzumenta sadržaja i počela gledati medije oko sebe na jednak način kao i čitatelj. Nešto mi je nedostajalo i odlučila sam popuniti tu rupu, odnosno nišu. Osmislila sam i definirala jedinstven koncept business lifestyle portala koji okuplja poslovnu zajednicu današnjice.
Obraćamo im se s poslovnim temama, u jednakoj mjeri kao i s after5 temama, pričamo o balansu posla i privatnog života, predlažemo iskustva koja život čine smislenim i lijepim kada završi radno vrijeme. Naše poslovne priče imaju veliku dozu poistovjetljivosti, seciramo nečiji radni dan, dobre i loše strane određenog posla, pratimo što se događa iza kulisa projekata na kojima ljudi rade.
Mantra je “manje je više”, kao i “kvaliteta, a ne kvantiteta”. Poželjela sam još negdje čitati kvalitetan long-read – i stvorila upravo takvu adresu, koja je podjednako za našu lojalnu publiku, koliko i za mene samu.
-
U moru crnih vijesti i clickbaitova što danas zapravo čini kvalitetan sadržaj?
Počela sam aktivno izbjegavati sadržaj koji je izrazito negativan, senzacionalistički dramatičan, a srećom znam prepoznati i clickbait kada ga vidim. Bombardiranje takvim, usudit ću se reći jeftinim sadržajem kojem smo svakodnevno izloženi, već me neko vrijeme činilo anksioznom. Osjećala sam da mora biti još ljudi oko mene koji cijene kvalitetu i da nije sve u člancima od dva reda, s tri slike.
Kvalitetan sadržaj po meni je povratak onome što je novinarstvo nekoć bilo. Tema koju ste imali vremena pažljivo razraditi, pripremiti i prezentirati na način da čitatelj, nakon pročitanog, osjeća i zaključuje da se isplatilo potrošiti tih dragocjenih nekoliko minuta vremena u svom životu na čitanje određenog teksta na određenom portalu. Da se ne osjeća prevareno prezentiranim – od naslova i opreme članka do samog merituma priče. Da dobije, po meni, taj minimum standarda koji je nažalost na mnogim mjestima već napušten, a to je lektoriran sadržaj koji prezentirate čitateljima.
Radom u drugim medijima naučila sam sve trikove kako brzo doći do klikova, no mi biramo ići malo sporijom i malo težom putanjom, jer to je jedino u što danas doista vjerujem i iza čega stojim.
-
Koje trendove u medijima primjećuješ i kako ih pratiš ili/i stvaraš?
Primjećujem da kvaliteta sadržaja generalno pada i da su medijski djelatnici sve nezadovoljniji i sve ravnodušniji spram posla koji obavljaju. Iako si ne utvaram da imam tu moć, voljela bih biti barem mali dio promjene paradigme u medijima.
Dosta smo kanibalizirali procese i taj klik, ta brojka – otvaranja ili zarade – nikad nije bila bitnija. Van se “tiskaju” sve veće količine sadržaja, sve više instant produciranih tekstova, sve se čini za klik. Ako smo daleke 2009. na portalu objavljivali 6 članaka dnevno, a nešto bliže 2022. godine 20 članaka dnevno, danas u lifestyle domeni već pričamo o 30 ili 35 članaka dnevno. News portali izbacit će i do 200 članaka dnevno.
Mi u timu dosta pratimo što se događa s velikim inozemnim medijima od kojih su nam neki i uzor, i definitivno sistemi kakvima bismo i sami voljeli postati jednom kada dovoljno narastemo. U ovom trenutku, recimo, pratimo kako ti digitalni medijski brendovi privlače čitatelje, naročito nove generacije čitatelja, infotainment video sadržajima, tražeći svoje mjesto pod suncem u eri TikToka koji je za mladu publiku postao primaran izvor informacija. U tom smjeru, kako će nam vrijeme i mogućnosti to dopuštati, planiramo ići i mi. Osim toga, vjerujem da je jako važno biti kontinuirano inovativan i stvarati vlastite mikrotrendove; konkurencija je izuzetno bitna i sve nas pokreće da budemo bolji za svoju publiku.
Foto: Hana Bartolović
-
Odmah u prvoj godini poslovanja osvojila si nagradu SoMo Borac? Čestitamo ti! Što misliš da je bilo presudno?
Rekla bih da se sve poklopilo: inovativan koncept, kvalitetan dizajn i estetika stranice te storytelling koji smo stvorili oko projekta, ali i same prijave. Odluka najvećih medijskih eksperata da nas stave na prvo mjesto u kategoriji “Digital Design of the Year” bila nam je velik vjetar u leđa i pružila brojne poslovne prilike. Iskustvo koje ću pamtiti cijeli život.
-
Kakav je tvoj odnos prema novcu i je li se on mijenjao s godinama?
Mijenjao se, i to u velikoj mjeri. U 20-ima sam dosta loše upravljala novcem i što bih zaradila, to bih u kratkom roku i potrošila. A nije ni sam početak 30-ih bio mnogo bolji, kada sam zarađivala uredničku plaću. Veliki turnover dogodio se upravo onda kada sam odlučila ući u svijet poduzetništva, koji me suočio sa svime onime što (ne) znam o novcu i financijama.
Na ovom sam se frontu možda i najviše morala educirati, uz pomoć ljudi oko sebe koji su ranije već prošli ovim putem. Danas je taj odnos bitno zreliji i odgovorniji.
-
U što ti investiraš? Štediš li za mirovinu?
U vlastito znanje, ali i u vlastitu mirovinu, kroz dobrovoljan mirovinski fond iliti treći stup. A moj poduzetnički put je takav da sve što zaradim reinvestiram u vlastitu firmu.
-
Koje si pogreške napravila dosada s novcem? A koje u poslu?
S današnjom pameti i iskustvom, rekla bih da sam trebala ranije početi štedjeti. Ušteđevina bi mi pomogla i u startu vlastitog biznisa.
-
Što je različito otkad si poduzetnica, kako je biti s te strane u medijima?
S poduzetničke strane, primjećujem koliko je važno strateški razmišljati o sadržaju i načinu komunikacije. Kao vlasnica portala, puno sam bliže svojoj publici – svakodnevno osluškujem njihove potrebe i interese te nastojim povezati tu dinamiku s poslovnim ciljevima.
Izazovno je balansirati između kreativnosti i tržišnih zahtjeva, ali također, jako nagrađujuće. Biti u medijima s ove strane znači preuzeti odgovornost za kreiranje sadržaja koji informira, educira i inspirira, a ne samo popunjava praznine.
-
Što bi savjetovala mlađoj verziji sebe?
Rekla bih mlađoj sebi da se ne boji riskirati i da vjeruje u svoj instinkt. Da ne dopusti da ju drugi ljudi pokolebaju ili postignu da sumnja u samu sebe. Savjetovala bih sebi da se ne boji grešaka, jer upravo one su lekcije koje nas vode naprijed. Također bih si rekla da više vjerujem u proces i da ne očekujem savršenstvo od samog početka. Sve u životu i poslu je stvar stalnog učenja i prilagodbe pa se trebaš usuditi izaći izvan okvira i vjerovati da će sve sjesti na svoje mjesto, baš kada treba.
-
Vizija našeg portala je zdrav odnos s novcem, ali i financijski neovisne žene – koja je tvoja poruka našim čitateljicama i čitateljima?
Lekcija iz djetinjstva koja je uvelike oblikovala moj odnos prema novcu u partnerskom odnosu došla je od moje bake koja je bila u poziciji financijske ovisnosti o djedu. Za mene je imala jedan jedini savjet koji je stalno ponavljala: nikad nemoj dijeliti račun s mužem i dozvoliti da te kontrolira.
Biti financijski neovisan ne znači samo imati novac, već kontrolu nad svojim životom i izborima. Vjerujem da svaka žena zaslužuje sigurnost i slobodu koju donosi financijska neovisnost, a to dolazi s jasnim planiranjem i stalnim učenjem.
Pozivam vas da nastavite istraživati, postavljati pitanja i educirati se o financijskim temama koje vas zanimaju. Samo tako možemo razbiti stereotipe i izgraditi zajednicu žena koje su samopouzdane i financijski osviještene, a time i sigurnije u svim aspektima života. I zapamtite, vaše financijske odluke su dio vaše brige o sebi i svojoj budućnosti.
Foto: Hana Bartolović