Zdrav odnos
s novcem

40 posto kućanstava ovih će blagdana preći planirani budžet

40 posto kućanstava ovih će blagdana preći planirani budžet

Blagdani su pred vratima, a s njima i nezaobilazna groznica potrošnje. Ulica bliješte ukrasima, trgovine su preplavljene popustima, a potrošači, kao po navici, posežu za karticama i novčanicima. No, koliko zapravo trošimo na blagdane? I, još važnije, je li ta potrošnja odraz pravog blagdanskog duha ili ekonomskog pritiska?

Hrvatska: U porastu potrošnja na darove i hranu

U Hrvatskoj se očekuje rekordna blagdanska potrošnja od čak 3,5 milijarde eura što predstavlja porast u usporedbi s prošlom godinom, a najveći dio potrošnje odnosi se na:

  • Hranu i piće: Tradicionalna blagdanska trpeza zauzima prvo mjesto na listi prioriteta, s prosječnom potrošnjom po kućanstvu od oko 398 eura.
  • Poklone: Elektronika, igračke i kozmetika i dalje dominiraju, dok raste interes za iskustvene poklone poput wellness paketa i izleta.
  • Dekoracije: Sve veći broj kućanstava ulaže u ukrase, s naglaskom na ekološke i višekratne proizvode.

Zanimljivo, istraživanja pokazuju da čak 70 % građana kupuje poklone u zadnji čas, često pod pritiskom reklamnih kampanja, ali i “Black Friday” akcija koje se protežu do prosinca.

Foto: Pexels

Globalni Trendovi: Američka i europska blagdanska groznica

Na globalnoj razini, očekuje se da će blagdanska potrošnja premašiti 1,2 bilijuna dolara samo u SAD-u. Evo kako to izgleda u svijetu:

  • SAD: Prosječno američko kućanstvo potroši oko 1.500 dolara na darove, s rastućim udjelom online kupovine. Amazon i dalje dominira kao glavni izbor potrošača, dok raste popularnost lokalnih obrta i unikatnih proizvoda.
  • Europa: Potrošnja u eurozoni varira – Njemačka i Velika Britanija prednjače s blagdanskim budžetima od preko 700 eura po kućanstvu, dok se južnoeuropske zemlje, poput Italije i Španjolske, kreću oko 500 eura.
  • Azija: Kina bilježi eksplozivan rast potrošnje tijekom festivala povezanih s Novom godinom, a tehnologija i luksuzna roba dominiraju u izboru darova.

Trošimo li previše?

Stručnjaci upozoravaju na rastući problem prekomjerne potrošnje, koji često rezultira dugovima nakon blagdanske euforije. Hrvatski građani, primjerice, u prosincu koriste kreditne kartice 30 % više nego u bilo kojem drugom mjesecu, dok čak 40 % kućanstava prelazi planirani budžet.

Trošiti ili štedjeti?

Blagdani su vrijeme darivanja i zajedništva, ali trebamo paziti da nas financijski pritisci ne udalje od pravog značenja ovih dana. Hrvatska bilježi rast potrošnje, ali i sve veći interes za alternativne načine slavljenja, poput humanitarnih akcija i ručno izrađenih darova.

Koliko vi planirate potrošiti ovih blagdana?

Foto: Pexels

Stavovi kolumnista/ica nisu stavovi uredništva portala Mojnovac.hr

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Slični tekstovi

Poduzetnici su dvostruko skloniji depresiji, ali rješenje postoji: Evo što predlaže struka

Burnout nije statusni simbol: Kako ga prevenirati na prirodan način

Nova godina donosi i nove mogućnosti iz EU fondova za poduzetnike: Provjerite što možete iskoristiti!

Pretraga

znn