Blagdani su pred vratima, a s njima i nezaobilazna groznica potrošnje. Ulica bliješte ukrasima, trgovine su preplavljene popustima, a potrošači, kao po navici, posežu za karticama i novčanicima. No, koliko zapravo trošimo na blagdane? I, još važnije, je li ta potrošnja odraz pravog blagdanskog duha ili ekonomskog pritiska?
Hrvatska: U porastu potrošnja na darove i hranu
U Hrvatskoj se očekuje rekordna blagdanska potrošnja od čak 3,5 milijarde eura što predstavlja porast u usporedbi s prošlom godinom, a najveći dio potrošnje odnosi se na:
- Hranu i piće: Tradicionalna blagdanska trpeza zauzima prvo mjesto na listi prioriteta, s prosječnom potrošnjom po kućanstvu od oko 398 eura.
- Poklone: Elektronika, igračke i kozmetika i dalje dominiraju, dok raste interes za iskustvene poklone poput wellness paketa i izleta.
- Dekoracije: Sve veći broj kućanstava ulaže u ukrase, s naglaskom na ekološke i višekratne proizvode.
Zanimljivo, istraživanja pokazuju da čak 70 % građana kupuje poklone u zadnji čas, često pod pritiskom reklamnih kampanja, ali i “Black Friday” akcija koje se protežu do prosinca.
Foto: Pexels
Globalni Trendovi: Američka i europska blagdanska groznica
Na globalnoj razini, očekuje se da će blagdanska potrošnja premašiti 1,2 bilijuna dolara samo u SAD-u. Evo kako to izgleda u svijetu:
- SAD: Prosječno američko kućanstvo potroši oko 1.500 dolara na darove, s rastućim udjelom online kupovine. Amazon i dalje dominira kao glavni izbor potrošača, dok raste popularnost lokalnih obrta i unikatnih proizvoda.
- Europa: Potrošnja u eurozoni varira – Njemačka i Velika Britanija prednjače s blagdanskim budžetima od preko 700 eura po kućanstvu, dok se južnoeuropske zemlje, poput Italije i Španjolske, kreću oko 500 eura.
- Azija: Kina bilježi eksplozivan rast potrošnje tijekom festivala povezanih s Novom godinom, a tehnologija i luksuzna roba dominiraju u izboru darova.
Trošimo li previše?
Stručnjaci upozoravaju na rastući problem prekomjerne potrošnje, koji često rezultira dugovima nakon blagdanske euforije. Hrvatski građani, primjerice, u prosincu koriste kreditne kartice 30 % više nego u bilo kojem drugom mjesecu, dok čak 40 % kućanstava prelazi planirani budžet.
Trošiti ili štedjeti?
Blagdani su vrijeme darivanja i zajedništva, ali trebamo paziti da nas financijski pritisci ne udalje od pravog značenja ovih dana. Hrvatska bilježi rast potrošnje, ali i sve veći interes za alternativne načine slavljenja, poput humanitarnih akcija i ručno izrađenih darova.
Koliko vi planirate potrošiti ovih blagdana?
Foto: Pexels