Božić, za mnoge čarobni trenutak godine kada su srca ljudi širom svijeta ispunjena toplinom, zajedništvom i nadom, već dugo nije samo to. Umjesto mirisa domaćih kolača i zvuka božićnih pjesama, moderni Božić sve više miriše na potrošački pritisak, dok ga prati zvuk skenera na blagajnama. Duh Božića, nekada simbol ljubavi i nesebičnosti, danas se guši pod težinom reklamnih letaka, beskrajnih lista želja i neumornih “Black Friday” popusta.
Kako smo dospjeli ovdje? I što smo putem izgubili?
Prema procjenama za 2024. godinu, očekuje se da će potrošnja za blagdane u Hrvatskoj biti veća od 3 milijarde eura, čime ćemo premašiti još jedan rekord u nizu. Samo tijekom prosinca promet u trgovinama mogao bi skočiti više od 20 posto u usporedbi s ostatkom godine.
Foto: Pexels
Konzumerizam: Blagdanska bolest modernog doba
Konzumerizam nije nov fenomen. No, ono što ga danas čini toliko opasnim jest njegova izražena prisutnost. Reklame nas bombardiraju od listopada, trgovci vješto manipuliraju našim emocijama, a društvene mreže stvaraju iluziju da je savršen Božić moguć samo uz skupi ukras, najnoviji gadget ili “fotogeničnu” blagdansku trpezu. Božićni duh pretvoren je u proizvod koji možete kupiti na rate.
Pritom nije problem samo u količini novca koju trošimo, već u poruci koju šaljemo – i sebi i drugima. Pokloni su postali mjerilo ljubavi. Djeci pokazujemo da sreću donosi isključivo novi PlayStation, a ne vrijeme provedeno s obitelji. Odraslima šaljemo poruku da je blagdansko veselje nedostižno bez precizno stiliziranog bora i “Pinterest-savršenog” doma.
Zar je to stvarno Božić?
Gdje je nestao duh zajedništva?
Pravi duh Božića, onaj o kojem su naše bake, djedovi i roditelji pričali, nije ovisio o luksuznim darovima. Bio je to trenutak kada su obitelji sjedale za isti stol, kada su se pjevale pjesme uz gitaru ili pričale priče kraj kamina. Bio je to trenutak kada ste posjetili starijeg susjeda s tanjurom kolača, ne očekujući ništa zauzvrat. To su uspomene koje se ne mogu upakirati u ukrasni papir, ali vrijede daleko više.
Danas, međutim, čak i ti trenuci zajedništva ponekad izgledaju kao scenografija za fotografije na Instagramu. Stvarni osmijesi zamijenjeni su često odglumljenom srećom za društvene mreže, a razgovori za stolom sve češće se prekidaju kako bi netko snimio “savršenu” sliku.
Povratak pravim vrijednostima
Konzumerizam nas je uvjerio da Božić možemo kupiti, ali prava je istina da ga nikad nećemo pronaći u shopping centrima. Pravi Božić skriva se u malim stvarima – u toplom zagrljaju, oprostu, smijehu i zajedničkom vremenu. U tome da podijelimo ono što imamo, pa makar to bio samo osmijeh.
Ako osjećate da vas konzumeristički pritisak iscrpljuje, možda je vrijeme da napravite korak unatrag. Ove godine pokušajte pojednostaviti stvari. Umjesto luksuznih poklona, darujte svoje vrijeme. Umjesto stresa oko savršeno dekoriranog doma, provedite večer s obitelji igrajući društvene igre. I zapamtite – najsvjetlije lampice uvijek su one koje nosimo u srcu.
Foto: Pexels