Web trgovina je sve više, logično jer sve više ljudi kupuje online. Nekako su 2020. godine tijekom pandemije „prelomili“ s online shoppingom i oni kojima je do tada keš i kupnja uživo bila jedino moguća.
Ali nije da ćete čim otvorite neki web shop odmah početi zarađivati. Nije isti kad web trgovinu otvori već poznati brend kojeg ljudi traže stotinama i tisućama puta ili kad krećete iz nule. Prošlog mjeseca ugasila je jedna velika domaća web trgovina koja je iza sebe imala poprilično pozamašnu svotu ulaganja, o tome smo saznali upravo zato jer je nekad bila obećavajuća. No često se gase manje online trgovine za koje niste nikad ni čuli, a koje su pokrenuli pojedinci entuzijasti uvjereni kako je sve što moraju napraviti izraditi lijep webshop i prodaja će ići.
Kao što sve sretne obitelji nalikuju jedne drugima, tako i svi „sretni webshopovi“ imaju puno toga zajedničkog. Učite od njih.
Idemo vidjeti što vam može malo pomoći da budete bolji, odnosno koje su to stvari koje mogu biti lijep „poguranac“ u svijet online zarade ako već imate webshop ili ste ga namjeravali baš pokrenuti.
Foto: Unsplash
1. Kupite dobru domenu
Prva stvar na koju valja misliti naoko se čini ne najbitnija: koju domenu odabrati? Hoćemo li uzeti .hr domenu ili ćemo se igrati s .com domenama gdje je već izrazito teško pronaći neku dostupnu, a da je lako pamtljiva i da ju možete izgovoriti u dahu.
Ukucajte u polje za pretragu na Googleu npr. „kuhinjski stol“ . Na prvoj stranici rezultata prvo ćete vidjeti mnogo oglasa, a zatim se nižu organski neplaćeni SEO rezultati koji se u pravilu i više klikću od oglasa iznad.
Među svim neplaćenim SEO rezultatima vidjet ćete prvi vrhu, na drugom mjestu, samo jednu .com domenu izuzetno poznatog brenda kojeg kupci jako vole, te tek na posljednjem mjestu još jednu. Ostali rezultati mahom su s lokalnih .hr domena.
Lokalne domene imaju blagu prednost na lokalnim tržištima. Ne čudi što brendovi poput Notina, Bipe, Lidla, Dm-a i ostalih imaju lokalne domene za svako pojedinačno tržište. Osim što imaju .hr domenu, imaju i kratka te pamtljiva i originalna imena.
Tu dolazimo do idućeg koraka.
2. Odaberite pamtljivo ime i odradite brand awareness kampanju
Prije nekoliko mjeseci vidjela sam kako dvije tvrtke imaju identična imena s gotovo identičnim proizvodima, jedina razlika je što je jedna ima .hr domenu, a druga .net domenu. Valjda sam se 20 puta zeznuta i kliknula na „krivu“ domenu jer jednostavno mi je mozak zanemario nastavak i fokusirala sam se na brend.
Ljudi više klikaju na poznate brendove. Ona tvrtka koja prodaje stolove iz gornjeg primjera sinonim je za jeftinu kupnju i ljudi često klikću na njihov URL. Učestalost klikanja, odnosno CTR (click through rate) utječe i na SEO pozicije jer Google zaključuje kako ljudi očito žele ići na tu web stranicu ako često klikću baš na nju.
Stoga odaberite jedinstveno ime i odradite PR, oglašivačku i social media kampanju kako bi ljudi čuli za vas. Budite toliko dosadni da vas zapamte. Fokusirajte svoje budžete za podizanje svijest o vašem brendu u kratkom vremenu, onako da iskačete iz paštete. Bolje je tako, nego da i ono možda malo budžeta što imate raspodijelite na čitavu godinu pa sve nešto usitno radite.
Brending utječe i na Google rezultate i posljedično na promet i prihode. SEO nije svemoguć.
3. Organizirajte strukturu web stranice za ljude koji nešto traže
Jako puno web stranica i web shopova ima neke općenite kategorije. Drugi imaju i kategorije „funky“ imena koje posjetitelju na prvu ne znače ama baš ništa. Možete ga samo zbuniti. Ako sam došla na Google da nađem najbolji šampon za pse, nemojte mi prodavati „Doggy stuff“. Da, puno je kategorija napisano na engleskom, unatoč tome što ciljaju hrvatsku publiku.
Kod strukture web stranice bitno je da korisnik sve može obaviti u 3 klika od naslovnice. Bitne kategorije postavite što bliže korijenu (imenu domene), nemojte zakopavati kategorije na nekoj 5. ili 6. razini web strukture, npr. da vam se „šampon za pse“ prodaje na imedomene.hr/kategorija/proizvodi/kucni-ljubimci/njega/samponi/sampon-za-pse.html
Radije neka bude imedomene.hr/samponi-za-pse
Jedna od dobrih taktika jest i fokus na ono što ljude muči, a ne na ono što vi nudite. Bolje je kategoriju nazvati „nesanica“ nego sve proizvode strpati pod opću kategoriju „proizvodi“ ili pod ime nekog brenda.
Dobar primjer kako se to radi je definitivno iherb.com/c/sleep. Ne samo da su u URL stavili već ono što posjetitelja muči, već su mu pod kategorijom ponudili toliko različitih proizvoda da je velika šansa da će kupac kupiti više od jednog proizvoda kako bi riješio svoj problem.
4. Stvorite mobile-responzivan webshop
Više od 92% ljudi pristupa internetu putem mobitela, dok 60% svog prometa prema web stranicama dolazi isto s mobilnih telefona.
Google je prije nekoliko godina uveo tzv. mobile-first indeks, što znači da se stranice koje nisu optimizirane za mobilne uređaje doživjeti pad organskog prometa. No danas ipak većina web stranica zaista jest mobile-friendly.
Ipak, to ne znači i da je user-friendly.
I na mobilnoj verziji stranici se pobrinite da kupci vide INSTANT najbitnije informacije, pogotovo one koji su motivatori kupnje ili koje im miču blokadu da kupe. Primjerice, ako dajete popust za prvu kupnju ili imate besplatnu dostavu, istaknite to odmah na vrhu.
Izdvojite neke TOP kategorije, makar bilo privremene poput Black Fridaya ili Valentinova, a svakako je poželjno da se s naslovnice odmah može kupovati jer dosta ljudi pregleda samo naslovnicu. I ne zaboravite ne polje za pretragu koje mora biti lako uočljivo.
5. Pazite na brzinu učitavanja
Ljudi imaju sve manje živaca i žele brzo obaviti neke stvari. Osim toga, ako se web stranica predugo učitava, oni vjeruju da se nešto loše događa i odustaju od web stranice, klikću gumb „Natrag“ te će vjerojatno potražiti nekog drugog čiji se sadržaj učitava brzo. Pod brzom mislim na 1-2 sekunde.
Google je prije nekoliko godina i test korisničkog iskustva, tzv. Core Web Vitals test, a jedna od stavki koju mjeri jest brzina inicijalnog učitavanja stranice. Bitno je biti brz.
6. Istražite ključne riječi- kako ljudi guglaju?
Kako ljudi dolaze na vašu stranicu? Koji kanal vam donosi najvišu stopu konverzije? Odgovor bi mogao biti SEO kao i kod većina webshopova. Zašto je ROI izuzetno jak kad ljudi dolaze s tražilica na vaš web? Jer ima nešto treba baš tada i jako žele nešto kliknuti i naći, dok im oglasi ponekad dolaze kad nisu ludo motivirani za kupnju.
Istraživanje ključnih riječi pokazat će vam što i kako ljudi pretražuju te vam to možete donijeti jako lijepe uvide i postaviti bolju SEO content strategiju.
Dok su neke ključne riječi informacijske prirode (ljudi se upoznavaju s nečim li samo traže odgovor), drugi su pak komercijalne prirode (traže neki proizvod, npr. „torta za dječji rođendan“). Čak i kod informacijskih upita možete ostvariti benefit za sebe jer ako ljudima odgovorite na pitanju, možda vas zapamte. Ako im se stalno prikazujete na rezultatima pretrage za puno pretraga, postajat će te im sve poznatiji, a to je dobro za brending.
Uostalom, neke informacijske upite možete vezati za proizvode koje prodajete jer ćete im predložiti što da kupe ako žele riješiti baš to i to što ih muči/zanima.
Foto: Pexels
7. Title tag naslovi, metaopisi i drugo tehničko pisanje
SEO nije samo tehnička optimizacija weba u smislu brzine i strukture, kao što nije ni samo pisanje blogova za web. SEO pisanje odnosi se i na pisanje naslova i kratkih opisa (metaopis) ispod njih koji se pojavljuju među rezultatima pretrage je jako bitno.
Ne fokusirajte se na kreativu, fokusirajte se na SEO i napišite title tag naslove i metaopise da zadovolje potražnju korisnika.
8. Optimizirajte slike: veličina i opisi u bitni
Foot Locker je povećao svoje thumbnailove na Googleu za stranice kategorija i tako prešišao konkurenciju. Više klikova značilo je više prometa. Što su napravili? Prethodne slike veličine 67×67 piksela koje je generirao CMS povećali su na 200×200.
Još je bolje ako imate vizuale minimalne veličine 300×300 piksela na stranica s izlistom proizvoda (PLP), odnos 600×600 fotografije na stranici samih proizvoda. Imajte na umu da stavljate kvadratne fotografije.
Sve vizuale opišite kroz Alt atribut. Dakle, neka opis fotografije ne bude prazan ili da piše nešto poput „145Fxl-20“ kao šifra proizvoda, već je optimalno da piše „tenisice za košarku žute“.
9. Na novi sadržaj dodajte interne linkove
Puno webova ne mari za interno povezivanje stranica, no to je dosta velik propust. Kroz linkanje stranica na vašem webu pomažete lakšem protoku informacija i dohvaćanju istih.
Dobra taktika je da svaka stranica linka (da je povezana) na barem 2 ili 3 druge stranice, pogotovo ako se radi o blogovima.
10. Poradite i na backlinkovima
Iako su iz Googlea u više navrata spominjali kako backlinkovi nisu toliko bitni za SEO, praksa je pokazala drugačije. No prije svega tu mislimo na kvalitetne linkove koje vode s drugih stranica prema vašoj stranici.
Domene koje imaju tzv. visok autoritet u svojoj branši i koje linkaju prema vama svakako ne rade ništa loše za vašu web stranicu, odnosno one je preporučuju. Tona linkova s tzv. content farmi i ostvarene preko agencije koje nude čudesa na brzaka vjerojatno će dugoročno ispasti kao dosta loš posao, iako biste u početku čak mogli dobiti neki „boost“.
Radite na taktikama dobivanja linkova s drugih webova na kvalitetan način, a to je preko recenzija, PR i inih tekstova. Bitno je da pazite i na to da svi linkovi ne dolaze samo s jedne domene, da dolaze od weba koji je relevantan u vašoj niši te s vašeg tržišta.
Ljudi vole preporuke, a Google voli ono što vole ljudi (ok, voli i zaradu od oglasa, da ne se lažemo) pa tako backlinkove smatraj neverbalnim preporukama.
I radite na tome redovito, svježina linkova je također bitna.
Zaključak:
Prije nego odlučite napraviti web trgovinu proučite najbolje taktike i prakse za dohvaćanje kupaca. Ako vam treba pomoć oko povećanja online prodaje, predlažem da odvojite nešto vremena za Content marketing i SEO radionice na kojima ćete dobiti vrlo konkretne savjete i spriječiti neke početničke greške. Ali i ispraviti neke koje ste možda već slučajno napravili.
Foto: Unsplash